מבוא

מתוך:  > שורשים ומגמות > מבוא

עמוד:12

טכסטואלית מדויקת פירושה מעין ביטול זמן מילולי . המלים נפתחות לשכבות שונות של סימבוליזאציה , לדוגמה י לסימבו ליות הארכיטיפית , לפולחן ומיתוס . עניינו של המבקר ב"לשון * אינו צריך שיהא מושג מצומצם , ואף אם הוא מוליך לבדיקה אינטנסיבית : יכול והוא נמתח לםימבוליזאציה האפשרית היותר גדולה . יחס כבוד מחודש למלים ותחושת התרכובת שלהן הם עניינים שיש לברד עליהם . ' תומאס אליוט , ברשותו המיוחדת לו , תרם משלו לתפיסה הקונ טכסטואלית האורגאניסטית בביקורת של השירה . מםתו 'המסו רת והכשרון האינדיווידואלי' , « ששימשה מעין מאניפסט חדש בתפיסה האמנותית הפיוטית ויצרה תנועה 'מסורתית' חדשה גם בביקורת וגם בשירה , המציאה ל'ביקורת החדשה' כמה עקרו נות משלה . עיקרון יסודי אחד באותה מסה — הטיב 'הלא אישי' בשירה , המפריש את המשורר היוצר מיצירתו ואוסר עליו להיות הסובייקט של שירו — חיזק הרבה את ידיה של השיטה החדשה , הגוזרת על השיר כל נטייה אמוטיבית . גם עיקרון אחר של אליוט : 'צירוף הגומלין האובייקטיבי' the objective ) , ( Correlative דומה מצביע על הוויה לשונית פיוטית המס פיקה לעצמה . אולם מקורה ושורשה של 'הביקורת החדשה' הוא במשנתו של ת . י . הולם , כפי שהוצעה בספרו 'עיונים / שיצא אחרי מותו . בגורלו של הספר הזה עלה שיכוון את דרכם של כמה וכמה חוקרים ומבקרים מיוצרי 'הביקורת החדשה' באמריקה . הולם , מדגיש קריגר בספרו הנ"ל , היה רואה את עצמו תלמיד מובהק של ברגסון , בייחוד של המשנה הפילוסופית האסתיטית של הלה . האינטואיציה היצירית — בניגוד לפרצפציה השכיחה — בכוחה להרוס אל מעבר להכרה הסטאטית שהאדם הרגיל רואה בה את עולמו . המשורר האמן בלבד הוא ש'בכוחו לחדור אל המיזרם הדינאמי המאפיין ריאליות מהותית . כאמן פותח הוא את חזותו גם לאחרים , שבלעדיו לא היו יכולים כל עיקר לראות מעבר T . S . Eliot : Tradition and the Individual Talent , Selected . 6 Essays , London 1932

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר