|
עמוד:יא
הבריות במחשבות זהות על הדברים הראשונים , כלומר בלי להיות כפוף להכרעות סמכותיות בעניין הדברים הראשונים : החוק הוא שדורש להציג בגלוי את הדברים הראשונים או את 'מה שישנו "' ( עמ ' . ( 75 "שאלת מקורו של הנכון הופכת לשאלת מקורה של החברה האזרחית או החברה בכלל" ( עמ' , ( 78 כלומר הוא מוליך אל השאלות הבסיסיות של מהות האדם וזיקתו אל החברה . כדי לענות עליהן נדרש מאיתנו לתפוס את המאפיינים הקבועים של האנושות . העיון במהות האדם מוליך אפוא לעיון במהותם של כל הדברים , למחשבה על הכוליות ועל היחס שבין הכוליות למרכיביה הפרטיקולריים . כך דוחפות הבעיות עצמן את המחשבה הפילוסופית לחיפוש אחר "הנכון הטבעי . " בתולדות התרבות המערבית , על פי שטראום , הופיעו שתי חלופות בסיסיות , שתי תשובות מנוגדות לשאלת 'החיים הטובים , ' כלומר , מהו אורח החיים הנכון . הן מסומלות בשמותיהן של שתי ערים : ירושלים ואתונה . ירושלים מסמלת את אידיאל החיים הטובים המושתתים על ציות לחוק אלוהי שניתן בהתגלות , ואילו אתונה מסמלת חיים של חקירה חופשית על פי התבונה . הראשונה מניחה שהאדם איננו יכול למצוא את הטוב בכוחות עצמו והוא זקוק לסיוע מגבוה בעוד שהשנייה מניחה שיש בכוחו למצוא את הטוב ללא סיוע . השאלה מי מהן צודקת היא , לדעת שטראוס , השאלה החשובה ביותר לאדם כאדם . שתי החלופות נאבקות זו עם זו מאבק נצחי בלא הכרעה ברורה . כל אחת מהן תובעת לעצמה את הסמכות המוחלטת להנחות את האדם ולעצב את אורח חייו ולכן לא יכולה להיות סינתזה אמיתית ביניהן . הריב הנצחי בין ירושלים לאתונה הוא שורש "הבעיה התיאולוגית פוליטית" שהיא , על פי תפיסתו של שטראוס , הבעיה הבסיסית ביותר של הפילוסופיה הפוליטית משום שהיא משקפת את מצבו המורכב של האדם כיצור שהוא בעת ובעונה אחת יחיד וגם חלק מחברה שהוא זקוק לה . כפי שנראה בהמשך , שאלת "הנכון הטבעי" כשאלה פילוסופית עלתה בפעם הראשונה בפילוסופיה היוונית בזיקה לגילוי מושג הטבע . גילוי זה היה מושתת על ההנחה שיש בתוך המציאות על ריבוי גוניה המשתנים יסודות מבניים קבועים שניתן לגלותם באמצעות התבונה . מושג הטבע ( physis ) הופיע בפירוש כאנטיתזה למה שמקובל ומוסכם ( nomos ) בחברה על פי מסורת מקודשת המיוחסת למקור אלוהי . התבונה , ולא המסורת המקודשת , היא הקובעת מה נכון או לא נכון לאדם על פי טבעו . שאלת הנכון הטבעי כרוכה אם כן בשאלה : מהו המשטר הטוב ביותר ? המשטר הטוב ביותר הוא
|
|