הקדמה

עמוד:10

הסותרות זו את זו , הצטרפו הוא ואחותו לתנועת הנוער הציונית "השומר הצעיר" שדגלה בסוציאליזם ובשיבה רומנטית אל הטבע . אחיו הצעיר נע בכיוון הפוך , ציוני גם הוא , והצטרף לתנועת "בית"ר" הרוויזיוניסטית , התנועה הלאומנית הקיצונית שחבריה לבשו מדי צבא והתנגדו למהפכה החברתית . חרף ההבדלים ביניהן , שתי התנועות היו חילוניות לחלוטין וראו בדת היהודית שותפה לאשמה בסבלם של היהודים . משום כך הוויכוחים שפרצו בשנות העשרים סביב שולחן השבה של בני משפחת ביאלוגלובסקי היו סוערים , אך מכיוון שההורים עצמם כבר צעדו את צעדיהם הראשונים אל המודרנה - צעדים שכעת השלימו ילדיהם - מעולם לא חל קרע גמור . אדרבה , שררה שם רוח של סובלנות , שהקלה במידת מה את הדרך מן הדת אל החילוניות , דרך שבעבור אחרים הייתה זרועה לעתים קרובות מעקשים . בדומה לימינו , ימיה של ראשית המאה העשרים היו ימים של חיפושי זהות נרחבים . סבי וסבתי , ויותר מהם אבי ובני דורו במשפחה , כבר לא ראו את הדרכים הישנות לביטוי יהדותם כדרכים רלוונטיות בעולם מודרני . רבים אמנם הוסיפו לדבוק בהן , אבל מספרם של מי שחדלו מכך גדל והלך . כוח המשיכה של העולם הגדול שמעבר ל"שטעטל" ולקשיי הקיום היהודי קראו לפתרונות חדשים . רבים נטשו לא רק את היהדות של הוריהם כי אם גם את הזהות היהודיה עצמה . אחרים לא הסתפקו בהתבוללות ובאימוץ גישה של אוניברסליות . בשנת 1913 נכח מתבולל יהודי גרמני צעיר בשם פרנץ רוזנצווייג , שהיה על סף התנצרות , בתפילת יום הכיפורים . הוא חש מעין התעלות נפש , וגמר בלבו , "ובכן , אני ממשיך להיות יהודי . " בעבור אבי ובני חבורתו נעשה חילול יום הכיפורים להכרזה על זהותם החדשה . צעירי "השומר הצעיר" הפגינו בגלוי את בתם לבני הדור הקשיש : ביום הכיפורים הם ערכו נשף ריקודים ובו אכלו דווקא טריפות . אף על פי כן , בכל המקרים האלה - החילון או השיבה אל הדת - הייתה הזהות נזילה וכל איש עשה בה כבשלו . סיפור זה על קורותיה של משפחה אחת , שהוא אנקדוטלי ואישי ביודעין , משמש רקע לנושאו של ספר זה . רבים דחו את הדת ואימצו אורח חיים חילוני לא מתוך אידאולוגיה כי אם כתשובה לאבדן הדרך מחמת המודרנה : החינוך החילוני , העיור , ההגירה ושבירת מסגרתה של החברה המסורתית . כך נטשו הורי אמי את היהדות המסורתית כמעט בלא הרהור עם הגירתם לאמריקה בשנת . 1912 יותר משהייתה כאן מהפכה של רעיונות הייתה זו בריחה מהמסגרות הקהילתיות המסורתיות , מסמכות הרבנים ומהשגרה היום יומית שמכתיבות מצוות היהדות . אחרים , כגון אבי , אחיו ואחיותיו , נהו אחר המרד החילוני , שהיה אידאולוגי מובהק , מתוך אידאלים חברתיים

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר