א. חלקי הזוהר

עמוד:12

התורה , לפעמים במאמרים קצרים ולפעמים בדרשות ארוכות ומסועפות . אר מאמרים רבים אינם אלא מעין מדרשי אגדה , ללא נעימה מיסטית מובהקת . מדרש זה אינו מקיף את כל פרשיות התורה . בספרי במדבר ודברים חסרים לגמרי מאמרי גוף הזוהר לפרשיות רבות , ובפרשיות אחרות מצויים רק מאמרים בודדים . ברוב הפרשיות מספר הפסוקים הנדרשים מצומצם ביותר , ולעתים הדרשות אינן נוגעות לענייני הפרשה אלא במידה מועטת ובצורה רופפת . לפני הדרשות על פסוקי הפרשה מצויות פתיחות , כלומר דרושים על פסוקים ממקומות שונים , לרוב מתהלים , שתפקידן לשמש מבוא לענייני הפרשה , כדוגמת הפתיחות במדרשי אגדה ידועים , ובמקומות רבים הפתיחות הן עיקר הדרשה . בדרך כלל מובאים הדברים בשם חכמי התלמוד , ובעיקר בשמם של ר' שמעון בן יוחאי ובני חוגו שבזוהר , אבל יש גם דרשות אנונימיות במידה ניכרת . דרשות רבות ערוכות בצורת שיחות וויכוחים בין החכמים במסגרת של סיפורים על מסעיהם , םגישותיהם בנסיבות שונות וכינוסיהם ללימוד תורת הסוד . ק 1 מפ 1 זיציות כאלו לפעמים הן קצרות ותוכנן מרוכז בעניין מסוים , אבל לפעמים הן מ & תרעות על דפים אחדים והשיחות נוגעות בעניינים מרובים . יש כמה אגדות וסיפורי מעשים , שאין בהם דרשות כלל . הנושאים הנדונים בפרשיות הזוהר על ר ) תורה מגוונים ביותר והם מקיפים את כל תחומי הקבלה . חלק זה , וכן שאר החלקים , חוץ ממדרש הנעלם , כתובים בארמית . [ ב ] זוהר על שיר השירים . 6 דרשות . מיסטיות עמוקות על הפסוקים הראשונים בשיר השירים . חלק זה דומה במבנהו לזוהר על התורה . [ ג ] מדרש הנעלם על התורה . מדרש מיסטי מקביל לגוף הזוהר , אבל רק לפרשיות הראשונות של ספר בראשית r לפרשת שמות וקטעים אחדים לפרשיות אחרות . גם חלק זה מכיל דרשות אנ 1 6 זוהר חדש ( מונקאטש , תרע , ( א" חלק שני , ג —א"עכה ע"ג . 7 בראשית , נח , לד לד ( זוהר חדש ד —ד"עמד , ( א"ע וירא , חיי שרה , תולדות ( זוהר ח"א צז —א"עקמ , ( א"ע ויצא ( זוהר חדש מו » - « "ע ט . ( א"ע 8 זוהר ח"ב ד ה—א"ע ע"ב , —א"ע T כב ע"א . בדפוסים מובלעים מאמרים אלו בגוף הזוהר . 9 זוהר חדש , בשלח , אחרי מות , כי תצא .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר