|
עמוד:9
המקורות להכרת דעותיו של אריסטו על הפיוט [ מבוא ] ה 'פואטיקה' וספרים אחרים בין ד . ספרים המרובים והארוכים , שהניח אחריו הפילוסוף היווני המפורסם אריםטוטלם ( בקיצור : אריםטו' 322—384 לפסה"נ ) ברוב תחומי המדעים , בין מדעי הטבע והביולוגיה בין מדעי החברה והפילוסופיה , נמצא גם ספר קטן המכונה 'הפואטיקה . ' ספר זה עוסק באומנות הפיוט , ואף על פי שלא נש תמר חיבור זה בשלימותו , זכה למעמד של כבוד בתולדות האסתטיקה , שכן זוהי המסכת האסתטית השיטתית העתיקה והגדולה ביותר שנשתמרה בידינו : מעטים היו לפניה חיבורים ממין זה , ואלו שהיו לא נשתמרו' או שרידיהם בלבד הגיעו אלינו . מסתבר' שלחיבורה של 'פואטיקה' קדם מחקר של שנים הרבה בתולדות הפיוט היווני ובדרכי שימושיו . ברור' שמרובה לאין ערוך היה חומר הספרות המזומן לאריסטו בשעתו לעומת חוקר בזמננו . כך , למשל' הכיר אריסטו 300 מחזות מפרי עטם של שלושת הטראגיקונים האתונאים הגדולים' שמהם לא הגיעו לידינו אלא 31 בלבד . כיוצא בו אסף אריסטו בשעתו תעודות על כל ההצגות הדראמאטיות שהיו באתונה , ( AidtxoxaMcu ) וכן על המשחקים הפיתיים והפיוט הלירי , ( nv & tovixou ) חיבר דיאלוג של שלושה ספרים 'על הפייטנים , ' שבהם קיבץ מקומות קשים בכתבי הומירוס ופייטנים אחרים ופי רושיהם ; { 'An 0 Qrnj , a . xa ) כיוצא בזה למד אריסטו על תולדות הפיוט ועל תכונותיו מספרי מחברים שקדמו לו . כל אלה שימשו לו אבני בניין לערוך את תורת הפיוט על יסודותיה של שיטתו הפילוסופית' וכך באה לעולם ה'פואטיקה . ' נוסח הספר שהגיע לידינו אינו מתוקן כל צורכו מצד חיבורו' ולא שימש כנראה אלא כמין רשימות של ראשי פרקים לשם הרצאת הדברים בעל פה לפני קהל שומעים . אבל לפי עניינם אין אריסטו פונה בדברים אלה אל ציבור תלמידיו היושבים לפניו בליקיאון בלבד' להדריכם בהבנת דברים הנקראים מן הכתב או הנשמעים מפי אחרים ( משוררים ושחקנים וכדומה , ( אלא גם לפייטנים בפועל שבכל דור' כפי שמוכח מתחילת פרק יג של 'הפ 1
|
|