|
עמוד:11
הצליח לזכור , אך למיטב זיכרונו , הוא אמר , נקרא הספר בשם המוזר " עולם מלא לובסטרים" . ( A World Full of Lobsters ) במהלך השנים נמכר הספר הפילוסופים הארציים ביותר עותקים מכפי שיכולתי להעלות על דעתי , ופיתה , כך נודע לי , עשרות אלפי קרבנות תמימים להיכנס אל עולם הכלכלה . אינני יכול לשאת באחריות לייסורים שסבלו בשל כך , אך היה לי העונג לשמוע מכמה וכמה כלכלנים כי התעניינותם בתחום הוצתה בזכות האופן שבו הוצג מדע הכלכלה בספר זה . מהדורה זו שונה מקודמותיה משתי בחינות . ראשית , גם הפעם כבעבר , מבט מחודש בדפיה מאפשר לי לתקן את הטעויות הבלתי נמנעות המשתחלות אל כתבי יד , או נחשפות במחקרים שנערכו לאחר הפרסום . זוהי גם הזדמנות לשנות דגשים ופרשנויות באופן המשקף את ההתפתחות בהשקפותיי . אלה הם שינויים קטנים , שאולי רק חוקרים העוסקים בתחום מבחינים בהם , והם אינם די משמעותיים להצדיק מהדורה חדשה . אבל יש שינוי חשוב יותר . במשך זמן מה תהיתי שמא ספרי חסר חוט מקשר כלשהו , שיהפוך את פרקיו מרשימה כרונולוגית של אנשים מרשימים בעלי רעיונות מעניינים לאסופה מהודקת יותר . ואז , לפני כמה שנים , השתכנעתי כי חוט מקשר כזה בדיוק מצוי במושגים המשתנים – " החזונות" – שעמדו בבסיס כל הניתוחים החברתיים . את הרעיון הזה העלה כבר בשנות החמישים של המאה העשרים יוזף שומפטר , אחד מן הפילוסופים הארציים היצירתיים ביותר . והואיל וגם שומפטר עצמו לא יישם את תובנתו על תולדות המחשבה הכלכלית , כולי תקווה שגם לי יסולח על כך שהעניין חמק מעיניי במשך שנים כה רבות . אינני רוצה להמשיך לדון , כבר במסגרת ההקדמה , בהשקפה החדשה הזאת על התפתחותה של הפילוסופיה הארצית – הדבר דומה לסופר מתח הפורש את העלילה עוד לפני שזו החלה . לפיכך , אף שתפקידו של החזון החברתי יוזכר פעמים רבות ככל שנתקדם בספר , הרי רק
|
|