מבוא חציית מגדר וסובייקטיביות

עמוד:9

מבוא חציית מגדר וסוב"קסיביות . 1 ספר זה בוחן את מאפייניהן ותפקידיהן של שש צורות חציית מגדר ( מעבר של דמות ממגדר למגדר ) בקולנוע העלילתי : "התחזות מגדרית , " " טומבויזם , " "טרנסווסטיזם , " "טרנסקסואליות , " "טרנס גוף" ו"דראג . " בכל התופעות הללו , על אף מאפייניהן השונים , בולט מכנה משותף : עצם חציית המגדר כרוך בתהליך סובייקטיבי המשנה באופן שורשי את יחסה של הדמות אל חייה ואל חיי הסובבים אותה . חציית המגדר , על צורותיה השונות , מכוננת מרחב חדש עבור הדמות , המאפשר לה לפעול בתוכו בהתאם לנטיותיה . מרחב זה עשוי לעורר התנגשות עם נורמות של מיניות ומגדר ובכך לשמש מנוף לשינויין . אלא שהוא מעורר גם חרדה בלב החברה שבה הוא מתהווה כיוון שהוא מאיר צורות של התענגות שונות , הסמויות מן העין , ועם זאת מתקיימות בלב לבה של הנורמה . אני סבורה כי כפל פנים זה מאפיין את תפקודה של הנורמה והוא נעוץ בהנחה כי בעיקרון סובייקטיביות קודמת לשיח ולמנגנוני כוח , מתנגחת עמם וגם אינהרנטית להם ולא תוצר שלהם , 2 כפי שטוענים מישל פוקו ( פרקו '( 1996 ותומכי הגישה ה"הבנייתית . " צורותיה השונות של חציית המגדר מאפשרות לנו מפגש עם פניו השונים של הסובייקט . ברוס פינק ( Fink 1995 , xii-xiii ) מציין כי לסובייקט , כפי שהוא נתפש על ידי הפסיכואנליטיקאי הצרפתי ז'אק לאקאן , שני פנים . הראשון מייצג את הסובייקט המקובע , של החזרה , המתעקש לבטא את ה"התענגות" - המונח הלאקאניאני המקביל למושג ה"ליבידו" של פרויד ( מכלול האנרגיה המינית של הסובייקט ) - שלו רק בדרך זאת . זהו סובייקט שהוא מגדירו "הוויה כוזבת" , false being ) שם , . ( xii הפן הנוסף של הסובייקט מתגלה ב"תצורה חדשה או חצית הפנטזיה , ובשינוי הדרך שבאמצעותה ... משיגים התענגות : כלומר , הפן המהווה את תהליך ההפיכה לסובייקס , Subjectivization ) הדגשה במקור , ( תהליך שבו הסובייקט הופך דבר מה שבעבר היה זר לשלו" ( שם , . ( xii בתהליך זה משתנה עמדתו של . 1 וראו : פוקו . Foucault 1990 ; 2008 בכל הערות השוליים בספר מראי המקום רשומים על פי סדר כרונולוגי ולא לפי א ב ( כפי שהם מופיעים בביבליוגרפיה . ( . 2 ראו , למשל : Butler 1990 ; 1993 ; 1997 ; 2004

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר