מאמר א אורות האדם - חשיבותו של כל יחיד

עמוד:13

למצוא את החיוב בתהליכים היסטוריים ותרבותיים , גם כאשר כלפי חוץ נראה שיש בהם הרבה שלילה : כלל גדול הוא , שאף על פי שהעולם יורד תמיד בירידה אחר ירידה , מכל מקום אין זה כי אם מצד החיצוניות שלו , דהיינו , שהמעשים והמרות נופלים , ואינם בערך של דורות הראשונים מצד פרטיות הנשמות , אבל מצד הפנימיות , דהיינו כח הכלל של כללות קדושת האומה כנסת ישראל , כל דור ודור מוסיף על הדורות הראשונים . במאמר 'הדור' מיישם הרב את העיקרון בנוגע לזמנו ומראה כיצד הציונות החילונית היא תנועה שמקורה בקודש , בשאיפות גדולות לתחיית האומה , וההופעות השליליות שלה הן תוצר לוואי של אותה גדולה המבקשת פתרונות מסדר גודל חדש : דברתי כמה פעמים שדוקא זה הדור , הנראה כל כך ריק ופורק עול , הוא היותר מוכשר לאור תשובת אמת , באהבה ובגבורת קודש בבוא עיתה בעזרת ה' יתברך . על כן צריכים למשוך את הכל בעבותות אהבה וחסד , ולהחזיק בכל עז בדרך ד' הטובה הזאת , ולא להתפעל מכל אלה החפצים להגביר סיטרא דדינא , אפילו אם יהיו צדיקים וגדולים בתורה . כי בדורנו , דור עת קץ מגולה , אור בוקר דאברהם זורח , המביא גואל לבני בנים למען שמו באהבה . ועל שלומי אמוני ישראל החובה והמצוה להרחיב את הרעיון והמחשבה בעבודת הקודש הזאת , של הארת חסד ואהבה על כל אשר בשם ישראל יכנה . בדבריו אלו הציב הרב תביעה כלפי חכמי התורה , להציע תשובות לשאלות הגדולות ברמה חדשה וגבוהה יותר , כפי המתבקש על ידי השואלים והמבקרים . בזמנו , הערכים החיוביים המרכזיים שעליהם נשען דור החלוצים , היו תחיית האומה ובניין הארץ . העתקת העיקרון של מאמר 'הדור' לדורנו מחייבת יישומים אחרים . האתוס הלאומי וההתיישבותי נחלש והולך כיום ושוב אינו תופס מקום מרכזי כערך מכונן של החברה הישראלית . עדיין קיימת נכונות למסירות ולהקרבה למען הכלל במסגרת . 5 אג"ר א , איגרת שלב . . 6 אג"ר ב , איגרת שעה .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר