|
עמוד:13
יחידה ו . על הסמנטיקה הגדרה סמנטיקה היא חקר המשמעות בלשון . הערות המשך הספר אפשר לראותו כדוגמה של הסמנטיקה . אולי נראה לך שהמשמעות היא כה מעורפלת , לא מוחשית , לא ניתנת לאחיזה , עד שיהיה זה דבר בלתי אפשרי להגיע לאיזו מסקנה ברורה וממשית על אודותיה . תקוותנו לשכנע אותך שעל-ידי עיון זהיר על אודות הלשון שאתה מדבר בה ועל אודות דרכי השימוש בה , אפשר להגיע למסקנות מוגדרות בדבר המשמעות . בתרגיל הראשון להלן , אנו מבקשים ממך שתתחיל להתרגל לחשוב בשימת לב על לשונך ועל הדרך שאתה משתמש בה . תרגיל מס' ו ( 1 ) האם לשני הפסוקים העבריים הבאים יש ( בערך ) אותה משמעות ? אי 7 » ד מאוחר ילתד , אשלב נעל 7 זמן מה ( 2 ) האם התשובה לשאלה הקודמת היא מובנת מאליה לדובר עברית רגיל ? ( 3 ) לאור תשובתך לשאלה , ( 2 ) אם אשאל "מה משמעות דברי משה כאשר אמר שיחזור מאוחר יותר , " ? האם תתן לי את התשובה המועילה שאני מצפה לה אם תאמר '' משמעות דבריו הייתה שישוב אחרי זמן מה ? " ( 4 ) השואל "מה הייתה משמעות דברי משה כאשר אמר שיחזור מאוחר יותר " ? האם הוא שואל בעיקר : ( א ) מה משמעות הפסוק אחזור מאוחר יותר , או ( ב ) למה התכוון משה כאשר הוא אמר אותו ? ( 5 ) אפשר לראות מילון כרשימה של משמעויות המלים . האם אפשר לערוך רשימה של משמעויות דברי המדברים ( למשל משה , אתה או אני ?( ( 6 ) האם אתה מבין את השאלה הזאת ? תשובות ( ו ) כן ( 2 ) כן ( 3 ) לא , זאת תהיה אמירה של המובן מאליו , ולכן לא מועילה ( 4 ) הוא שואל , על פי רוב , למה התכוון משה ( 5 ) לא , משמעויות דברי הדוברים , כלומר כוונותיהם , יהיו שונות בהזדמנויות שונות , גם כשהם משתמשים באותן מלים ( 6 ) אם נניח שאתה דובר עברית כשיר , כן , אתה מבין את המשמעות המילולית של פסוק השאלה בשאלה זו ; אולם בו בזמן ייתכן שאינך מבין באופן ברור למה אנו , המחברים , מתכוונים כששואלים שאלה זו . אנו מתכוונים לציין שלהבנה , כמו למשמעות , שתי פנים שונות ( לפחות . ( הערות במלה משמעות , אם כן , יכולים להשתמש הדוברים ( והמחברים ) בקירוב במובן של ' כוונה . ' ואפשר להשתמש בה ביחס למלים ופסוקים במובן אחר , בקירוב כמו 'ערך A מושגי יסוד בסמנטיקה
|
|