יחידה 1. על הסמנטיקה

עמוד:14

סמנטי שווה לערך סמנטי של . ' - הצעד הראשון בבניית תיאוריה על מהי המשמעות , הוא להכיר ברורות בהבחנה זו ולזכור תמיד אם אנו מדברים על אודות משמעות דברי הדוברים ( כוונתם ) או על אודות משמעות המלים ( והפסוקים . ( שתי ההגדרות הבאות מסכמות את ההבחנה היסודית הזאת . הגדרות משמעות הדובר ( כוונה ) היא המשמעות שהדובר מבקש להביע , כלומר מה הוא מבקש למסור כאשר הוא משתמש בקטע של הלשון . משמעות הפסוק ( או : משמעות המלה } היא המשמעות של הפסוק ( או של המלה , ( כלומר למה הוא שווה-ערך ( או : למה היא שוות-ערך ) בלשון הנידונה . הערות ההבחנה מועילה כאשר אנו מנתחים מסרים מסוגים שונים שאנשים מחליפים ביניהם על ידי הלשון . תרגיל מס' 2 קרא את השיחה דלהלן , שהתנהלה בין שני אנשים ( א ו-ב ) בבוקר אחד ליד תחנת האוטובוס . ( השורות מוספרו כדי להפנות אליהן את הלומד במשך הדיון ( . אחר כך ענה על השאלות . ( 8 ) - ( 1 ) 1 א : "מזג אוויר יפה היום " . 2 ב : "כן , קצת יותר חם מאתמול , לא כן " ? 3 א : "אמת - יום אחד הוא יפה , ומחרתו יותר קריר " . 4 ב : '' אני חושש שמחר יהיה שוב יותר קריר " . . א 5 "ייתכן - לעולם לא תדע למה לצפות , נכון " ? 6 ב : "נכון . נסעת לאיזה מקום בימי החופש " ? 7 א : "כן , נסענו לספרד " . 8 ב : '' באמת נסעתם ? אנו ניסע לצרפת בחודש הבא " . 9 א : "האם כך ? באמת ? זה יהיה דבר נחמד בשביל המשפחה . אתה מדבר צרפתית " ? 10 ב : "נעמי מדברת צרפתית יפה , ואנו מקווים שנם יוסי יתקדם בידיעותיו " . .-א 11 "בוודאי שהוא יתקדם . אני מקווה שתבלו יפה " . 12 ב : "תודה . דרך אגב , האם האוטובוס 42 כבר עבר ? נדמה לי שהוא מאחר " . 13 א : "לא . אני כאן משמונה , ועוד לא ראיתי אותו " . 14 ב : "טוב . איני רוצה לאחר לעבודה . מה השעה עכשיו " ? 15 א : "עשרים וחמש אחרי שמונה " . ( 1 ) האם הדובר א אומר ל-ב דבר מה שהלה לא ידע , בשורות ? 5-ו 3 , 1 ( 2 ) האם הטענה של א בשורה 7 מוסרת ל-ב איזה מידע חדש ? ( 3 ) כאשר ב אומר '' באמת נסעתם " ? בשורה , 8 האם הוא אמנם מבקש מ-א שיספר לו אם הוא ( א ) נסע לספרד ? ( 4 ) האם יש איזה רמז ש-א היה זקוק למידע ש-ב מוסר לו על אודות נסיעתו לצרפת ? ( 5 ) האם דברי א "זה יהיה דבר נחמד בשביל המשפחה" מוסרים ל-ב איזה מידע ? ( 6 ) האם דברי א בשורות 3 ו 15-ו מוסרים ל-ב איזה מידע שהוא ( ב ) זקוק לו ? ( 7 ) באיזו נקודה השיחה הזאת נהפכת מחליפת טענות מחוסרות מידע לחליפת טענות בעלות מידע ? ( 8 ) באיזו נקודה חליפת המידע מתחילה להיות ממין כזה שאחד הדוברים באמת זקוק לה לצורך עסקיו היומיומיים ?

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר