מצוה הבאה בעבירה

עמוד:11

אצל זקנו ( ובוודאי גם אצל אנשים אחרים מבני הכת ) ודרשו למסור להם 'כל מיני כתבים' ותמונה של ה'גבירה / שהיו אצלו , קיבלו אותם ונעלמו ( בשנות העשרים או השלושים של המאה הי"ט . ( וזוהי נקודה חשובה , שיש בד , כדי לבאר הרבה את היחס המיוחד מצד כמה היסטוריונים לתנועה השבתאית : לפנינו אינטרסים וסנטימנטים תקיפים וחיוניים מאוד . מתוך טעמים שונים באו כל ה'צדדים' למסקנה אחת והיא י המעטת דמותה ומשקלה של השבתאות ככל האפשר . האדוקים שבין הסופרים והחוקרים היו מעוניינים למעט את דמות השבתאות ולטשטש את ענייניה , כדי שלא לפגוע חלילה בכבודם של כמה מגדולי ישראל כפי שהם הבינו אותו . השאיפות הסניגוריוניות 'להצדיק הצדיקים מעיקרא' עשו את שלהן , והרבה מאוד עשתה גם ההשקפה ההיסטורית היסודית של רוב הסופרים הללו , שבספריהם אתה מוצא את הבלטת האופי האידילי של חיי הגיטו מבחינה פנימית ואינם מעוניינים כלל להראות על הבקיעים ועל התהומות שנפתחו בנשמותיהם של כמה מהרבנים עצמם . להודות על שבתאותו של רבי פלוני בירושלים , קושטא , איזמיר וארריאנופול או של רבי אלמוני בפראג , המבורג וברלין —הרי יש בזה משום הטלת פגם מוסרי באנשים המוחזקים כיהודים כשרים . ויש במחנה זה התנגדות נפשית חזקה מאוד לעסוק בכלל בדברים כאלה שריח של כפירה ואפילו של זוהמה נודף מהם . דוגמאות אין ספור מעידות על מהלך רוח זה בספרות על תולדות הקהילות והרבנים במאה הי"ח , ובייחוד לקה ב'אידיליות' זו א . ל . פרומקין , בעל ס' תולדות חכמי ירושלים , ה'מזכה' אפילו את השבתאים האדוקים ביותר מ'חרפה' זו . המשכילים והליבראלים היו מעוניינים בהמעטת דמות זו מטעמים אחרים : הרי רוב המשפחות החשודות בשבתאות נשארו בארצות המערב בתוך המחנה היהודי . ולא זו בלבד , אלא עלו לגדולה בתקופת שלטון הליבראליות , ובפרט באוסטריה . בני המשפחות הללו לא היו אמנם רבנים , אבל 'יותר מזה' — נושאי דגל ההשכלה , בעלי השפעה בספירות העליונות ואילי ממון . והם עצמם ראו בעין רעה כל ניסיון להזכיר להם את 'פגם' משפחתם ; ובזמן שלטונם בחברה היהודית במאה האחרונה היתה דעתם נשמעת הרבה והס מלהזכיר את השם המפורש של משפחה כזאת , ומוטב לא להרבות בחקירות שגם לפי דעתם האזרחית של בני הדור לא התאימו כלל לתכליתה הפוליטית של 'חכמת ישראל' במלחמות האמאנציפאציה . ומה שהראשונים בדור שעדיין רבו בו התעודות והמסורות מפי עדי ראייה ומגידי אמת עשו מרצון , עשאוהו האח

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר