|
עמוד:13
נימיות , מאמרי חכמים ודרשות במסגרת סיפורית , וכן סיפורי מעשיות רבים . אך הן בצורה והן בתוכן יש הבדלים בולטים בינו לבין החלק המתואר לעיל . במבנהו החיצוני הוא דומה יותר למדרשים הקדומים מגוף הזוהר . רוב דרושיו מנוסחים באמרות קצרות , בצורה אנונימית או בפי חכמים שונים , ולא בדרשות רחבות ומסועפות , שאין דוגמתן מצויה במדרשי האגדה . מספר החכמים הנזכרים בחלק זה גדול במידה מרובה ממספר החכמים שבגוף הזוהר , ורובם באים ללא קשר אישי ביניהם , שלא כחכמים שבזוהר , שכמעט כולם מתו ארים כבני הוגו של ר' שמעון בן יוחאי . מבחינת התוכן מצומצם מדרש הנעלם בתחומים מסוימים , כגון מעשה בראשית , תורת הנפש , חיי עולם הבא וימות המשיח , ואילו סודות האלוהות וסיטרא אחרא , שהם הנושאים המרכזיים בגוף הזוהר , אינם נזכרים כאן אלא ברמיזות מעטות , ונמצא שהיסודות העיקריים של תורת הקבלה חסרים בחלק זה . גם דרך ביאורם של הפסוקים שונה מאוד . במקום גילויי רזים נסתרים בלשון הכתוב מצויים כאן רמזים אליגוריים ; למשל , סיפורי האבות נדרשים כרמזים לגורל הנשמה בעולם הזה ובעולם הבא . לשונו של מדרש הנעלם היא בחלקה עברית ובחלקה ארמית , ולפעמים באות שתי השפות בעירבוביה במאמר אחד . [ ד ] מדרש הנעלם על שיר השירים . חלק זה מכיל מאמרים אחדים בלבד , התחלה ללא המשך . [ ה ] מדרש הנעלם על רות en חיבור שלם , הדומה בצורה ובתוכן למדרש הנעלם על התורה . [ ו ] מדרש הנעלם על איכה . « מאמרים אחדים לראשית המגילה , הערוכים בצורת חילופי דברים בין בני ארץ ישראל ובין בני בבל . [ ז ] סתרי תורה . מאמרים וקטעים לפרשיות אחדות בספר בראשית , " בחלקם הגדול אנ 1 נימיים ובחלקם בשם חכמים ובמסגרת 10 זוהר חדש חלק שני , א ג—א"ע ע"א . 11 שם כה —ג"ענג ע"ד . 12 שם גג —ג"ענח ע"ב . 13 זוהר ח"א עד —ב"עעה ע"א , עו —ב"עעז ע"א , עח —א"עפא ע"ב , צז —א"עקב ע"א , קז —ב"עקיא ע"א , קמו —ב"עקמט ע"ב , קנא ע"בקנב ע"א , קנד —ב"עקנז ע"ב , קסא —ב"עקסב ע"ב , ח"ב קמו ע"א . מאמרים אחדים , המצוינים בשם זה , מובאים גם בזוהר חדש ( תולדות , וישב , אחרי מות . (
|
|