פתח דבר

עמוד:10

הראשונה . אני זוכרת את התדהמה שאחזה בנו כאשר גילינו שלמעשה אנו מכירים חלק מנושאי הלימוד בפיזיקה משיעורי הכימיה . לולא פתחנו את הספר לא היינו מעלים על דעתנו שהנוסחאות המסתוריות , המפחידות והבלתי מובנות שהמורה רשמה על הלוח בעודנו מתאמצים להספיק להעתיק אותם במהירות לפני שיימחקו נגעו לאותם אטומים , אלקטרונים ותאים חשמליים שהיו כל כך ברורים ואפילו אהובים בשיעורי הכימיה . התברר שבמשך מספר שבועות למדנו למעשה נושא זהה בפיזיקה ובכימיה . מדהים שאף לא אחד מאתנו הבחין בכך . לצערי , רבים מהמקצועות נלמדו באותה רמה של חוסר משמעות . מה היה מיוחד כל כך בכימיה ? אף על פי שרוב השיעורים היו ממוקדי מורה , כל שיעור היה הרפתקה אינטלקטואלית . בדרך כלל התחיל השיעור בשאלה , חידה שלא ידענו בראשית השיעור את פתרונה . חיפוש הפתרון לחידה העסיק אותנו בחשיבה פעילה ומאתגרת . את החומר שלמדתי בכימיה בתיכון זכרתי והבנתי ברמה גבוהה כל כך עד שלא הייתי צריכה להגיע להרצאות בקורס מבוא לכימיה שלמדתי מאוחר יותר באוניברסיטה . הידע מהתיכון הספיק כדי שאסיים את הקורס האוניברסיטאי בציון מעולה . מבלי שהייתי מודעת לכך בזמנו , אותה מורה לכימיה הפכה ברבות השנים למודל חיקוי כאשר התחלתי ללמד בעצמי . במהלך התואר הראשון למדתי אמנם כמה קורסים מעניינים ומאתגרים , אך כדי לזכות בחוויה לימודית שתגרה את החשיבה והדמיון שלי לעומק ולרוחב , היה עליי להמתין מספר שנים , עד לימודי התואר השני באוניברסיטה . תכנית המ"א שלמדתי בגנטיקה הייתה עשירה בדיונים שדרשו חשיבה ביקורתית , פתרון בעיות וניסוח טיעונים מבוססים . עבודת המחקר שלי הצריכה חשיבה עמוקה ויצירתיות . בפעם הראשונה בחיי הארוכים כתלמידה , המוסד שלמדתי בו מתח את היכולות האינטלקטואליות שלי עד הקצה . זו הייתה חוויה קשה אך מתגמלת . עצוב לחשוב שנאלצתי לחכות עד לימודי התואר השני כדי לזכות בחוויה לימודית באיכות כזאת . אפשר לטעון שהצלחתי יפה בחיי המקצועיים חרף העובדות שתיארתי . אבל ההצלחה באה למרות , ולא בגלל בית הספר . בינתיים עבר עוד דור , אך בתי הספר שילדיי למדו בהם לא היו שונים בהרבה מבית הספר שאני למדתי בו . אני משוכנעת כי לילדים של כולנו מגיע יותר . בית ספר איכותי הכרחי

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר