נמצאו 391 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: גאורג זימל
תיאור: "בתחום האמנות, ניכר בקלות כי המלאכה האמנותית לא תגיע גם לפסגתה הטכנית בידיהם של טכנאים גרידא, מושלמים ככל שיהיו - אלא אם כן ברפרודוקציה ובמכניזם טהור עסקינן; אל פסגת השלמות האמנותית יגיעו רק אלו המעשירים את הטכניקה במיומנויות שונות ורחבות: מי ששם לו את הטכניקה למטרה עיקרית, אפילו הוא טכנאי מוכשר להפליא, גם אותה עצמה לא ישיג."
מבחר חיבורים על אסתטיקה מאת הסוציולוג והפילוסוף גאורג זימל (1858־1918) בכותר ה־33 בסדרת דרש של הוצאת דחק. זימל הצטרף לשורה ארוכה של תיאורטיקנים במאות ה-18 וה-19, אשר הקדישו מאמץ הגותי ניכר במטרה לתפוס את משמעותן של החוויה היפה והמלאכה האמנותית ולהגדיר את מקומן בפסיפס החיים והיקום.
מגרמנית: אוהד פינצ'בסקי, ידידיה טרבלסי. ערך, הקדים מבוא ולמעשה יזם את הוצאת הספר: אפרים פודוקסיק.
מאת: רון מרגולין, חנה ויטלסון
תיאור: בספרו אני ואתה (יצא לאור ב־1923) הצביע מרדכי מרטין בובר (1965-1878) על תחושת הניכור האופיינית לחיים המודרניים כמקור לתחלואי היחיד והחברה עקב התגברותם של יחסי שימוש והחפצה בכל תחמי החיים. כתיקון למצב זה הציג בובר את יחס אני־אתה כיחס של זיקה, קשר ייחודי בלתי מנוכר המתחולל בין האדם לבין הניצב מולו, בין אם מדובר באדם אחר, בעל־חיים או יצירת אמנות. את הרגש הדתי השתית בובר על יחסי אני־אתה של האדם עם 'האתה הנצחי' המתגלה מבעד ליחסי אני־אתה.
שלושים הכותבים והכותבות בספר זה מציעים ניתוחים, פרשנויות, ביקורת ויישומים של החשיבה הבובריאנית בנושאי חברה ופילוסופיה, היסטוריה, דת וחילון, אמנות ופסיכולוגיה, פמיניזם וכלכלה, זיקה לטבע, סביבה, חינוך ועוד. זהו שיח עכשווי וער עם החשיבה הדיאלוגית של בובר.
הגותו הדיאולוגית של בובר ממשיכה להשפיע על מחשבתנו. הפסיפס שנוצר בספר הנוכחי מעיד על כוחה המפרה של הגות זו.
כרמל
מאת: מרתה נוסבאום
תיאור: כפי שאין ערך בתרופה שלא מרפאת את מחלות הגוף, כך, לדעת הפילוסוף היווני אפיקורוס, אין ערך בפילוסופיה שלא באה לרפא את נפש האדם. ספר זה מביא את פרשנותה המקורית של הפילוסופית מרתה נוסבאום (Nussbaum) לתורת אפיקורוס כפי שהיא נמסרת בפואמה האפית 'על טבע היקום' של המשורר הרומי לוקרטיוס. נוסבאום מתמקדת ביחס של אפיקורוס לתשוקות הארוטיות, לפחד מהמוות ולזעם ומצביעה על מקורותיהם והשפעתם על השגשוג האישי של בני אדם והלאה על התרבות והחברה כולה. הפילוסופיה של אפיקורוס – עקרונותיה ושיטותיה – מפתיעים ברלוונטיות שלהם לחיים המודרניים, במעשיותם הישירה ובעומק הפסיכולוגי אליו הם חותרים.
מרתה נוסבאום (ילידת 1947) היא פרופסור במחלקות לפילוסופיה ולמשפט באוניברסיטת שיקגו. עבודתה עוסקת בפילוסופיה יוונית ורומית עתיקה, פילוסופיה פוליטית, פמיניזם ואתיקה. כתביה מחברים בין רעיונות פילוסופיים לסוגיות אקטואליות. הגותה זיכתה אותה בפרסים רבים, בהם פרס קיוטו לאמנויות ופילוסופיה ופרס ברגרואן לפילוסופיה ותרבות.
כרמל
מאת: עינב רוזנבליט
תיאור: ספרה החדש של עינב רוזנבליט, בודהיזם ותשוקה, מתבונן באמפתיה בכאב, בפחד ובהרגלים מנטליים אחרים. תכלית הכתוב להציע דרכי החלמה מסבל שהתודעה יודעת לעולל לעצמה. אם נתבונן בפחד בכנות נמצא שמתחתיו שוכנות שכבות של עצב. מתחת לכל חרדה ישנו בכי. כשהלב נחשף ומתקלף – באות דמעות. דווקא הדמעות הללו הן הדרך לעוצמה. אנחנו יכולים לעבור אל מעבר לפחד אם נעבוד בכנות עם רכיבי האנושיות, עם הלב העדין הרך. בהדרגה מתגבשת ההבנה שההסכמה ללב העדין היא הסכמה להיות אנושי, לפעמים אנושי מדי. באמצעות כנות רדיקלית התודעה לומדת להיות בעד עצמה, לנוע באומץ לב במשעולי חייה.
בודהיזם ותשוקה מתמקד בעיקרים מאסכולת הוואג'ריאנה של הבודהיזם; אסכולה זו נמנעה משלילת החיים בשם הישג רוחני, ותחת זאת חיפשה רוחניות בתוך הארצי, החושי, המוחשי. בספר מובאים בין השאר תרגומים לכתביו של המאסטר הטיבטי העכשווי, צ'וגיאם טרונגפה, אשר הקדיש את חייו להוראת הבודהיזם הוואג'ריאני למערב. תפיסתו של טרונגפה מכונה "חוכמה משוגעת", משום שהוא כפר בבודהיזם הסטרילי המסורתי והתנגד לפרישוּת הנזירים ולהימנעות מתענוג והרגשה. דרכו ביקשה לכלול את החיים עצמם בתוך טיפוח המודעות, ולהיעזר גם בבכי ותשוקה כדי להתפתח פנימית. גישתו נעזרת ברגשות כְמוֹרים לטרנספורמציה; היא מציעה להתיידד עם מערכת ההפעלה המנטלית ולוותר על אחיזה מופרזת בדפוסים מיושנים של האגו. כשהאגו נרגע, מניח מגננה ומוותר על מנגנונים שאינם יעילים עוד – הוא מוצא את הדרך לתיקון המפגש של התודעה עם המציאות.
עינב רוזנבליט היא בעלת תעודת דוקטור לפילוסופיה מאוניברסיטת תל-אביב; חוקרת מחול ובודהיזם, מרצה, מנחת מדיטציה ואם לשלוש. ספריה: "גוף אנושי מדי" (2014) ו"רוח רעבה" (2018) ראו אור בהוצאת רסלינג.
רסלינג
מאת: יצחק נבו
תיאור: תושב האי מספר: "אנשי האי שלי הם שקרנים", ובהיותו אחד מהם גם הוא עצמו שקרן. מכאן שהוא שיקר – הם (כולל הוא עצמו) דווקא דוברי אמת. אם כך הוא אמר דבר אמת, כלומר הם באמת שקרנים. מכאן שגם הוא עצמו שקרן. נכנסנו ללופ…
הפתרון של פרדוקס זה פשוט. לעומת זאת הפתרון של המשפט "אני שקרן" הרבה יותר קשה, ונחשב לאחד הפרדוקסים הקשים ביותר.
בשל אופיים החידתי, וכיוון שאינם דורשים בדרך כלל ידע מוקדם, הפכו הפרדוקסים לתחום המושך ומעניין את כלל הציבור הרחב. מרבית הפרדוקסים אינם דורשים כל ידע מקצועי, אלא רק היגיון פשוט ושכל ישר. בהתאם לכך מנוסח הספר בשפה ברורה ומובנת לכול.
בספר זה נפתרים פרדוקסים שנחשבו עד כה כבלתי פתירים, או שנפתרים בצורה פשוטה פרדוקסים שעד כה נפתרו בצורה מורכבת.
הספר פתרונות של פרדוקסים גורס כי לכל הפרדוקסים יש פתרון, ומצביע על המכשלות שבגללן התקשו עד כה לפתור אותם.
לאורך הספר מוצגים הפרדוקסים בסדר מן הקל אל הכבד, ובסופו מגיעים לתובנות מרהיבות, שלהן השלכות שונות על תחומים רבים.
יצחק נבו מהנדס רכיבים בגמלאות. בין השאר עבד ברפאל, אינטל ו-SCD.
אוריון הוצאה לאור
מאת: שרה בייקוול
תיאור: מה משמעותם של חיים אותנטיים והגונים ביחסים עם עצמנו ועם הסובבים אותנו? האם אנו יכולים לשנות את דרך חיינו? אם תינתן לנו החירות לעצב את עולמנו, כיצד נרצה שעולם זה ייראה? ומדוע אין אנו תמהים יום־ יום ושעה שעה על עצם הימצאותנו כאן, בשעה זו, במקום זה?
בשאלות אלה ואחרות עסקו האקזיסטנציאליסטים, חבורה של פילוסופים וסופרים הרפתקנים, שסיפור חייהם והגותם משתרעים מן השנים האפלות של גרמניה לאחר מלחמת העולם הראשונה עד פריז של שנות הארבעים והחמישים. כשהתעמתו עם הסוגיות המהותיות ביותר של קיום האנושות, הם אתגרו את המקובלות של זמנם והטביעו חותם עמוק על תרבות הנעורים של שנות השישים, על התנועות לקידום זכויות האזרח והמאבקים החברתיים ועל הפמיניזם. לימים נדמה כי משנחלו האקזיסטנציאלסטים ניצחונות בתחומים אלה פג העניין בהם ובבשורתם, אך בימינו, כאשר צצות ומחריפות שאלות הזהות, מהות החירות והטכנולוגיה הכובשת הכול, אנו שבים לכתביהם ומבקשים למצוא בהם תשובות ומענה למצוקתנו.
בית הקפה האקזיסטנציאליסטי הוא סיפורה החשוף והפרטי מאוד של קבוצת הוגים נועזת, היחסים האישיים ביניהם, פרשות האהבה שלהם, המרידות ולעיתים אף היריבויות הכמעט אלימות ביניהם. המחברת מגוללת סיפור אפי ענקי של דעות ומחשבות, סוער ומסעיר, שקדח במוחותיהם של אישים נלהבים ושוברי מוסכמות.
עם עובד
מאת: נועם חומסקי
תיאור: כשאתה קורא את ספרו האמור של חומסקי, על שני פרקיו, את המאמר "לשון וחרות", בקובץ זה, או את ספריו על בלשנות בצד ספריו על הבעיות הפוליטיות של השעה, כגון "שלום במזרח התיכון" (1969), אתה עומד בפני פיתוי אינטלקטואלי גדול לחשוף אחדות רעיונית מאחרי המבחר הרבגוני של תשובות מרתקות לבעיות הנראות רחוקות זו מזו, בוודאי בלתי-תלויות אחת בשנייה.
(מההקדמה לספר מאת אסא כשר)
הספר כולל את המסות: "לשון וחירות", "פסיכולוגיה ואידיאולוגיה", "על הפאציפיזם המהפכני של מאסט", "חוק הכוח ביחסים בינלאומיים", "תפקיד האוניברסיטה בעת משבר" ו"שלום במזרח התיכון?".
פרופסור נועם חומסקי הוא אחד מחשובי חוקרי הלשון בימינו – חוקר שחולל מהפיכה בתחומו. נוסף להישגיו המדעיים, היה נועם חומסקי לחלוץ אינטלקטואלי של ביקורת בלתי-מתפשרת על הסדר הקיים, על האידיאולוגיות השליטות והערכים המשתמעים מהם.
מאת: רנה דומל
תיאור: הרומן האלגורי הקצר "הר אנלוג" עוסק, כפי שמעידים עליו שמו וכותרת המשנה שלו, בהעפלה לפסגות רוחניות. ביצירה זו מהדהדים הניסיונות שהתנסו בהם רנה דומל ורעייתו, ורה, בעבודתם הפנימית במסגרת "המכון להתפתחותו ההרמונית של האדם של האדם" שיסד א. ג. גורדייף בפריז.
מאת: מייקל א. סינגר
תיאור: מי אתם באמת?
איך זה ירגיש להיות חופשיים ממגבלות ולנסוק אל מעבר לגבולות שלכם? מה אתם יכולים לעשות ביומיום כדי למצוא סוג כזה של שלווה פנימית וחופש? הספר 'רוח משוחררת' מציע תשובה פשוטה ואינטואיטיבית לשאלות הללו. בין אם זו הפעם הראשונה שאתם חוקרים את המרחב הפנימי שלכם ובין אם הקדשתם את חייכם למסע הפנימי, הספר הזה ישנה מקצה לקצה את יחסיכם עם עצמכם ועם העולם הסובב אתכם.
הספר 'רוח משוחררת' מתחיל בללוות אתכם דרך היחסים שלכם עם מחשבותיכם ורגשותיכם ומסייע לכם לחשוף את המקורות והתנודות של האנרגיה הפנימית שלכם. מכאן הספר צולל אל מה שתוכלו לעשות כדי להשתחרר מהמחשבות, הרגשות ודפוסי האנרגיה שמגבילים את המודעות שלכם. לבסוף, בבהירות מושלמת, הספר פותח דלת לחיים בחופש של הווייתכם העמוקה ביותר.
מאת: ג'ון קקס
תיאור: הספר הנאה בוחן את התפקיד החיוני שממלאת הנאה בחיים טובים. המפתח הוא פיתוח סגנון חיים המשלב גישה ואורח חיים. קקס עורך רפלקציה על מקרים היסטוריים ויצירות ספרות, ומלמד אותנו כיצד הספרות היא מדריך טוב יותר מאשר חיפוש אחר תאוריות ועקרונות כלליים שמעסיקים חלק גדול מהמחשבה המוסרית הדאונטולוגית, התוצאתית והקונקרטית העכשווית. בששת הפרקים העוסקים בסגנונות חיים משמיע קקס קול אינדיווידואלי ברור ומיוחד שתענוג לקוראו. הוא בוחן במפורט חיים מהנים של יושרה, רפלקטיביות וניהול עצמי, וחיים אומללים של רומנטיזם, מורליזם ושפע מוגזם, ומסביר מדוע סגנונות חיים אלה ראויים להערצה או מצערים.
ג'ון קקס, מגדולי הפילוסופים בימינו, בעל קול ייחודי נדיר ביצירות עכשוויות של פילוסופיה אקדמית המוסיף נדבך מרתק בשאלות אתיות בספר זה, כמו גם בספריו האחרים. פילוסוף ואינטלקטואל פוליטי המתעניין במשמעות החיים, ודרך כתיבתו הפואטית הוא עוסק בנושאים אוניברסליים הנושקים לחיים של כל אדם באשר הוא. קריאה בספריו הרבים של קקס, המאופיינים בכתיבה מעמיקה, מזמנים לקורא העצמה של רגישות ודמיון אשר ישפרו את האופי המוסרי שלו.
כרמל
מאת: תדהר ניר
תיאור: הפילוסוף היהודי גרמני, תיאודור ו' אדורנו (1969-1903), מההוגים המובילים והמשפיעים באסכולת פרנקפורט, כמעט לא זכה להכרה בישראל. לכך ודאי לא תרמה כתיבתו המורכבת והעמוסה או דימויו כאליטיסט חמור סבר המעלה על נס את ה"אמנות הגבוהה" ותוקף בלי הרף את התרבות הפופולרית. עם זאת, אדורנו זכה במקומות רבים בימינו להכרה מחודשת ולדיון ערני. הוא נחשב פורץ דרך בתאוריה של התרבות ומעבר לה. בעיני פרשנים רבים אדורנו נתפס כמבשר של המחשבה הפוסט־מודרנית ואילו בעיני אחרים נחשב דווקא כמי שמציב אלטרנטיבה רדיקלית למחשבה זו. מחשבת אדורנו היא סלע מחלוקת שאין רלוונטי ממנו לפילוסופיה ולביקורת התרבות הנוכחית. חיבור זה מתמקד בחיבורו האחרון, התאוריה האסתטית, ועוסק בשני תחומים מצטלבים: המחשבה הפסיכואנליטית והפילוסופיה של האמנות. גישת הספר היא דיאלקטית ביסודה; אין היא מבקשת אך ורק "למסור" לקורא את עיקר רעיונותיו של אדורנו אלא לעמת אותם זה עם זה, מתוך הבנה שהעימות המושגי איננו פנימי לתאוריה אלא משקף פערי יסוד בחברה בת זמננו. "מושא דיונו של תדהר ניר בספר זה הוא הלא­־מודע החברתי כפי שהוא מתגלם ברבדיה החמקניים של החוויה האסתטית־אמנותית, כלומר האמנות כניגודו הלא־מודע של עולם התכליות החברתי והסטרוקטורות הדכאניות של התבונה האינסטרומנטלית. תדהר ניר עורך רקונסטרוקציה פילוסופית של עניין סבוך זה, ועושה זאת ברמה שאיני מהסס לדבר עליה כמצוינת שקראתי בתחום מזה שנים רבות. מדובר בספר מרשים, מקורי בהתכוונותו. אימוצם המיומן של הכלים התאורטיים מתחום התאוריה הביקורתית (הקלסית) מאפשר לכותב לנתח את החומרים שבהם הוא עוסק בצורה מעמיקה ולהאירם באור חדשני, מעורר מחשבה ועניין." פרופ' משה צוקרמן.
כרמל
מאת: קלמאן רוסה
תיאור: האם אנו רואים את מה שאנו רואים? האם אנו מסוגלים לשאת את הממשי כשהוא מופיע מולנו, בפשטותו הערומה? למעשה, אין דבר שברירי יותר מן הכושר האנושי להכיר בממשות, לקבל ללא סייג את צו הממשי. שכן ברגע שהממשי מתגלה כמעיק, במקום להתמודד עימו אנו משלים את עצמנו. אנו משלים את עצמנו ביחס לעתידנו, כאשר העתיד מאיים. אנו משלים את עצמנו ביחס לעולם, כאשר העולם אינו מסביר פנים. ואנו משלים את עצמנו ביחס לעצמנו, כי בסופו של דבר, אנו מי שאנו ותו לא. וכך אנו מייצרים לעצמנו כפילים, אנו מכפילים את הממשי כדי לא לראות את שתמיד ראינו. אך הכפיל לא יתממש, וכשהממשי יתממש, הכפיל יימחק, ואנו, בניגוד לכל היגיון, נופתע. בהשראת הוגים כמו ניטשה, ברגסון ושופנהאואר, ודרך הספרות, הפילוסופיה והאומנות, קלמאן רוסה מציע בהממשי וכפילו: מסה על האשליה הרהור מקורי על היחס שבין הממשי, לכפיל ולאשליה. רוסה מתאר בספרו את הדיאלקטיקה העדינה שבין הממשי והכפיל על כל צדדיה, וחושף שהאשליה העצמית אינה תופעה שולית, אלא במובנים רבים החוק הנסתר של יחסנו הבסיסי לממשות. הממשי וכפילו הוא ספר מפתיע כפי שרק הממשי עשוי להפתיע: הוא מזכיר לנו את שתמיד ידענו, ובסופו של דבר קורא לנו לחזור אל סדר ההווה, אל סדר הממשי, שבו בלבד יכול האני להכיר את עצמו. קלמאן רוסה (2018-1939) הוא פילוסוף בעל יצירה ענפה, ולמעלה מארבעים ספריו מהווים את אחת התרומות המקוריות ביותר למחשבה הצרפתית העכשווית. הממשי וכפילו, שבו ניתן למצוא את עיקרי מחשבתו של רוסה, הוא ספרו הראשון המתורגם לעברית. לתרגום נוספה אחרית דבר מאת אלי שיינפלד.
כרמל
מאת: נעמי לאור-בנקר
תיאור: במערכת היחסים המורכבת והמשמעותית בטיפול הפסיכואנליטי, יש חשיבות מיוחדת לאופן שבו מבין המטפל את המטופל ומסריו. במרכז הספר "האתיקה של ההבנה הטיפולית" עומדת הטענה כי מלאכת ההבנה בטיפול הפסיכואנליטי היא התרחשות אֶתית.מה מייחד את אתיקת ההבנה הפסיכואנליטית? כיצד ניתן להבין את המטופל באורח המלא ביותר מבלי להתכחש לאחרוּתו? כיצד נכון למטפל להתמודד עם הסיטואציה הטיפולית המשתנה? שאלות אלו ואחרות נבחנות לאורך הספר בעזרת ההרמנויטיקה של הפילוסוף הנס גאורג גאדמר.שלושה מהמונחים העיקריים בהגותו של גאדמר – “דעה קדומה”, “מרחק” ו”דיאלוג” – משמשים לחשיפה ולניתוח של המתחים האתיים הקיימים בשלוש גישות פסיכואנליטיות מרכזיות: התיאוריה הפסיכואנליטית הקלאסית של פרויד, התיאוריה של ויניקוט, והגישה ההתייחסותית. מאפייניה האתיים של ההבנה הפסיכואנליטית מתבררים כנובעים מאפיוני המפגש הטיפולי. הם אינם תלויים בהכרח בהבנות הנובעות מגישות תאורטיות ואישיות, אלא מנהלים איתן דיאלוג עֵר. הספר מציע עמדה של הבנה והקשבה, המתאימה לכל מי שעוסק בטיפול הפסיכואנליטי.ד”ר נעמי לאור־בנקר היא עובדת סוציאלית, פסיכותרפיסטית ומדריכה. היא עובדת בקליניקה פרטית.
כרמל
מאת: מלאת טריינין
תיאור: ממה מורכבת תחושת ה"אני”? האם קיים באדם מרכיב ייחודי, המבדיל אותו משאר בעלי החיים? שאלות אלה ליוו את האנושות משחר ההיסטוריה, הגם שהן מקבלות צורות ביטוי שונות לאורך הדורות. בספר לא נזר הבריאה לוקחת אותנו פרופ׳ מלאת טריינין למסע להבנת ה"אני” בדרכים רבות ומגוונות. הספר כולל מחקרי מוח עדכניים, סוגיות פילוסופיות, סקירות פסיכולוגיות, וגם התבוננות ספרותית ותיאולוגית. מגוון שפות וכלים, המסייעים להתקרב במעט אל החידה הגדולה מכולן – מי אנחנו?
מתוך שלל נקודות המבט עולה כי הרצון למצוא משמעות לחיי האדם הוביל ל"אשליית האני”, ולנזקים הנלווים לה. ייחודו של האדם הוא בסיפורים שהוא מספר לעצמו על עצמו ועל העולם. אלה מסייעים לו לשרוד ולשגשג, אולם מעמידים אותו בקונפליקט מתמיד מול המציאות.
הספר לא נזר הבריאה מציג תמונה מעמיקה ורב־תחומית. הוא כתוב בשפה בהירה וקולחת ומלווה באילוסטרציות ובאיורים. טריינין מספקת הצצה מרתקת על המנגנונים שמפעילים אותנו, וגורמים לנו להיות בני אדם.
הקיבוץ המאוחד
מאת: סטיבן פולדר
תיאור: טבענו האמיתי הוא שמחת חיים וחופש פנימי לרקוד עם כל מה שהחיים מזמנים בדרכנו. אולם, לעתים לא ברור כיצד נוכל למצוא איכויות אלה בתוכנו, שכן הן חבויות תחת האכזבות והפצעים שהותירו בנו החיים, ושנדמים כעובדות מוצקות. ספר זה מציע לנו להתפכח מהאשליות המנהלות את חיינו, ולהבין שסרט הקולנוע המסעיר אותנו הוא רק תמונות המוקרנות על מסך. פרקיו השונים מציעים מגוון מפתחות לחיים ערים ומשוחררים, ומורים את הדרך לטרנספורמציה של חיינו הפנימיים, כמו גם את הדרך ליציאה אל העולם כדי לחולל בו שינוי. הספר הוא פריין של ארבעים שנות תרגול והוראה של החוכמה הבודהיסטית, ונועד להיות שימושי, ידידותי ומהנה לקריאה עבור המתעניינים בדרך זו.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: מרטין היידגר
תיאור: המאמר "משנתו של אפלטון על אודות האמת" נכתב בשנות השלושים של המאה העשרים על ידי אחד ההוגים החשובים, המוערכים והשנויים במחלוקת ביותר שפעלו וכתבו במאה זו. מאמר זה הוא מאמר מרכזי בהגותו של היידגר, גם מבחינת זמן כתיבתו, כשכתיבתו של היידגר בשלה, וגם מבחינת התימה המרכזית שלו, להיידגר כהוגה ולהגות המאה ה-20 בכלל. ממאמר זה אפשר להמשיך ולחשוב אל תוך נושאים שונים שהעסיקו את היידגר: ההתגברות על המטאפיזיקה, המהלך שעושה החשיבה המערבית משחר ימיה בימי לידת הפילוסופיה ביוון העתיקה ועד לעת המדעית-טכנולוגית במאה ה-20, ההבדל האונתולוגי שבין הווים להוויה, מהי שפה ומהו אדם ועוד.
במאמר יוצא היידגר מקריאה ב"משל המערה". היידגר מביא את "משל המערה" כלשונו בשפת המקור, יוונית עתיקה, בצירוף תרגום – פרי עטו – של המשל לגרמנית. אנו מביאים כאן את המקור היווני, את תרגומו של היידגר לגרמנית, ואת תרגומה של דנית דותן לעברית. הספרון מתחיל כתלת-לשוני, וממשיך עם ניתוחו של היידגר למשל המערה, כדו-לשוני: המאמר מובא בגרמנית, שבה נכתב, ולצדה – התרגום לעברית.
היידגר עורך רקונסטרוקציה של מקומה וחשיבותה של האידיאה אצל אפלטון, ומבקר את החשיבה הכפופה לאידיאות. ביקורתו מתמקדת בצימוד האפלטוני, שהפך להיות מובן מאליו בחשיבה המערבית, בין נראות לבין הוויה. צימוד זה הוא מה שגורם לאמת להפוך להיות אפיון של תכנים נתפסים – בהכרה, אפיון של דברים בתחום ההוויה. עוד מבקר היידגר את ההבנה המקובלת של אידיאת הטוב האפלטונית, אשר גורמת לכך שהדברים נתפסים באופן מטאפיזי ואף תיאולוגי.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: מרטין היידגר
תיאור: השפה מדברת. Die Sprache spricht. זהו המשפט המנחה אשר עומד לנגד עיניו של מרטין היידגר בהרצאתו "השפה", ואשר מקפל בתוכו את ההיסט הרדיקלי שאותו מציע היידגר בהרצאה זו. המשפט הזה נשמע מוזר. הרי האדם הוא זה שמדבר, כך אומר לנו קול ההגיון, והוא עושה זאת בשפה. אך קול ההגיון מדברר את הרגלינו, ואילו היידגר מנסה להתנער מן ההרגלים המטפיזיים של אלפי שנים. אך זאת לא לשֵם התקדמות אל מטפיזיקה חדשה, שכן כך יגיד בהרצאתו: "איננו רוצים להתקדם. לעת עתה אנו חפצים בהגעה ותו לא, לִשְמָהּ ובאופן במפורש, אל אותו מחוז" – אל השפה – "שבו אנחנו שוהים מכבר." "איננו רוצים לתקוף את השפה על מנת לאנוס עליה כביכול את אחיזתם של דימויים מוגמרים. איננו רוצים לסכם את מהות השפה במושג, על מנת שיספק כביכול השקפה שימושית־בכל־מקום על השפה, השקפה אשר מהסה כל דימוי. לברר את השפה במקומה אין משמעו להביא את השפה, אלא דווקא אותנו, למקום מהותה: התכנסות אל האירוע."
ההרצאה "השפה", שניתנה ב־1950 ואשר מוגשת כאן לראשונה בתרגום עברי, מציגה באופן מופתי את השקפתו של היידגר על השפה. הוא פונה בה אל השירה – בתורת דיבור פרדיגמטי – בכדי להאזין לשפה ולברר את פועלה: לציין, לנקוב – לברוא כקיים מכבר. היחסים בין האדם, העולם, הדברים והשפה נפרשים בהרצאה זו, המהווה את אחת מאבני היסוד בהגותו המאוחרת של היידגר.
רסלינג
מאת: רונית פלג
תיאור: ספרה רחב היריעה והמעמיק של רונית פלג, קריאות ב'דיפרנד' של ז'אן-פרנסואה ליוטאר, פותח עבורנו לראשונה צוהר אל ספרו הפילוסופי החשוב ביותר של ז'אן-פרנסואה ליוטאר, "הדיפרנד" (1983), אשר מאפשר לקוראיו להתוודע אל מקוריות הגותו הפילוסופית ואל תרומתו הייחודית והנועזת לביקורת התרבות, החברה והפוליטיקה של העולם העכשווי. כחלק מהביקורת הזאת ליוטאר עוסק ב"דיפרנד" בתמות מגוונות ונפיצות כמו "המוות היפה" והמוות "הלא יפה" (הפתרון הסופי), הנשגב הפוליטי, מזבחות של הקרבה וציווייו של האחר המוחלט; הוא מפרק אפשרות לקהילות אתיות ומבני שיח נורמטיביים, מערער על הסמכות שתובעים לעצמם מנהיגים פוליטיים או דתיים, ועוד. ליוטאר חושב את התמות האלה מתוך תנועה ייחודית לדיפרנד שבין הלשוני, הפילוסופי, המוסרי והפוליטי ובחזרה. בתוך כך הוא מנהל שיח מחודש ומקורי עם חלקים נרחבים של המסורת הפילוסופית המערבית – בין השאר עם אפלטון, אריסטו, קאנט, הגל, מרקס, אדורנו, היידגר, ויטגנשטיין ולוינס – וקורא מחדש חלק מהטקסטים הקאנוניים של המסורת הזאת.
הזמן שחלף מאז כתיבתו של "הדיפרנד" מגלה את עוצמת הדריכות הביקורתית של ליוטאר, אשר לא חדל לחשוב על העולם של המחצית השנייה של המאה ה-20 על פני רצפים ומדרונות הנמתחים ממרחב האסון אל היום-יומי והשגרתי ולהפך, ואת הרלוונטיות העכשווית של הגותו. טלטלות ואתגרי הזמן העכשווי בישראל ובעולם המערבי בכלל מחזקות את החשיבות הפילוסופית והפוליטית של "הדיפרנד". נדמה שבשלה העת לתת לספר מרהיב זה מקום וזרקור בשפה העברית ולהזמין את הקורא הישראלי להתקרב אל ההגות הקונטיננטלית העכשווית מתוך עושרו של הטקסט הזה.
ד"ר רונית פלג היא מרצה לפילוסופיה קונטיננטלית עכשווית באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת תל אביב. מחקרה מתמקד בהגותו של ליוטאר בפרט ובהגות קונטיננטלית בכלל; פלג פרסמה מאמרים רבים על ליוטאר בכתבי עת בעברית, באנגלית ובצרפתית.
רסלינג
מאת: פול אלואר
תיאור: שיר אהבה נדיר ביופיו שהפך לסמל להתנגדות אוניברסלית לדיכוי ולמען חירות האדם. נקרא, נלמד ומצוטט בבתי ספר, מתורגם לשפות רבות ונקרא ברחבי העולם – "ליבֶּרטֶה", "חירות". יצירתו של המשורר הסוריאליסט פול אלואר הוא אולי השיר הצרפתי המפורסם ביותר במאה העשרים. נסיבות כתיבתו בפריז ב־1942, הפצתו בתנאים מחתרתיים גם ככרוז שהושלך מן האוויר ממפציצי חיל האוויר הבריטי בשמי צרפת הכבושה, וכן פרסומו הסְפּוֹרדי עד להכללתו הסופית בקובץ שיריו של מחברו אחרי הניצחון על גרמניה הנאצית, מאפשרים להבין את הסיבות לנצחיותו הייחודית. מצאנו לנכון להנגיש את השיר ואת הסיפור שמאחוריו לקוראי העברית במכוון בימים אלה שבהם מאיים על החירות משטר שמקצין והולך. משטר המבקש להפוך לרודני ולבטל את הדמוקרטיה – אלא אם יבלמו אותו שוחריה ואוהביה של החירות המוכנים להקריב למענה את היקר להם מכול.
נהר ספרים
מאת: לורנצינו דה מדיצ'י
תיאור: ב־6 בינואר 1537, והוא בן עשרים ושלוש, התנקש לורנצינו לבית מדיצ'י בחייו של שליט פירנצה, הדוכס אלסנדרו בן העשרים ושבע, שנחשב לבן דודו בנסיבות מפקפקות, וגרם למותו. ימים ספורים לאחר מכן כתב לורנצינו את "אפולוגיה", כתב הגנה להצדקת מעשהו, בו הוא מפרט ומסביר את הסיבות הפוליטיות לכך. לורנצינו עצמו נרצח ב־26 בפברואר 1548 והוא בן שלושים וארבע.
נהר ספרים
מאת: יגאל ורדי
תיאור: ספר זה סיזיפוס וטנטלוס – משנתו של שלמה גיורא שוהם פורס בפני הקורא את האודיסאה האינטלקטואלית רבת-השנים של חתן פרס ישראל פרופ' שוהם באופן תמציתי. הספר מציג את תורת האישיות שלו המכונה "הליכי טנטלוס" ובמקביל את משנתו אודות המרד האונטולוגי של האדם מול שתיקתו של האל, תוך שימת דגש על נקודות מבט חדשות אודות משנתו. ייחודו של ספר זה בכך שבו מוצגת בצורה ברורה וחדה תפיסתו הפסיכולוגית והמטאפיזית, פורצת הדרך העשירה ורחבת-ההיקף של הענק האינטלקטואלי שלמה גיורא שוהם.
אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים
מאת: אבישי גלילי
תיאור: בספר זה מתחקה המחבר בצורה אנליטית על אודות ההשפעה של תפיסותיו התיאולוגיות, המטפיזיות והפיזיקליות של רבי חסדאי קרשקש (1340–1410) על תורת העצם של ברוך שפינוזה (1632–1677). חוקרים רבים שעסקו בהגותם של פילוסופים אלו הצביעו על הכיוון הכללי של קרבה זו בין השניים, אולם מעולם לא נעשה ניסיון אנליטי מקיף לבחון את מהות הקשר ואת מידת ההשפעה המדויקת של קרשקש על שפינוזה. מחקר זה מתמקד בשני היבטים מוגדרים ומרכזיים בהגותם של ההוגים: הראשון, ביחס בין הוכחת האל של קרשקש לזו של שפינוזה. השני, בקשר בין אבני היסוד המטפיזיות של שפינוזה אל המטפיזיקה והפיזיקה של קרשקש.
מסקנותיו של מחקר זה מראות נקודות רבות של השפעה אשר מגיעות לעיתים לכדי זהות תוכן ומבנה שבין שפינוזה לקרשקש— תחת הנושאים שנחקרו. חלק מנקודות אלו היו ידועות לחוקרים השונים לאורך השנים, אולם תוכנן המדויק, הקשרן, יחסן לתורות פילוסופיות אחרות ומובהקותן לא הייתה ידועה. תרומתו הייחודית של מחקר זה נעוצה בהבהרתם המעמיקה של נקודות אלו.
אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים
מאת: רות נצר
תיאור: אחרי הספרים — 'מסע אל העצמי' (2004), 'מסע הגיבור' (2011) ו'מסע הגיבורה' (2019) — כותבת רות נצר על המסע הרוחני. בספר זה מובאים פרקים שכתבה המחברת בזמנים שונים והצטברו למכלול שמקיף היבטים רבים של המסע האנושי העורג אל הממד האינסופי — המסע הרוחני אל מעבר לגבולות הנפש.
ההבחנה בכל התרבויות בין נפש לנשמה ורוח היא תשתית לאמונה שיש חלק גבוה בנו שממשיך מעבר לחיי הנפש, לקראת הנשמה-רוח. רוחניות כוללת אמונה בקיום מהות עליונה גבוהה, מקור החיים וכוח החיים. רוחניות כוללת אמונה-הכרה בהנחיה פנימית אלוהית של חיינו והיקום על ידי ישות פנימית, שמכוונת למימוש התפתחותי של הגורל והאנושות.
רוחניות כוללת רגשות וחוויות של ערגה, התעלות, התפעמות, התגלות, הארה, הזדככות, קדושה, נשגבות, מצבי תודעת־על, מצבי תודעה אחרים, טראנס, אקסטזה, רקוד אקסטטי, מדיטציה, חוויית אלוהות, מיסטיקה, דבקות, התמזגות־על, חלומות גדולים וחלומות דתיים, חלומות נבואיים ונבואה בכלל, יכולת פאראפסיכולוגית, תפישה על־חושית, ידיעה מראש, ארועי צרופי מקרים של סינכרוניסיטי. בכל אלה עוסק הספר הזה.
אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים
מאת: יובל לוריא
תיאור: יצורים רבים ניחנים ביכולת להסתכל ולראות, באותה מידה שיצורים רבים ניחנים ביכולת לעמוד, ללכת ולרוץ. כשם שעמידה, ריצה והליכה הן ביטוי לכישורים גופניים היוצאים אל הפועל באמצעות רגליים, הסתכלות וראייה הן ביטוי לכישורים גופניים של חישה חזותית היוצאת אל הפועל באמצעות עיניים. אולם מבט אנושי מחייב יותר מאשר רק יכולת להסתכל ולראות. ואומנם, בשונה מיצורים אחרים, אצל בני אדם הכישורים הגופניים של הסתכלות וראייה מייצרים מבט אנושי; באמצעותו אנחנו מתנסים באופן חזותי בעולם הנתון לנו, ובאופן הזה אנחנו מכירים אותו באופן אנושי ואישי.
על רקע זה עולה שאלה שעומדת ביסוד ספרו החדש של יובל לוריא: מה משמעותי במבט אנושי, ומה ייחודי לו בהשוואה להסתכלות ולראייה של יצורים אחרים? לבירור המשמעות של מבט אנושי, ולבירור מעמדן של השגות פילוסופיות אחדות על משמעותו, מוקדש הספר הנוכחי, בין השאר באמצעות עיון מקרוב בשאלת המבט אצל הוגים מרכזיים כמו סארטר, גילברט רייל, ויטגנשטיין, פוקו, רורטי, אוסטין, דייווידסון וקאבל.
רסלינג
מאת: נאת האן תיך
תיאור: אנחנו יוצאים לדרך כדי להגיע מנקודה אחת לאחרת אבל פעמים רבות דווקא ההליכה והדרך הן החשובות באמת.
ב"איך ללכת" נלמד להתקדם במרחב מתוך תשומת לב מלאה לכל צעד, ונתרגל מיינדפולנס תוך כדי הליכה.
תיך נאת האן, נזיר הזן החשוב של תקופתנו (1927-2022) האמין כי ניתן לחולל שינוי חברתי בעזרת עקרונות האתיקה הבודהיסטית.
בסדרת ספרי "יסודות המיינדפולנס" שכתב הוא דן בהיבטים שונים של חיי היומיום שלנו ומלמד כיצד לתרגל תשומת לב כדרך חיים, מתוך מודעות מלאה.
תכלת הוצאה לאור
מאת: נאת האן תיך
תיאור: איך אפשר לריב נכון? איך נלמד לנשום לפני שאומרים דברים קשים, לעמוד איתנים כמו עץ בסערה, לומר את האמת – גם כשהיא קשה ולזכור שגם כשאנחנו רבים, אנחנו עדיין אוהבים?
״איך לריב" מאת תיך נאת האן הוא חלק מסדרת "יסודות המיינדפולנס" של הנזיר הבודהיסטי הנודע, שכוללת גם את "איך לאכול", "איך להירגע", "איך לאהוב" ו"איך ללכת". כל ספר בסדרה הזאת הוא מעיין קטן של אמת וחוכמה ששווה לפתוח מדי פעם, כשצריך, ולשאוב ממנו מים חיים. כי גם חילוקי דעות הן הזדמנות לפיוס וחמלה, וגם רגשות שליליים יכולים להיות מתועלים לצמיחה אישית. אנחנו רק צריכים ללמוד איך.
תכלת הוצאה לאור
מאת: נאת האן תיך
תיאור: הרוגע והשלווה קיימים בנו גם ברגעי סערה. כיצד נדע לעצור ולנשום גם במצבים הדורשים התמודדות מיוחדת, ולצאת לעולם בתחושת צלילות ורעננות?
ב"איך להירגע" נלמד לשאוף אוויר ולנשוף אותו לאט מתוך תשומת לב עמוקה שתקרב אותנו אל השלווה המיוחלת.
תיך נאת האן, נזיר הזן החשוב של תקופתנו (1927-2022) האמין כי ניתן לחולל שינוי חברתי בעזרת עקרונות האתיקה הבודהיסטית.
בסדרת ספרי "יסודות המיינדפולנס" שכתב הוא דן בהיבטים שונים של חיי היומיום שלנו ומלמד כיצד לתרגל תשומת לב כדרך חיים, מתוך מודעות מלאה.
תכלת הוצאה לאור
מאת: נאת האן תיך
תיאור: אוכל הוא אמצעי תקשורת מרכזי עם הגוף שלנו, ולא פחות מכך – עם העולם הסובב אותנו. על כן, אל לנו להתייחס אל המזון ואל תהליך האכילה כאל דבר מובן מאליו.
ב"איך לאכול" נלמד אכילה בתשומת לב, נבין את חשיבותה ונחווה דרכה את עצמנו, וגם את העולם, באופן קשוב וצלול.
תיך נאת האן, נזיר הזן החשוב של תקופתנו (1927-2022) האמין כי ניתן לחולל שינוי חברתי בעזרת עקרונות האתיקה הבודהיסטית.
בסדרת ספרי "יסודות המיינדפולנס" שכתב הוא דן בהיבטים שונים של חיי היומיום שלנו ומלמד כיצד לתרגל תשומת לב כדרך חיים, מתוך מודעות מלאה.
תכלת הוצאה לאור
מאת: נאת האן תיך
תיאור: אהבה היא הבנה, הכלה, אמפתיה, ויותר מכל – להיות קשובים לעצמנו.
ב"איך לאהוב" נלמד להתחבר, מתוך תשומת לב מלאה, לאנשים היקרים לנו ביותר.
תיך נאת האן, נזיר הזן החשוב של תקופתנו (1927-2022) האמין כי ניתן לחולל שינוי חברתי בעזרת עקרונות האתיקה הבודהיסטית.בסדרת ספרי "יסודות המיינדפולנס" שכתב הוא דן בהיבטים שונים של חיי היומיום שלנו ומלמד כיצד לתרגל תשומת לב כדרך חיים, מתוך מודעות מלאה.
תכלת הוצאה לאור
מאת: יחיאל גלבוע
תיאור: הדיון בפילוסופיה של הטכנולוגיה החל באמצע המאה ה-20 בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית המואצת במלחמות העולם. כיום, השפעתה של הטכנולוגיה ניכרת בכל המישורים, ותקציביה גדולים לאין ערוך מתקציבי המדע. יתרה מזאת, כיום חלק ניכר מהמדע הוא מדע יישומי הנגזר מהדרישות הטכנולוגיות, והסדר שלפיו הטכנולוגיה נגזרת מהמדע הוחלף בסדר שלפיו המדע נדחף על ידי הטכנולוגיה. התפתחות הטכנולוגיה הגיעה לנקודה שבה מחד גיסא יעילותה לרווחת האדם והחברה הולכת וגדלה, ומאידך גיסא הסכנות העולות ממנה לאנושות הולכות ומתרבות. במצב עניינים זה ישנה חשיבות רבה לשאלת הרציונליות בתהליך ההתפתחות הטכנולוגית על מאפייניה הייחודיים.
המדע מיוחס לתיאוריה ונתפס כרציונלי, ואילו הטכנולוגיה נמצאת ברקע, והדיון הפילוסופי בה מצומצם מאוד. תהליך ההתפתחות המדעית מתקיים לרוב במרחב חד-ממדי-פיזיקלי שבו נבחנות תיאוריות אל מול העולם בתצפיות וניסויים. מנגד, תהליך ההתפתחות הטכנולוגית מתקיים במרחב רב-ממדי שבו הגורם האנושי לוקח חלק מרכזי; הטכנולוגיה תלויה בחברה – בצרכים, בסביבה, בתרבות, בפוליטיקה, במרחב שבו היא מפותחת ובאלה המשתמשים בה, אבל אין שום גורם בדומה לקהילה המדעית המבקר את התהליך, זולת צרכניה.
חוסר הדיון ברציונליות של תהליך התפתחות הטכנולוגית עלול לגרום לנזקים בכל פירמה טכנולוגית-עסקית, בתחומים דיסציפלינריים שלמים, ובחברה בכלל. למשל, תחום המעבדים הדיגיטליים העולמי התמכר מראשית דרכו לחוק מור אשר לפיו התקיימה ההערכה שמידי כ-18 חודשים יוכפלו מהירות המעבדים ונפח הזיכרונות הדיגיטליים. אולם הטכנולוגיה הגיעה לנקודת קצה ואי אפשר להמשיך בתהליך הזה עוד זמן רב. נשאלת השאלה: כיצד קרה שחברות הענק בתחום, כגון INTEL, IBM, AMD, לא ניסו לערער על האסטרטגיה הזאת? העולם עומד כיום בפני בעיה בתחום המחשוב – ייתכן שהפתרון יהיה מחשוב קוונטי, אבל לכך נצטרך להמתין עוד זמן רב.
רסלינג
מאת: נוריאל פריגל
תיאור: ספרו המעמיק של נוריאל פריגל מציג קריאה הבוחנת את הפילוסופיה של ארתור שופנהאואר (1788-1860) כפילוסופיית חיים, כלומר כזו המציעה דרכי חיים הנובעים מהמטפיזיקה שאותה הוא פורש. על פי קריאה זו, המטפיזיקה ששופנהאואר מציע היא למעשה תיאור של שלושת המישורים שמקיימים את הקיום האנושי: מישור היחסים בין אדם לעולם (אובייקטים); מישור היחסים בין אדם לבני אדם אחרים, ומישור היחסים בין אדם לעצמו. המטפיזיקה של "הרצון לחיים" – והמסקנה שלה שיש לשלול את הרצון לחיים ובכך לעקור מכל משמעות את כל אחד ממרכיבי הקיום האנושי – מותירה את האדם אל מול שוקת שבורה. המחבר מציב שאלה מתבקשת: כיצד לחיות עם הפסימיות העמוקה שהמטפיזיקה של שופנהאואר מציבה בפנינו? כמו כן, הוא מחיל את השאלה הזאת על הפילוסופיה של שופנהאואר עצמה.
ספר זה הוא חיבור יסודי ראשון המקיף שאלה זו מכל היבטיה של הפילוסופיה של שופנהאואר. פריגל מוליך את הקורא, באנליטיות ובסגנון נגיש, לקראת התמודדות עם שאלה זו מנקודת המבט של שופנהאואר; הוא מאפשר לנו להבין את הפילוסופיה הזאת ואת הפוטנציאל האתי העמוק הטמון בה, כמו גם את מקומו הראוי של שופנהאואר בתולדות הפילוסופיה. שלוש הדרכים שבהן שופנהאואר מציע את השהייתו או שלילתו של הרצון מהוות דרכי חיים שונות אשר כל אחת מהן מתמודדת עם אחד משלושת המישורים: האמנות עם יחסי האדם ועולם; המוסר עם יחסי האדם ובני אדם אחרים, והסגפנות עם יחסי האדם עם עצמו. הקריאה המוצעת כאן חושפת דרך חיים נוספת המיועדת לאדם "הרגיל"; באופן הזה פריגל מציע לנו איך לחיות עם המסקנה המתבקשת שיש לשלול את החיים עצמם.
רסלינג
מאת: ברנדון בייס
תיאור: ברנדון בייס היתה מורה למודעות ולריפוי הוליסטי, תלמידה של דיפאק צ'ופרה, ואסיסטנטית של אנטוני רובינס, כאשר אובחן ברחמה גידול מסוכן בגודל כדורסל. מתוך החלטה נחושה להירפא באופן טבעי, סירבה להתאשפז מיד ולעבור ניתוח שהוגדר כדחוף ביותר. בכוחות נפש מיוחדים, ומתוך הכרות עם תחומי ריפוי הוליסטי שונים, היא אירגנה לעצמה סדרת טיפולים לניקוי הגוף מרעלים. במהלך עיסוי היא נקלעה למסע עמוק אל תוך עצמה, בו נחשף בפניה השורש הנפשי של מחלתה. ששה שבועות וחצי לאחר מכן, לא נשאר זכר לגידול. המסע האישי של ברנדון בייס, שהביא אותה לגילוי האהבה ללא תנאי, השלווה חסרת הגבולות, הנוכחות החיה שבתוכה – גרם לה להעמיק בתהליך שעברה, וליצור גישה חדשה ומהפכנית לריפוי טבעי, שתהיה נגישה לכולם. עשרות אלפי אנשים ברחבי העולם נעזרו בספר ובסדנאות “המסע" כדי להתעורר אל היכולת האינסופית שלהם ולשחרר את עצמם מחסימות רגשיות וממחלות כרוניות.
מאת: פמה צ'ודרון
תיאור: הבחירה תמיד בידינו, אם לאפשר לנסיבות חיינו להקשות ולאטום את ליבנו, או לפתוח, לרכך ולעדן אותו. פמה צ'ודרון מלמדת בפשטות כובשת את התרגולים העיקריים מן החוכמה הטיבטית המסורתית להתמודדות עם האתגרים שהחיים מציבים בדרכנו. המפגש עם הפחד והכאב הוא גם הזדמנות אדירה למפגש עם הלב הפתוח שלנו, ובאמצעותו נלמד:
• לעורר את הטוּב הבסיסי שלנו וליצור קשרים עמוקים עם זולתנו
• לטפח נדיבות אוהבת, חמלה, שמחה ותודעה שוות יחס
• לקבל ולאהוב את עצמנו ואת האחרים כפי שהיננו, עם המגרעות
• להישאר ברגע ההווה למרות התנגדות האגו לחיים כפי שהם
• לפתח הומור, גמישות, אומץ וחוכמה גם במצבים של פחד וכאב
מאת: ג'ו ויטלי, איהליאקלה הו לן
תיאור: לפני שנים הופץ באינטרנט מאמר מסקרן ומפליא על ד״ר הו-לן, המטפל מהוואי שריפא מחלקה פסיכיאטרית שלמה בטיפול מרחוק. ג'ו ויטלי 'חרש' את האינטרנט ואת העולם בשביל למצוא את ד״ר הו-לן וללמוד על שיטתו. משמצא אותו, ד״ר הו לן הסמיך אותו כמעט מיד לכתוב ספר על שיטת הריפוי האו'פונו'פונו, שמבוססת על שיטת הריפוי העתיקה מהוואי.
השיטה העתיקה עברה חידוש והתאמה לימינו על ידי מוֹרְנָה נָלָמַאקוּ סימֶאוֹנָה, שהוכתרה ב 1983- בתואר ״אוצר חי״ מטעם רשויות הוואי על פועלה הרוחני הנעלה ואישיותה מעוררת ההשראה.
הו'אופונופונו מציב בפנינו את האפשרות לבחור להשפיע באופן חיובי על כל דבר שאנו עושים ומרגישים, על כל דבר שקורה לנו, ועל כל מי וכל מה שנמצא בסביבתנו הקרובה והרחוקה.
בעזרת ארבעה משפטים פשוטים אנחנו יכולים לקחת אחריות על כל מה שקורה בטווח התחושה והידיעה שלנו, ו״לנקות״ את מה שמפריע לזרימת החיים ומונע ריפוי ותקשורת, בין אם מדובר בחפצים, באנשים ובאומות
מאת: פמה צ'ודרון
תיאור: רבים מאיתנו מוטרדים מאד ממצב העולם. אני יודעת עד כמה אנשים מייחלים בכנות שהדברים ישתנו ושברואים בכל מקום יהיו חופשיים מסבל. אך אם נהיה כנים עם עצמנו, האם יש לנו מושג כיצד ליישם שאיפה זו בפועל בחיינו? האם ברור לנו כיצד המילים והמעשים שלנו מחוללים סבל? וגם אם אנו מזהים שאנחנו הורסים דברים, האם יש לנו מושג איך להפסיק זאת? תמיד היו אלה שאלות חשובות, אך היום הן חשובות במיוחד. עבודה על עצמנו ומודעות למחשבות ולרגשות הן אולי הדרך היחידה למצוא פתרונות שדואגים לרווחת כל הברואים ולהישרדות של כדור הארץ.
מאת: אבי לבקוביץ
תיאור: הספר הסגול הגדול: "הארגוט – היסטוריה, רפואה ודת" עוסק בהיסטוריה של אחד מהמזיקים המסתוריים ביותר של גידולי הדגן – פטריית הארגוט (Claviceps purpurea). הארגוט, טפיל רב-עוצמה המסוגל להרוס יבולי דגן שלמים ואף להרעיל למוות את מי שצורך אותו, זכה למקום ייחודי במורשת האנושית. בעוד שיבולי הדגן הפכו עם הזמן למקור מחיה מרכזי לאדם ולבסיס החקלאות המודרנית, מחירם התגלה ככבד בשל עמל הגידול והפגיעות שלהם למזיקים, והארגוט בראשם. הספר בוחן כיצד פטרייה רעילה זו הפכה, לא רק למפגע, אלא גם לכלי חשוב ברפואה ולמרכיב פולחני רב משמעות במסורות דתיות עתיקות. הוא חושף את התועלת יוצאת הדופן שגילו בה בני האדם לאורך השנים, תוך שילוב היבטים אנתאוגניים שניצלו את השפעותיה ההזייתיות והפסיכואקטיביות. הספר מתמקד גם בשאלות על הקשר בין חקלאות, דת ורפואה, ומציע מבט מעמיק על התפקיד הכפול של הארגוט: כמחלה חקלאית קטלנית וכמקור השראה דתי ורפואי שנמצא בשימוש מאז ימי קדם.
מאת: דייויד גודמן
תיאור: "השירות הטוב ביותר שביכולתנו להציע לעולם הוא מימוש העצמיות".
הנחייתו הפשוטה ורבת העוצמה הזו של שרי רמנה מהרשי, מן המורים הרוחניים הנערצים ביותר של הודו, ממשיכה להאיר ולהעשיר אותנו גם שבעים וחמש שנים לאחר מותו.
היה מה שאתה הוא תקציר מקיף של הידע שלו, לקט מתוך שאלותיהם של המחפשים הרוחניים הרבים שהגיעו אליו כדי לבקש את הדרכתו, ותשובותיו לשאלותיהם אלו, המתעוררות על הנתיב לשחרור.
דרך הספר הזה מתגלה מהות הנחייתו של שרי רמנה, שהעצמיות ממומשת תמיד.
רמנה אשרם ממשיך לשגשג עד היום לרגלי ההר ארונאצ'לה.
מאת: אורי אליס
תיאור: ספר זה הוא מסע חקירה של ההליכה לאיבוד – כהתנסות, כאירוע נפשי מכונן וכצומת של עבודה פרשנית מרובת נתיבים. דרכיו עוברות בין יצירות ספרות, קולנוע וטקסטים תאורטיים. הוא מצעיד את קוראיו לצד הגר וישמעאל האובדים במדבר והנזל וגרטל האובדים ביער, עוקב איתם אחר חוט אריאדנה בלבירינת, מובילם למעמקי השאול של דנטה ואדגר אלן פו, לשממה של מרחבי הסרט ג'רי ולרחובותיהן של אמסטרדם ותל אביב לצד גיבורו של יעקב שבתאי. הפרשנות המוצגת מבקשת להאזין למשובש בסיפור השיבה וההשבה, לצער האובדן שאינו ניתן להשבה ולצלקת ההליכה לאיבוד שנותרת גם לאחר החזרה הביתה. לצד זאת נבחנים בספר טקסטים פסיכואנליטיים מכוננים המעידים על חוויית התפרקות והתאיינות קדומה, המוצגת כאן כמבנה תשתית נפשי-מיתולוגי, כחוויית יסוד, 'עמדה' חיונית בתהליך המתמשך שבו היחיד נהיה-בעולם אך גם כזו שמתמידה בפירוקו. מה שנחשף בשזירת הקריאות השונות ובבחינת המודלים הנרטיביים והפואטיים של ההליכה לאיבוד הוא אופן של היות-בעולם: שהייה, השתהות, מציאות המיוסדת על חוט שנפרם, גוף שאבד, גלות שאינה מוצאת מושב. לאמור: מתוך מצבי המבוכה, אי-הידיעה, ההתנתקות מהיותו-סובייקט – האדם מוצא את דרכו בעולם.
הקיבוץ המאוחד
מאת: ג'ונתן היידט
תיאור: ג'ונתן היידט, פסיכולוג חברתי בעל שם עולמי, מציע מבט רענן ומאיר עיניים על האופן שבו בני האדם משייכים את עצמם לקבוצות חברתיות שונות, ומאתגר את תפיסות המוסר, הפוליטיקה והדת המקובלות, הן מימין והן משמאל. התיאוריה פורצת הדרך שלו תעורר עניין רב אצל ליברלים, שמרנים או ליברטריאנים, ובכלל אצל כל מי שמחזיק בהשקפה פוליטית או אמונית כלשהי, ומרבית הסיכויים שגם תעמיד לבחינה מחודשת את הקונבנציות שהם חיים לפיהן.
בשפה נגישה, בהירה וקולחת היידט מסביר איך אנשים בוחרים לקשור את עצמם לקבוצה חברתית מסוימת וכיצד הם נלכדים במטריצות המחשבה של קבוצה זו, מדוע בני אדם לא מקבלים החלטות על סמך היגיון מנומק אלא על בסיס אינטואיציה, כיצד המוסריוּת מגבילה ומוליכה שולל אפילו את האדם עצמו ועוד.
דרך סקירה דקדקנית של מהלך ההיסטוריה היידט מספק לקוראים את המפתח להבנת הנס שבבסיס שיתוף הפעולה בין בני האדם, ובה בעת חושף את הקללה הטמונה בבסיס חילוקי הדעות והעימותים הנצחיים בינינו. הוא מעודד פתיחות מחשבה וחקר עצמי, ומבקש מקוראיו לראות את הדבשת שעל גבם ולהחליף את הזעם והפלגנות בפליאה וסקרנות.
ידיעות אחרונות
מאת: מיכאל קמפה
תיאור: לייבניץ? מי היה לייבניץ? קודם כל איש מדהים בהיקף תחומי ההתעניינות שלו, ברוחב הידיעה העצום שלו, בכמות החידושים, התגליות וההמצאות שהספיק לעשות בחייו. רבים זוכרים בעיקר את האמירה שלו כי עולמנו הוא "הטוב בכל העולמות האפשריים", אבל גוטפריד וילהלם לייבניץ (1716-1646) היה הרבה יותר מזה: מתמטיקאי, היסטוריון, ממציא, פילוסוף, נוסע מתמיד עם קשרים נרחבים עם מלומדים ואנשי שררה – איש אשכולות ענק שמרבים להשוות אותו לאריסטו. העיזבון שלו כולל כ-100,000 דפים וכ-20,000 מכתבים. כבר עשרות שנים עובדים חוקרים על הוצאה לאור של כתביו, וייקח עוד עשרות שנים עד שהמפעל הזה יושלם.
איך כותבים ביוגרפיה של איש כזה? הספר לייבניץ, מאת מיכאל קֶמְפֶּה, עושה זאת בדרך מקורית. ב-1675 אנחנו פוגשים את לייבניץ בפריז, שם הוא מעלה בפעם הראשונה על הכתב את הסימן של החשבון הדיפרנציאלי – רגע מכונן במתמטיקה. כעבור עשר שנים, בהרי הַרְץ שבצפון גרמניה, הוא עורך ניסיונות בטחנות רוח. בגיל חמישים הוא בחצר הנסיך-הבוחר בהנובר, איש סודה של הנסיכה סופי. בברלין, ב-1703, הוא עורך חישובים באמצעות הספרות 1 ו-0 – השיטה הבינארית שהקוד הדיגיטלי של ימינו מבוסס עליה.
ב-1710 הוא משלים את חיבורו התיאולוגי החשוב ביותר, תיאוֹדיצֵיאָה. ובאחרית ימיו הוא מייעץ לשליטים כמו הקיסר קרל השישי והצאר פיוטר הראשון, כדי לעצב את עתידה של אירופה.
כך, בשבעה פרקים שמתארים שבעה ימים בחייו של לייבניץ, מעניק לנו מיכאל קֶמְפֶּה הצצה מרתקת גם אל ההגות וגם אל חיי היומיום של המלומד הדגול ומספר את הסיפור של אחד מגדולי ההוגים מאז ומעולם.
ידיעות אחרונות
מאת: אפרת בורנשטיין
תיאור: ספרה של אפרת בורנשטיין מעמיד תרומה משמעותית לחשיבה ביקורתית ביחס לפסיכואנליזה; הוא מצמיח יסודות לחשיבה על אהבה חברית, חמלה ואלטרואיזם, ועל מקומם החשוב בתורת הנפש בכלל ובתורת ריפוי הנפש של האדם המודרני בפרט. במובן הזה הספר תורם לפיתוח של הבנה טובה יותר של החיבור המתהווה בין אתיקה לבריאות הנפש. "שפת הרוך מהווה תוספת משמעותית למדף הספרים העברי הבוחן את פוטנציאל ההשפעה של ההגות הבודהיסטית על הפסיכולוגיה והפסיכואנליזה בתקופה הנוכחית. הדגש על הממד האינטר-פרסונלי האתי מציע שינוי פרדיגמטי בחשיבה הפסיכואנליטית ומעשיר את עבודתם של מטפלים שנסמכים על החשיבה והמיומנות הפסיכואנליטיות. השילוב של תיאורי מקרה מחדר הטיפול תורם מאוד להבנת הערך היישומי של הרעיונות התיאורטיים, ובכך עוזר להמחיש כיצד המבט האתי, הבין-אישי, משתלב בטיפול". ד"ר אסף פדרמן, מחברם של הספרים: "מיינדפולנס" ו"הדרך". "מצאתי שהחמלה בהגותו של שנטידווה והאמפתיה בפסיכולוגיית העצמי של קוהוט, וכוחם המרפא, מוצגות בבהירות מעוררת השראה בספרה של בורנשטיין. הדיון בהן בהקשר של המפגש הטיפולי מעלה שאלות חשובות: האם אמפתיה, אהבה וחמלה יכולות לשמש ככלים מרפאים? מהו תפקידן ביחסי מטפל-מטופל? מהן האיכויות הטרנספורמטיביות שמתגלות ברגעים של נוכחות ללא מחיצות, הן במרחב הטיפולי והן מחוצה לו? שפת הרוך מזמין מטפלים, אקדמאים וקוראים סקרנים להעמיק בקשר בין התיאוריה והמעשה הטיפולי". ד"ר גידי איפרגן, מחבר של הספרים: "האור והמראה" ו"גילוי העצמי בפסיכולוגיה של היוגה".
רסלינג
מאת: רבקה פלדחי, גל הרץ
תיאור: הגירה של ידע היא מסגרת מושגית שנועדה להדגיש שידע הוא מערכת המחברת אנשים, פרקטיקות ומכשירים עם ייצוגים של דברים, רעיונות ותהליכים. חיבור כזה מתבטא, לבסוף, בנאום בעל פה, בטקסט כתוב או בהתנהגות שהיא פעולה על החומר, על הרעיונות או על השפה. השימוש ב"נדידה" וב"הגירה" בהקשר זה מציין את האופי הדינמי של מערכות ידע, אשר היחסים בין מרכיביהן או רמותיהן השונות משתנים כל העת. התובנה הזאת עמדה ביסודה של קבוצת מחקר הפועלת משנת 2009 במרכז מינרבה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב, ואשר כמה מפירות עבודתה במרוצת השנים מוגשים עתה באסופת המאמרים הנוכחית. ההבנה שהידע הוא היסטורי ושתהליך ייצורו הוא חברתי-תרבותי הולידה ניסיונות מגוונים במרוצת המאה ה-20 לנסח מסגרות פרשניות חדשות שייקחו זאת בחשבון. ניסיונות אלה התמקדו דווקא באי היציבות של הידע, כמו גם באי היציבות של הזהויות הנושאות אותו. הניסוח של ידע בנדידה כבעיה, ושל הגירה של רעיונות כמפתח להיסטוריה של ידע המוצע כאן ממשיך את הניסיונות הללו. זהו ניסיון שמודע היטב לקושי שלנו – שלעיתים הוא בלתי נסבל – לחיות בעולם שבו גם הידע וגם הזהות נותרים בלתי יציבים. אולם נקודת המבט שבה עורכי הספר בחרו להתמקד – איתור ושחזור של המסלולים המובילים ממערכת המאופיינת ב"יציבות דינמית", לשכפול או התפצלות של ידע וזהויות, וניתוח הגורמים שמייצרים תנועה או התייצבות – שימשה עבורם אמצעי לניסוח בעיות היסטוריות מעניינות אשר הפרו את המחקר המרתק והמעמיק המוצג בספר זה.
רסלינג
מאת: בנז'מן קונסטאן
תיאור: קלסיקה של פילוסופיה פוליטית צרפתית מאת בנז’מן קונסטאן (1830-1767) - אינטלקטואל, סופר, הוגה דעות ומדינאי בשלהי תקופת הנאורוּת .
קונסטאן נחשב למייסד הזרם הליברלי בצרפת, והצטיין בפרגמטיזם פוליטי ובניתוח של תופעות פוליטיות בדגש על תוצאותיהן. הוא נטה לכיוון של מונרכיה חוקתית, שמשלבת אלמנטים דמוקרטיים וייצוגיים לצד מוסדות חברתיים מסורתיים. התמיכה שלו בחירות הפרט, כפי שעולה מעל חירותם של בני העת העתיקה בהשוואה לזו של בני העת המודרנית, נגזרת פחות מעקרונות מופשטים ויותר מתמיכה ב"מה שעובד", עם מבט היסטורי מפוכח שמדגיש את הייחודיות של כל תקופה היסטורית וסביבה חברתית.
נהר ספרים
מאת: מרק טווין
תיאור: דעתו המושחזת של מארק טוויין על האדם ועל אלוהים ומה שביניהם.
נהר ספרים
מאת: וולטר
תיאור: שלוש מסות מצחיקות-עצובות על הטבע האנושי הצבוע והאכזר וסיפור חכם אחד, שטקסטים שליחם לא נס מאת פרנסואה-מארי ארואה וולטר (1694-1778), הפילוסוף הצרפתי האמיץ, המבריק, המושחז והנשכני ביותר שידעה המאה ה-18.
נהר ספרים
מאת: דיוגנס לארטיוס
תיאור: דיוגנס לארטיוס (המאה השלישית לספירה) הוא לנו בחינת חידה, אולם בלעדיו לא היינו יודעים דבר כמעט על חייהם של עשרות פילוסופים נודעים מן העת העתיקה. ביצירתו הגדולה חיי הפילוסופים, המונה עשרה ספרים, הוא מוסר פרטים חשובים על מוצאם של ההוגים הגדולים, אורחות חייהם, אופיים, אמרותיהם, משנתם, יצירותיהם ונסיבות מותם. לפנינו תרגום עברי ראשון לספר השישי ביצירה: הציניקנים (או הקיניקנים, על פי ההגייה הקלסית). במרכזו דמותו המאלפת של דיוגנס איש סִינוֹפֵּה, הפילוסוף הקיני המובהק, שחולל מהפכה של ממש ביחסו לאדם ולחברה. כן נסקרים גם קודמו, אנטיסתנס, אביהם של הקיניקנים, וממשיכיו, אשר ביניהם קראטס איש תבאי והפילוסופית היפּרכיה.
נהר ספרים
מאת: משה אידל, חגי פלאי, ירון בן-נאה
תיאור: באמצע המאה השש עשרה, למשך כשני עשורים, הפכה צפת למרכז יצירתי פורה בהלכה, בקבלה, בשירה ובפרשנות. אל צפת הגיעו אנשי הלכה ומקובלים רבים וריכוזם במקום קטן מאוד יצר מציאות ייחודית. בצפת עלתה ההתעניינות בחיבורים שנחשבו עתיקים – המשנה והספרות הזוהרית, וחכמי העיר האמינו שהם לא רק חיים באזור הגאוגרפי שבו נוצרו שני החיבורים אלא גם יכולים להשתטח על קברם של המחברים הקדומים ולקבל השראה מהם.
היצירות השונות שנכתבו בצפת השפיעו תוך זמן קצר השפעה נרחבת ומעמיקה על התרבות היהודית לדורותיה, הודות לאישים בעלי מעוף חריג, שהצליחו ליצור יצירות חדשניות ובעלות חשיבות לתרבות שבמסגרתה פעלו. זאת ועוד, בצפת חיו אישים שיצרו ביותר מאשר תחום יצירה רחב אחד, כמו ר' יוסף קארו. מגוון המפגשים התרבותיים בין חכמי ישראל מכל העדות, הן בינם לבין עצמם הן בינם לבין תרבויות הסביבה, חשובים להבנת יצירתם ופעילותם. כמה מן היצירות הצפתיות מתאפיינות בהיקף, בגיוון, במורכבות ובתחכום רב – במיוחד אלה של ר' יוסף קארו. משום כך היה צורך בכמה חוקרים כדי להציג את יצירתו של מרן במלוא היקפה, בעמקות מכאן ומתוך פנייה לציבור הרחב מכאן.
ר' יוסף קארו: היסטוריה, הלכה, קבלה בא להעמיד את ענק הרוח מצפת בשורה הראשונה של גדולי היוצרים בעם ישראל בכל הזמנים, ושלושת המחברים מציגים את רוב תחומי יצירתו יחדיו, על פי חידושי המחקר. החלק הראשון, 'ר' יוסף קארו ותקופתו', מאת ירון בן-נאה, מתאר את הרקע ההיסטורי ודן בחייו של ר' יוסף קארו. החלק השני, 'עיונים במפעל הפסיקה של ר' יוסף קארו', מאת חגי פלאי, דן בחיבוריו של מרן, רקעם והשפעתם. החלק השלישי, 'מרן איש הקבלה: "מגיד מישרים"', מאת משה אידל, משרטט קווים לדמותו הקבלית של ר"י קארו. הספר מציג את דמותו של ר"י קארו במלואה ומאפשר לקורא להבין את השפעתו העצומה עד ימינו אלה.
מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי
מאת: ג'וני תומסון
תיאור: פילוסופיה נתפסת לעתים קרובות כדבר מרתיע ומסובך – אך למען האמת היא יכולה להיות נגישה, מעשית ובעיקר כיפית, כי היא נוגעת לכולנו, ויכולה לעזור לנו להבין כמעט כל רגע וכל חוויה בחיינו.
בספר המבריק הזה איגד ג'וני תומסון, מרצה פופולרי לפילוסופיה באוניברסיטת אוקספורד, הסברים פשוטים ובגובה העיניים לרעיונותיהם של גדולי המוחות ב-2,500 השנים האחרונות – ולא רק שמות שיופיעו בכל ספר פילוסופיה כמו אפלטון, קאנט וניטשה, אלא גם (בין היתר) מהטמה גנדי, סימון דה בובואר, ואפילו הג'וקר מסרטי באטמן ונבל-העל הבדיוני תאנוס.
בעזרתם, הוא מציע תשובות אפשריות לשאלות הגדולות של הקיום האנושי, וגם על השאלות הקטנות – והחשובות לא פחות – של היומיום, כמו:
למה אנשים אוהבים סרטים מפחידים?
מדוע הנאה עדיפה על כאב?
איך אפשר לדעת אם אלוהים באמת קיים?
ומתי ברווז איננו ברווז?
פילוסופיה בקטנה הוא ספרו הראשון של ג'וני תומסון. הספר הפך לרב-מכר עם צאתו ותורגם לשפות רבות.
תכלת הוצאה לאור
מאת: חנוך בן פזי
תיאור: הדיון בדבר היחס שבין ההומניזם ובין היהדות חייב להתקיים, והוא אכן מתקיים, אך במעגלי שיח מצומצמים מדי. במובנים עמוקים ביותר, הדיון אודות היחס שבין היהדות וההומניזם הוא אחד מן האתגרים הגדולים ביותר של היהדות במאתיים השנים האחרונות. לדיון הזה יש היבטים שונים וכמה מישורים של דיון, וכמובן שאין הוא דיון תיאורטי בלבד. דומה, כי ביסודן של מחלוקות פוליטיות וחברתיות רבות המעסיקות את הציבור בישראל, עומדת שאלת היחס שבין היהדות להומניזם, ולעתים בין המחויבות ליהדות כדת או כלאום ולמחויבות להומניזם כעמדה אתית כלל אנושית.
ביסודו של הספר מצויה ההכרה במחויבות ההומניסטית ובמחויבות היהודית כשתי מערכות ערכיות והכרתיות שונות, אשר יכולות להיות שותפות זו לזו, משלימות זו את זו, ולעתים מתחרות זו בזו. חיבור זה מציג מגוון של גישות וביקורות אודות הגשר המחבר, או החומה המפרידה, החוטים הקושרים, או הסערה המאיימת בכל מפגש שבין שני העולמות. הספר כולו הוא בבחינת הזמנה להתמודד עם סדרה של שאלות המתעוררות במרחב הנפתח בין שני העולמות. ואולי, הוא מבקש להיות קריאה לעצב מחדש את הזהות היהודית במונחים של "הומניות עברית״.
אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים
מאת: אבי אלקיים
תיאור: דִיוַאן אל־חַלַּאג֗ הוא קובץ שירה דתית מונומנטלית. זוהי יצירה מיסטית אקסטטית מהפכנית פרי עטו של המיסטיקן הצלוּב אל־חֻסַיִן בֶּן מַנְצוּר אל־חַלַּאג֗ (מ' 922). אל־חַלַּאג֗, שהתפרסם בעולם בקריאתו המיסטית האקסטטית אַנַא אל־חַקּ (=אני אלוהים), היה אחד מענקי הרוח בתולדות המיסטיקה במין האנושי, כפי שלימדנו חוקר המיסטיקה הצרפתי הדגול לואי מסיניון שהקדיש עשרות שנים מחייו לחקר חייו ויצירתו של אלחלאג֗. מפגשו המיסטי הֲרֵה הגּוֹרָל עם אהובו האלוהי הוביל אותו להרהורים יוצאי דופן במקוריותם על מהות הקיום האנושי, ועל מצבו הנשגב והטראגי של המיסטיקן. אל־חַלַּאג֗ היה כנראה המשורר הצוּפי האהוב ביותר בקרב הקהילות היהודיות בארצות האסלאם בימי הביניים ובראשית העת החדשה, כפי שעולה בין היתר מחיבורים שנתגלו בגניזות קהיר.
ספר זה פורש מהדורה דו־לשונית מנוקדת של דִיוַאן אל־חַלַּאג֗, המקור בשפה ערבית ולצדו התרגום לעברית בת־זמננו. מטרת הספר היא לפתוח שער להתוודעות מעמיקה ומרתקת של קוראי ערבית ועברית לתולדות השירה המיסטית לסוגיה, להעמקתה של הרוחניות הישראלית בכלל, ולהתחדשותו ולהתגוונותו של הזרם הצוּפי המוסלמי והיהודי בארץ הקדוש בפרט.
אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים
הצג עוד תוצאות