1. תקופת־האבן הקדומה: מאגיה ונאטוראליזם

עמוד:11

. 1 תקופת האכן הקדומה : מאגיה וגאטוראליזם אגדת תור הזהב עתיקה היא . אין אנו יודעים בדיוק מה הוא הגורם הסוציולוגי לייראת הכבוד שרוחש האדם לעתיק ; אפשר ששרשיה נעוצים בסולידאריות השבטית והמשפחתית , או בשאיפתם של בני המעמדות המיוחסים לבסס את זכויות היתר שלהם על ייחוסם . מכל מקום , ההרגשה , שכל מה שהוא עתיק הריהו בהכרח גם טוב יותר , עודנה חזקה , עד כדי כך , שכמה היסטוריונים של האמנות וארכיאולוגים אינם נרתעים מסילוף העובדות במאמציהם להוכיח , שהסגנון האמנותי , המוצא חן בעיניהם יותר מן האחרים , הוא גם הקדום שבכולם . יש מהם המצהירים שהאמנות , המבוססת על עקרונות צולניים קפדניים , על סיגנון החיים ועל האידיאליזאציה שלהם — היא העדית הקרובה ביותר שבידינו לפעילותו האמנותית של האדם ; ואחריב טוענים , שדווקא האמנות , המבוססת על שחזור העצמים ושימורם כמ 1 ת שהם , היא השריד העתיק ביותר לפעילות אמנותית — הכול על פי גישתם אל האמנות : אם תאים הם בד , מכשיר להשתלטות על המציאות ולשיעבודה , או אמצעי לביטוי הכנעתם בפני הטבע . הווה אומר ו הדעות שבהן הם מחזיקים — דעות אוטוקראטיות ושמרניות , או דעות ליבראליות ומתקדמות — הן הקובעות אם יעמדו מלאי הערצה בפני הצורות האמנותיות , העיטוריות והגיאומטריות , או בפני הצורות האמנותיות המחקות את המציאות חיקוי נאטוראליסטי ויראו בהן את הצורות העתיקות ביותר . אך יצירות האמנות הפרימיטיביות שהשתמרו מצביעות בבירור , ובתוקף גובר והולך עם התקדמות המחקר , על ראשוניותו של הנאטוראליזם , והחוקרים בימינו מתקשים משום כך יותר ויותר להחזיק בתורה בדבר קדמותה של אותה האמנות , המרוחקת מן החיים ומן הטבע . אך תכונתו הבולטת ביותר של הנאטוראליזם הקדם היסטורי אינה היותו קדום מן הסגנון הגיאומטרי ( שרושמו דווקא פרימיטיבי הרבה יותר , ( אלא העובדה שניכרים בו כל אותם שלבים טיפוסיים , שעברה האמנות בזמן החדש ושאינו שום פנים ואופן תופעה אמנותית אינסטינקטיבית גרידא , סטאטית וא היסטורית , כפי שסבורים אותם חוקרים הדבקים דבקות מופרזת באמנות הגיאומטרית והצורנית בתכלית . זוהי אמנות , המתפתחת והולכת משלב של נאמנות לינארית לטבע , שלב שבו עדיין מעוצבות הצורות האינדיבידואליות עיצוב נוקשה כלשהו , שנקנה בעמל רב , אל שלב של טכניקה גמישה ומבריקה , כמעט אימפרסיוניסטית , המגבירה את היכולת לשוות לרושם החזותי צורה , rrn רגעית וספונטאנית יותר ויותר . עתה מגיעה מידת דיוקו של הרישום לדרגה של וירטואוזיות , שבכוחה להתגבר על תנוחות ואספקטים קשים לתיאור , על תנועות ומחוות מהירות וחולפות , פרק ראשון התקופה הקדם היסטורית

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר