היסודות החיוביים והשליליים בתרבות המערבית

עמוד:11

היסודות החיוביים והשליליים בתרבות המערבית * הרב אהרן ליכטנשטיין כשאנו מדברים על 'תרבות מערבית , ' מדובר על תופעה מאוד רחבה , המשתרעת על פני כמה ארצות , ובמובן מסוים אף על פני יבשות , על פני תקופות שונות , והמתבטאת ומשתקפת באידאולוגיות למיניהן . ההבדלים בין אישים שונים ואסכולות שונות הנמצאים כולם בתוך אותו מעגל רחב - מאוד משמעותיים , ולעתים אף תהומיים . כשאנו מדברים על תרבות המערב יש לשאול : מי מייצג אותה ? דנטה או גתה , פסקל או פרוסט , תומס אקחינס או ויטגנשטיין , מילטון או איבסן , ניוטון או ניטשה 7 גם כשאנו בוחנים מסגרת אחת - ישנם הבדלים . מי בשבילנו הוא הדמות המייצגת את אתונה העתיקה : אפלטון או פרותגורס ? הראשון , הדוגל בראיית אלוהות כאמת המידה לכל , או האחרון , החורט על דגלו , שהאדם הוא אמת המידה לכל ? השאלה היא לא רק מי מייצג את התרבות המערבית , אלא מי נתפס כאנטיתזה לה . דומני , שכאשר אנו מדברים על 'תרבות המערב ' כיחידה אחת , העומדת בניגוד לתרבויות אחרות - עומדים לנגד עינינו ארבעה ניגודים לפחות . ראשית , עולם המערב לעומת עולם המזרח בהיקפו , אם בראייה טוטאלית ואם במוקדים ספציפיים . במובן שני , ניתן לדבר על תרבות המערב תוך כדי התייחסות כרונולוגית לביטויים , יחסית , יותר מודרניים , תוך התייחסויות שונות , ומנוגדות * לא ניתן לעמוד בזמן המצומצם על כל היסודות החיוביים והשליליים . ננסה לעמוד על מה שנראה כמרכזי ובסיסי בעיקר מנקודת ראותנו . ו . אומנם טלינבי בעבודתו המונומנטלית "The Study of History" מדבר על עשרים ואחת ציוויליזציות ( ולא רק תרבויות , ( שזו של המערב היא אחת מהן , אבל דומני שאנחנו במחשבתנו חושבים בעיקר על ארבעה ניגודים לעומת אותה יחידה שאנו רואים כתרבות המערב . . 2 כך לדוגמה בספרו המפורסם של תדולף אוטו הדן על תופעות של מיסטיקה במזרח ובמערב . תוך וקליפה בתרבות המערבית - דברים שנאמרו ביום עיון

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר