מבוא

עמוד:8

הראצי 1 נאליסטי ביהדות . בזיקנתו , בשנת , 1232 נסע הרד"ק לט 1 ליד 1 בספרד כדי להשתדל בתמיכת מצדדי הרמב"ם בוויכוח , שהסתער בפרובאנס ובספרד על חיבורו הפילוסופי . נטייתו השכלתנית של הרד"ק משתקפת גם בכך , שהוא משלב חומר פילוסופי רב לתוך חיבוריו הפרשניים . חומר זה אינו מצטרף כדי שיטה אחידה ושלמה , אלא בא לעורר עניין במסורת הפילוסופית ובספרות המחקר בקרב הקוראים . בשל גישתו הפשטנית וסגנונו העממי יצאו לפירושיו מוניטין בעולם כשם שבני קמחי היו פעילים בהגנת המסורת השכלתנית בתוך היהדות , כך הגנו על היהדות בכללה מפני צרתה , הכנסייה הנוצרית . לשם זה חיבר ר' יוסף את "ספר הברית , " שישמש מדריך ומנחה לבני ישראל שמזדמן להם להתווכח עם נוצרים . חיבור זה לא נתגלה עד כה בכתב יד ; הוא ידוע רק מגירסתו שבדפוס בקובץ "מלחמת חובה" ( קושטא , ת"ע ) , » וכך הוא מובא אף במהדורה זו . לדעת רוב החוקרים אין החיבור מעור אחד , והחלק האחרון שייך למחבר שני , ואף בחלק הראשון חלו ידיים . אין לנו היום חיבור מיוחד 3 נדפס פעם שנייה על ידי י . ד . אייזנשטיין ב"אוצר הויכוחים '' ( ניו יורק , ( 1922 בצורה משובשת ומסורסת ביותר . ספר הברית יצא בתרגום אנגלי ; The Book of the Covenant , Toronto , Pontifical Institute . of Medieval Studies , 1972 4 לכאורה הוספות אלו הן מעטו של מחבר בן המאה השלוש עשרה . המחבר מזכיר פעמיים את "אלף ומאתיים שנד , ויותר שארך גלותנו . " אמנם ראה את דבריו של ח . ה . בן ששון , "ייחוד עם ישראל לדעת בני המאה השהים עשרה , '' פרקים , ב , הוצאת מכון שוקן , ירושלים , תשל"א , עמ' , 86 הע' . 215 5 בין ה'הגהות' שהוחדרו לתוך הטכסט : ( א ) מובאה מתוך ויכוח הרמב"ן בברצלונה . עיין כתבי הרמב'ן , מהדורת שעוועל , ירושלים , , 1963 כרך , 'ב עמ' ? , 317 ( ב ) קטע המיוחס לר' יצחק הלוי . שזוהה כר' יצחק בר יהודה הלוי , בעל "סענח תא , " שחי בסוף מאה ) ג"י ראה ש . פוזננסקי , פירוש על יחזקאל ותרי עשר לרבי אליעזר מבלגנצי , וארשה ,

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר