הקדמה

מתוך:  > יצר ויצירה > הקדמה

עמוד:10

אולם האימפרסיוניזם עמד על'חודה של סכין / בין ההכרה המסורתית ההומאניסטית' המעמידה את האדם המכיר ויודע במרכז יקומו , ובין פולחן התהומיות וההיוליות' המעמיד את כל ה עבודה האמנותית על התשובה לרשויות האל ידע בנפש האדם , ואת התחושה האסתטית הוא מתנה בדיכוי התודעה ובפתיחת שערים לרחשים אינסטינקטיביים אינטואיטיביים . בדרך כלל יש בידך לעקוב אחרי התפתחות התפישה 'התהומית' בספרות ה חדישה של אירופה מתוך סידרה כרונולוגית כמעט של האסכולות : האימפרסיוניזם' שמתוך הקשב המרוכז אל הדינאמיות בחודה היקומית התחיל בסופו נוטה אל הסימבוליות ואל המסתורין שבה—תנועה זו שמאלארמה דחפה ביצירתו דחיפה עצומה , ואשר אל מבועת הסינתטי ביותר הגיעה ביצירתו של מטרלינק בשירה' בדראמה ובמסה שלו . לפרשת התפישה הזאת נדרש המחבר ב'יצר ויצירה' ' והוא מתחקה בה אחרי פרציו של יצר המבוע למעמקים האל תודעתיים הפרימיטיביים , יצר המחריף והולך ומגרש את התנודה הסימבוליםטית , על דממות המסתורין שלה , לשצף האכספרסיוניזם בגרמניה , לטירוף הסורריאליסטי בצרפת ולטירוף הפוטוריסטי ברוסיה . בדיינו בהשתלשלות ובהתפתחות של פולחן התהומיות באסתטיקה הספרותית החדישה , גם בעיינו במאבק נגד הפולחן הזה לשם קימומה של התפישה ההומאניסטית התודעתית בספרות , אין הספר 'יצר ויצירה' מתאמר לסקור את תולדותיהן של האסכולות הללו , להקיף את כל היצירות הנכללות בהן , או את רובן , להגדיר את הנוסחה הפילוסופית שלהן בקשר לבעיות תוכן צורה , לסמן את התחומים הצורתיים ולציין את מערכות המוטיבים שלהם . פחות מכל נתכוון המחבר להעריך הערכה תכנית פור מאלית את יצירתם של הסופרים והמשוררים והוגי הדעות הנזכרים בספרו זה . המחבר—רק תפקיד מצומצם בלבד קיבל על עצמו : לפרש בהם , כפי יכלתו , את יצר התשובה אל הפרימיטיביות הפסיכית , יצר ההולך ומתגלגל ומשתלט בתפיסה האסתטית בספרות המודרנית ן גם לרמז על מאמצי יצירה על ידי קי מום התודעה התרבותית האנושית , כפי שהיא מתגלמת בעבודתם

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר