תבנית והפרעה: על ההדפס באמנות העכשווית

עמוד:8

כמו צ'אק קלוז , ( Close ) המתחיל בצילום ומסיים בהדפסים דמויי תצלומים של דיוקנאות חברים וקרובים בתוך גריד חמ וּ ר של נקודות בגדלים משתנים ומעברים דקים בין גוונים ועוצמות של צבע . קיקי סמית , ( Smith ) אחת האמניות האמריקניות המובילות במחצית השנייה של המאה ה , 20 פעלה בתחום ההדפס מראשית דרכה האמנותית , לצד עיסוקה בציור , בפיסול ובמיצב . באמצעות הדפסי רשת על מצעים שונים , תחריטים ותכפילים היא בוחנת את המנגנון הגנרי ואת דרכי ההפצה של דימויים הקשורים בגוף האדם , בעיקר הנשי , בחוויות של לידה , חישה , מוות ובליה כחזרות צורניות וקיומיות . לדבריה , " ההדפס 3 מחקה אותנו כבני אנוש - כולנו זהים , ועם זאת שונים . " באמצעות התחריט , טוען ויליאם קנטרידג' , ( Kentridge ) הוא חווה את הרישום מבלי לראותו - בעיוורון , בהשהיה - וכך גוברת שליטתו בו . האחים ג'ייק ודינוס צ'פמן ( Chapman ) מנכסים את סדרת התחריטים של גויה , ז ו ו ע ו ת ה מ ל ח מ ה , ומתערבים בה כדי להצביע על רוח העת הנוכחית , שבה הפכו מלחמות וזוועות לדימויים פורנוגרפיים של קיטש ושל גודש . כריסטינה באומגרטנר ( Baumgartner ) בוחנת את מושגי הזמן והתנועה בחיינו באמצעות הצלבה בין הטכנולוגיות המתקדמות ביותר לבין טכניקת ההדפס המסורתית . היא משתמשת בתצלומים ובקטעי וידיאו תיעודיים של מצלמות רחוב ועיתונות , מגדילה אותם ומעבירה אותם בחיתוך ידני אל גלופות עץ גדולות ממדים . קארה ווקר ( Walker ) מייצרת במיצבי הצלליות שלה קריאה אחרת של סיפור העבדות בארצות הברית . היא יוצרת הדפסים , שהם המשך ישיר להצבה בחלל , המציעים מעין דפי היסטוריה אלטרנטיביים . התערוכה " זמן הדפס , " המוצגת בימים אלה במוזיאון הפתוח תפן , מורכבת מכ 120 עבודות הדפס שנוצרו בסדנת ההדפס ירושלים ובסדנת גוטסמן לתחריט שבקיבוץ כברי - מבחר מתוך יצירתם הענפה של אמנים רבים , שעבדו בשתי הסדנאות במשך כארבעים שנה ( בסדנת ההדפס ירושלים מאז 1974 ובמרכז גוטסמן לתחריט , קיבוץ כברי , מאז . ( 1993 חמישים אמנים משתתפים בתערוכה : מיחיאל שמי , מיכה אולמן , עופר ללוש , אלימה , יאן ראוכוורגר , דגנית ברסט ומשה גרשוני , דרך לארי אברמסון , אסף בן צבי , שרון פוליאקין , יגאל עוזרי , הילה לולו לין ואורית חופשי ועד נלי אגסי , דוד עדיקא , מאיה אטון , הילה בן ארי , תמר שפוני וארז ישראלי . יצירתם חושפת את יכולתו המטאמורפית של ההדפס ואת זליגת העקרונות שבבסיסו - הטבעה ועקבה , הפצה ושעתוק - אל עבודות בסוגי מדיה אחרים . בחינת ההדפס והמפגש בינו לבין האמנות העכשווית בהקשרים צורניים ותוכניים מעלה שאלות על אודות אופני יצירת הדימוי , טיבו של הייצוג והדרכים להנכחה של זיכרון ושל תודעה . התערוכה מבקשת לחשוף את החיוניות של תחום ההדפס ואת הרלוונטיות הבין דורית שלו עבור אמנים , אוצרים ואספנים , אף שהמחקר בישראל מיעט להתמקד במשמעותו של ההדפס באמנות העכשווית ובמקומו באמנות הישראלית . התמקדות מעין זו תגלה עשייה מגוונת ורחבה , לכאורה סמויה , אך חיה ובועטת , באמנות ההדפס המקומית , המציעה מצע רעיוני פורה לדיון בנושאים תרבותיים ופוליטיים , הנטועים בלב המרחב הציבורי של החיים בישראל . חשוב לזהות את נוכחותו של ההדפס באמנות העכשווית דווקא משום התפישה ההיררכית , הרואה בו כלי שולי או נלווה לאמנויות אחרות , ומשום ערכו המסחרי הירוד לעתים ביחס ליצירות משועתקות אחרות וריחוקו ממוקדי הכוח של עולם האמנות . אמנים בוחרים לעסוק בהדפס בעידן של אפשרויות טכניות בלתי מוגבלות כמעט , משום שהוא חושף עצב רוטט בעשייה האמנותית . הערות . 1 תכפילים , ( multiples ) עבודות תלת ממדיות , קטנות על פי רוב , הנוצרות במהדורות ( הצעת התרגום לעברית באדיבות גדעון עפרת . ( Ruth Weisberg , "The Syntax of the Print : In Search of an . 2 Aesthetic Context , " Tamarind Papers , vol . 9 , no . 2 , Fall 1986 , pp . 52-60 MoMA . org / Interactives / Exhibitions / 2003 / Kiki Smith : Prints , . 3 Books & Things , http : // www . moma . org / interactives / ash . html exhibitions / 2003 / kikismith /ֳ [ עריכה לשונית : אורנה יהודיוף ] הילה בן ארי , שמונה נשיפות III ) מתוך הסדרה שמונה נשיפות , 2011 , ) תצריב , אקווטינטת סוכר , חומצה חיה ותלחיץ , , 33 x 71 סדנת ההדפס ירושלים ; תצלום : אלעד שריג Hilla Ben Ari , Eight Exhalations III ( from the series Eight Exhalations ) , 2011 , etching , sugar-lift , spit-bite , and embossing , 33 x 71 , Jerusalem Print Workshop ; photo : Elad Sarig

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר