מבוא מבוא

עמוד:12

אחד משתדל לומר את אשר על לבו , וכך פרצו המחלוקת והפירוד . ' על הסנהדרין , מקור הישיבות הרבניות בתקופת הגאונים ויצירתה ההלכתית , אומר אותו קרא , שהיא התכנסה זמן רב לאחר פרוץ המחלוקות , ודיוני חכמיה נסבו על מחלוקות יציר אדם . על כן הוא מציע להיזהר בדברי חכמים , דהיינו להימנע מלקיים את דבריהם בלי לבדוק אם הם תואמים את דברי התורה : ' ולאחר זמן רב התכנסו שבעים זקנים , שכונו סנהדרין , והתחבטו בסוגיות המחלוקת , עד שהסכימו על מה שנראה היה להם לנכון . הם חיברו הלכה-הלכות פסוקות . על כן , חובה על כל מעיין להשוות בין דבריהם לבין ספר האלוהים = ) התורה , ( ולעשות את מה שחופף בין שני הכתובים , ומה שעלה בידו להבין , ומה שאינו נכון , יימנע מלקיימו . ' בדונו בדיני טומאה וטהרה מלמדנו יפת בן עלי שלא רק שדברי חז"ל אינם דברי אלוהים חיים , אלא יש בהם שיבוש . רב המרחק בין מסורת חז"ל לבין מסורת נביאים , שכן חז"ל עלו לבמת ההיסטוריה זמן רב לאחר הנביאים : ובדו מלבם בעניין הזה ... ויש לסמוך על ספר האלוהים , ולא על דבריהם , היות שאין הם נביאי האלוהים . ואין בידינו ראיה שהם מוסרים מפי הנביאים . יתר על כן , הם לא היו בזמן הנביאים , אלא הופיעו שנים הרבה לאחר שנפסקה הנבואה , ואישרו את מה שבידם . ומי שידיעה בידו , יראה ובקיאות , יעמוד על מידת ידיעתם באשר לראיות שציינו והסתמכו עליהם . ותתבהר לו חולשתם הגדולה , ואין הם " אות האלוהים" ' = ) חג , ( 'ה' וטיעוניהם אינם ראיה , ואין לקבל את דבריהם , אלא יש לקבל את מי שראייתו ראיה , והאלוהים ידריך את אומתו אל האמת . והם בדו מלבם בכל פרק ובכל סוגיה בעניין הטומאות . והכבידו על 3 קרא עלום שם , כ"י אוקספורד : Heb . e 97 f . 43 a ' ואלאצל הו משה עליה אלסלאם אלד'י קאל " ושמרתם לעשות ככל אשר יורוך" ( דברים יז , י ) " והאיש אשר יעשה בזדון" ( דברים יז , יב ) וג'מיע מא קאלוה גיר האולי אלד'י הם אנשי כנסת הגדולה לא יג'ב תצדיקה לאנהם אלד'י צח אנהם קדוה אלי זמאן עזרא ונחמיה פקט . ובעד ד'לך וג'דנאהם מכ'תלפין מג'תהדין יקול כל ואחד מא ענדה פוקע אלכ'לף ותשתית . ' 4 שם , דף א-ב : ' ובעד מדה טוילה אג'תמע סבעין שייך' תסמו סנהדרין ואכ'דו' אן יג'תהדו פי ד'לך אלכ'לף חתי יתפקו עלי מא ירוה אנה צואב פולפו סנה הלכות פסוקות . לד'לך יג'ב עלי כל נט'אר אן יקאבלה בכתאב אללה תעאלי פמא כאן מואפק לה עמל עליה ומא הו פקה לה כד'לך ומא לם יצח יתוקף פיה . ' 5 ' חג'ה' היה ראש התעמלנים בשיעה האסמעילית . יפת אומר כאן שלא כנביאים אין חז ' ל" אות אלוהים' = ) חג . ( ה' ראה : ארדר , אבלי ציון , עמ' . 363 , 360

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר