מבוא החיים כמלחמה אין־סופית המאבק בין ביאליק ל"צעירים"

עמוד:12

עלולה להיעלם בן-לילה , כלעומת שבאה , ולהשאיר את העולם היהודי בדיכאון או בשיממון מפוהק כמו כל אותן תנועות משיחיות שקמו בקול תרועה ועוררו תקוות גדולות , אך דעכו והותירו את העם בייאוש עמוק . את כל זאת כתב ביאליק שנים לפני משבר אוגנדה , שפילג את העם , ולפני מותו בטרם עת של " מלך היהודים" כשנה לאחר משבר אוגנדה , שאחריו נשתררה בתנועה הציונית ובמוסדותיה דממת ייאוש . בתחומי הפוליטיקה תקף ביאליק בעיקר את תאודור הרצל ואת מקס נורדאו , ובתחומי הפואטיקה הוא כיוון את רוב חציו כנגד הסופר מיכה יוסף ברדיצ'בסקי ( להלן : מי , ( ב" מנהיגם של " הצעירים , " אשר יצא במאמריו חוצץ נגד מדיניותו של אחדהעם ונגד עיקרי משנתו הלאומית . בראש מאמרו "זקנה ובחרות" הציב מי"ב כידוע את המימרה הניטשיאנית "כדי לבנות מקדש , צריך להרוס מקדש , " כדי להתנצח עם אחד-העם וכדי להציג את עקרונות משנתו כאילו היו אלה רעיונות שאבד עליהם כלח . במאמריו תבע מי"ב להרוס לאלתר את הישן ולהתחיל לבנות " יש מאין" את החדש , בטענה כי בבית הלאומי בכלל , וב"ביתהמדרש" האחד-העמי בפרט , צר המקום לו ולחבריו . בעקבות אחד-העם , ראה ביאליק בטענות אלה טענות-שווא ילדותיות , המעידות על צרכים גדולים , אך על יכולת מועטה . בעקבות מורהו אחד-העם רמז ביאליק ביצירותיו משנות מפנה המאה שאין מדובר אלא בדיבורים רמים , בלא מעשים של ממש . השיר "גמדי ליל" הן מבוסס על אגדות כגון זו של האחים גרים שלפיה באים הגמדים בלילה ועושים את מלאכתו של סנדלר עני שהתעייף ממלאכתו . והנה , הגמדים האגדיים בשירו של ביאליק מתפוגגים ונעלמים עם שחר מבלי שעשו דבר ומבלי שחוללו במציאות הפשוטה כל שינוי מעשי . "הצעירים" כוחם בפיהם , רמז ביאליק , אך כשעליהם להעמיד במבחן את הכרזותיהם היפות ולעשות מעשה , הם מתגלים כחלום-חזיוןלילה , כדמויות מן המעשייה או מן ה"אגדה" ( כאמור , מתוך רמז

הקיבוץ המאוחד

ספרא : בית הוצאה לאור - איגוד כללי של סופרים בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר