מבוא

מתוך:  > על פי דרכו > מבוא

עמוד:10

שפדגוג חכם יכול היה לסייע ליצחק ולרבקה להתמודד עם הקושי בגידול שני הבנים ולמנוע את הכשל בחינוכו של עשו . המאמר השישי עוסק בבעיה דומה , מנקודת המבט של יחסי הורים וילדיהם - מה מעמדם ומשקלם של ההורים כמחנכים , מהם גבולות ההתערבות שלהם ומהי מידת העצמאות של הבנים . המאמר השביעי עוסק בבעיית מרד הנעורים שאינה אלא היבט אחר לצורך של הנער למצוא את דרכו המיוחדת לו ולפתח את עצמאותו הייחודית . הסוגיה נידונה תוך עיון באחד ממוקדי המתח השכיחים בין מתבגרים למחנכיהם - שאלת השער . המאמר השמיני עוסק בהגנת היתר של הורים על ילדיהם ובניסיון לשלול מן הילדים את סכנות הבחירה על ידי גזרות והגבלות . החלופה המוצעת בו להשלכת הפיתויים מן הבית היא הדרכה נכונה כיצד להתמודד עם הפיתויים . המאמר התשיעי עוסק בשאלות חינוך בעניינים של צניעות המטרידים עד מאוד את בני הנעורים ואת מחנכיהם . הוא מגדיר את הגבולות הסבירים של הדרישות הבסיסיות מבני הנוער בתחום זה , ומצביע על הדרך ההדרגתית והסבלנית לחינוך לקדושה ולטהרה . המאמרים בספר זה נכתבו כולם מתוך העשייה בשדה ההוראה והחינוך . משוקעת בהם תרומה רבת שנים של מורי דרך שלמדתי מפיהם ומפי כתביהם , של חבריי להוראה ולניהול , של הורי התלמידים , ובעיקר : " תלמידי — יותר מכולם . " תודתי נתונה לכולם , אף שאין ביכולתי לפרטם כאן , כי רבים הם . תודה וברכה להנהלת מכללת הרצוג ולהוצאת 'תבונות' על היזמה , העידוד והסיוע להתקנת הספר ולהוצאתו לאור ; לראשי המכללה , פרופ' שמואל שילה וד"ר עזרא קהלני , שאפשרו לי התפנות חלקית למטרה זו ; למנהל ההוצאה מר ראובן גפני ולידידי ד"ר עוזיאל פוקס , שעודדו אותי לגשת למלאכה ולהתמיד בה ! ולמתן גלידאי , העורך המסור , שהתקין את הספר כולו - משלב בחירת המאמרים ועד עריכתם והבאתם לדפוס . בימים אלה , שבהם עסוקה החברה הישראלית על כל שדרותיה בבדק בית של מערכת החינוך ובניסיונות למצוא דרכים לתיקונה ולשכלולה , יש צורך לפתוח לדיון גם את השאלות היסודיות של מהות המעשה החינוכי , ולהקדים אותן לדיונים המעשיים בעניין התהליכים הארגוניים הרצויים .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר