מבוא

עמוד:6

הדינאמיקה שלה . באמצע המאה הגיעה הבנה זו למידה כזאת של ביסוס , עד שהלשונאות יכלה לתרום הרבה לפסיכולוגיה , לחינוך , לספרות , לאנטרופולוגיה ולסוציולוגיה בעיסוקיהם הם בלשון . כך נתגבשה הלטוי נאות השימושית על ענפיה : המדיניות הלשונית , החינוך והדידאקטיקה הלשוניים , המילונאות והתרגום , הפסיכולינגויסטיקה והסוציולינגו יסטיקה . בספרו "חומסקי" מביא ג'והן ליו נס Lyons ) עי ( 86 בשמו כי " הסיבה החשובה ביותר להתעניינות בחקר הלשון ... היא בכך שחקירה זאת תורמת להבנתנו את ההליכים הנפשיים . " ואכן , אופייני למדעי הלשון עם התקדמותם הגדולה בשנים אלו , שכל השג שהשיגו בהבנת מהותה של הלשון ואופן תפקודה נעשה מייד נחלתם של החינוך , הפס יכולוגיה , התראפיה של הדיבור , ושל מדעים שימושיים אחרים . שהרי אין לנו עדות קרובה יותר על צפונות ההכרה והשכל האנושיים ממוצרם המופלא הזה , הלשון . לעומת אלה , הגדיר אחד הבולטים ממדעני הלשון הצעירים שלנו את דרכו של מדע הלשון כיום ( א * כשר , בכנס חיפה , תש"ו , בניסוח חו פשי : ( בשלב הראשון שאף מדע הלשון המודרני לתאר ולהסביר לשון מסוימת כפי שהיא בהקשר של קהילת דובריה . בשלב השני הייתה השאיפה להבין מהי הלשון האנושית בכלל , מעבר להבדלי הלשונות השונות , וכתופעה אנטרופולוגית . בשלב הנוכחי הנסיון הוא לנסח מה יכולה להיות לשון אנושית אפשרית בכלל . שלב זה מוביל אל הלשונאות החישובית והמתמאטית , ואל הפילוסופיה . 0 . 3 הספר הנוכחי מבוסס על קורסים בנושאים האלה בבית-הספר לחינוך ובבית-הספר ללימודי הפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל-אביב במשך עשר שנים . לקורא המתעניין ולמי שניגש ללמוד את הדיסציפלינה המובהקת של הלשו נאות יכול ספר זה לשמש כסקר של השדה כולו , ובמיפוי מקומם ותרומתם של המדעים הנוטלים בו חלק . לציבור רחב יותר של לומדים בתחומי הספרות ושימושי הלשון , בחינוך ובהוראה , בפסיכולוגיה , בסיעוד ובשיקום , יגיש הספר , כמקווה , בסיס רחב לצדדים השימושיים השונים של מדעי הלשון במסלולי לימוד מגוונים . הצגת העובדות של הלשון האנושית

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר