|
עמוד:10
בניגוד לתוכניתו המקורית של הרצל הייתה ההגשמה תהליך היסטורי ארוך טווח . הוא התחיל בעלייה חלוצית ממוקדת בהתיישבות שתיצור את הציביליזציה , החברה והתרבות שעל יסודם אפשר יהיה לקלוט את המוני העם העניים ולהקים מדינת לאום ריבונית . למפעל הזה תרמו כל אחת מן התנועות היריבות ב"הסתדרות הציונית" את תרומתה תוך כדי המאבק הרעיוני והפוליטי שמתוכו התגבשו הנורמות האוניברסליות והייחודיות של הגשמת חזון מדינת הלאום היהודית . בניין היישוב והקמת מדינת ישראל הושגו אפוא על ידי השילוב בין השאיפה להגשים חזון אידאלי ובין התחשבות בנתוני המציאות : האפשרויות והיכולות המוגבלות של בני אדם בכלל והעם היהודי בפרט . התוצאההיאמחויבותלהגשמהבמאמץמתמידלהתקרבאלהרצויבמידה המרביתהאפשריתבתנאיהמקוםוהזמן . הרגשתהכורחוהדחיפותלהציל את העם היהודי משואה קרובה חיזקו את הנכונות למיצוי המאמצים עד כדי הקרבה עצמית של יחידים למען עמם . היה זה תהליך הרואי . הוא חייב לתרגם את החשיבה למעשים ולמיצוי הלקחים המופקים כמסקנות מן הניסיון הלאומי המצטבר כדי להבטיח התקדמות רצופה בגישור הפער שבין הרצוי למצוי שלב אחרי שלב . פעילות זו תיעשה תוך כדי שילוב בין מהלכי רנסנס וולונטרי לפיתוח כלים פוליטיים ריכוזיים המסוגלים להטיל מרות ולאחד את התנועות הוולונטריות שנאבקו זו בזו במסגרת הדמוקרטית של " ההסתדרות הציונית" וה"יישוב . " באופן זה כל תנועה תתרום את תרומתה המיוחדת למפעל הרב צדדי של הקמת הציביליזציה , פיתוח החברה ויצירת התרבות הלאומית כמסד למדינה שתקום כאשר יושגו התנאים הנחוצים . ( הציונות ה"סינטתית . ( " הייתה זו מטלה לאומית חריגה והיא הצריכה מנהיגות שליחותית שתדע לגבש את הנורמות , ליישם אותן בתוך תהליך ההגשמה באמצעות ניסוי , בקרה ותיקון ולהוליך את התנועות הוולונטריות בכוח המופת של ההגשמה העצמית בשני מובניה . נורמות הן גדרים של מטרות ואמצעים להגשמתן , מנוסחים כמצוות " עשה" ו"לא תעשה . " הן משיבות על שאלות ה"מדוע" וה"למה "ה , " מה , " "האיך" וה"כמה" של ההגשמה על פי אמות מידה של ערכים ועקרונות שחלותם אוניברסלית , על פי נתוני המציאות המתפתחת מכוח חוקיותה העצמית , הנחקרת על ידי מדע , ומכוח הבחירה התבונית המבוססת על ערכים . אנו מבחינים בהגדרה זו בין רובד הערכים והעקרונות , שהם קונסטיטוטיביים ומעצבים את הזהות הקיבוצית של כל היחידים בתוך עמם , ורובד נתוני היסוד של טבע היקום וטבע האדם שגם הם אינם
|
|