הקדמה

עמוד:11

הקדמה ההיסטוריונים מונים את ימי הביניים היהודיים החל במחצית השנייה של המאה השביעית . מזמן כיבושי האסלאם והתפשטותו . בתקופה ההיא נחלק בבירור העם היהודי לשתי קבוצות : מיעוט שחי באירופה הנוצרית והרוב שחי בארצות שהיו נתונות לשלטון האסלאם . כמה תופעות תרבותיות החלו להתגבש בתקופה זו . לענייננו נוגעת בעיקר התופעה הידועה בשם 'הפרדת המקצועות . ' במקום היצירה ההוליסטית האנציקלופדית של התלמוד , החלו להיווצר עוד בעיצומה של תקופת הגאונים — המאה השמינית והתשיעית , בבבל ובפרס בעיקר — חיבורים נפרדים זה מזה בכל תחום ותחום , כגון רפואה , דקדוק ופילוסופיה . האיש שנחשב לאחד ממחולליו 1 על פי בן ששון , פרקים בתולדות היהודים בימי הביניים , עמ' . 1 מובן שיש דעות שונות בשאלה מתי מתחילים ימי הביניים היהודיים , וראו למשל את הדעות שמביא הר במאמרו 'למשמעותו של המונח ימי הביניים בתולדות ישראל , ' ובו הוא סוקר את עמדות ההיסטוריונים בדורות האחרונים . ראו גם את דבריהם של מזר , דינור ובער בדיון בשאלת הפריודיזציה בהיסטוריוגרפיה היהודית ( בתוך : רבת הקונגרס העולמי הרביעי למדעי היהדות , א , עמ' . ( 60-45 2 כגון כמה תופעות שבן ששון מצביע עליהן : פרקים בתולדות היהודים בימי הביניים , עמ' . 13-1 3 יש לסייג את הדברים ולומר שהיו תחומים , כגון ספרות המרכבה , ספרות הסוד והספרות המגית , שיוחדו להם חיבורים מיוחדים עוד לפני תקופת הגאונים , גם אם לא הייתה זו תופעה תרבותית וספרותית רחבה בעת ההיא . ראו למשל את מהדורתו של מרגליות לססר הרזים , המוגדר על ידו 'ספר כשפים מתקופת התלמוד . '

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר