הקדמה

עמוד:11

ראשית ריניסאנס ההשכלה , שבהם מילאה תפקיד זה התרבות היהודית' ועד לשלהי הריניסאנס של המוסיקה , שבו מילאו אותו תפקיד יהודים יחידים . ואמנם , על שום ההיקף הרחב של נושאנו מבחינת גבולות הזמן אנוס הייתי לצמצם עצמי צמצום חמור מדי מבחינת הגיאוגראפיה . לפיכך עסקתי בייחוד בגילוייו העיקריים של הריניסאנם באיטליה' בית מכורתו , שאלמלא כן היה הספר מתרחב לכדי מחקר כללי בבעיות של יחםי הגומלים בין היהודים לבין שכניהם באירופה בימי הביניים המאוחרים ובמאת השנים שלאחריהם . בארצות שמחוץ לאיטליה דנתי רק שעה שראיתי צורך בכך לפיתוחו של הנושא . הריניםאנס הוא בחינת מושכל סובייקטיבי , קל להרגיש בסימניו' אך קשה יותר להגדיר אותם . במושג הריניסאנם מקובל , לדברי חוקר בן זמננו , לתאר משהו מעור פל' אולם מפואר , שנתרחש באיטליה למן ימי דאנטה ועד לימי מיכאל אנג'לו , ועל צד האמת ומבחינות מסוימות אפילו זמן רב לאחר מכן . אם העדפתי את הציורי על הסתמי , ואם נתתי מקום אף לנפלה ולא רק לנכבד , הרי איני חייב — מרגיש אני — התנצלות על כך . בצלאל ( ממיל ) ר 1 ת

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר