|
עמוד:7
יהושע השיל שור ופועלו [ מבוא ] יהושע השיל שור ( יה"ש ) הוא אחת הדמויות המרכזיות בדור השני של ההשכלה העברית בגאליציה , ומייצג הזרם הקיצוני שבתוכה . דייקתי לכתוב ההשכלה העברית בגאליציה , להוציא את ההשכלה המתבוללת , שמבחינה חברתית תרבותית ולשונית הרחיקה לכת מהראשונה , אף על פי שספק גדול אם היתד . מוכנה לקבל את מסקנותיה התיאולוגיות הראדיקאליות של ההשכלה העברית . ואמנם בתחום זה תרם יה"ש את תרומתו החשובה . יותר מכל סוסר עברי שבדורו ושבדורות אחריו תבע ריפ 1 רמה יהודית דתית ראדיקאלית , שתחדש את היהדות ותת אימה לרוח הזמן . אכן , מי שקורא את דבריו של יה"ש מבחין מיד בתחושת הזמן שפיעמה את כל משנתו . הגישה ההיסטורית הלא היא אחד מעמודי התווך של מחשבת העת החדשה , ומכוח גישה זו טענו חכמי הדור , כי אי אפשר להבין גם את היהדות בלי מימד הזמן , היינו מבלי לעמוד על השתלשלותה ההיסטורית . את מחדלה הגדול של היהדות בדורו ראה יה"ש בזאת שהיא מתעלמת מגורם הזמן , ואת תקוותיו לחידוש היהדות ביסס על החזרתה לתוך זרם הזמן ודרישותיו . החזרה זו תתאפשר לנו רק על ידי הבנה עמוקה בתולדות ישראל ; רק היא תמציא לידינו את המפתח לתיקון מה שפגמנו בספירת הזמן . לפי השקפתו של יה"ש הביעה היהדות בתקופותיה החיוניות ביותר את ערכיה הנצחיים בלשון הזמן . שלא כאנשי חכמת ישראל במערב , שמניעם העיקרי היה אפולוגטי : להוכיח לעולם הנוכרי את שהיהדות ראויה לבוא
|
|