מבוא

מתוך:  > על פי דרכו > מבוא

עמוד:7

מבוא הרעיון המרכזי המונח ביסודו של ספר זה מופיע בפסוק במשלי שממנו נלקח שמו : "חנך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה" ( כ"ב , ו ) - יש להעניק לכל תלמיד את התנאים והצרכים המתאימים לו , על מנת שיוכל לפתח את אישיותו הייחודית . כל אדם הוא בחינת עולם שלם , ודיכוי הייחודיות הזאת עלול לגרום לכישלון החינוך . רש"ר הירש ניסח באופן בהיר ומופלא את יסודות התפיסה החינוכית הזו במסגרת פירושו לפסוק בבראשית , שבו התייחס לדרך חינוכם וגידולם של יעקב ועשו . דבריו מתאימים מאוד לשמש מבוא לחיבורנו זה : ויגדלו הנערים ויהי עשו איש יודע ציד איש שדה ויעקב איש תם י # ב אהלים ( בראשית כ"ה , כז . ( בשום מקום לא נמנעו חכמינו מלגלות חולשות ושגיאות , קטנות כגדולות , במעשי אבותינו הגדולים : ודווקא על ידי כך הגדילו תורה , והאדירו את לקחה לדורות . אף כאן , הערה אחת שלהם מרמזת לנו , כי הניגוד העמוק שבין נכדי אברהם , מקורו העיקרי היה - לא רק בתכונותיהם - אלא גם בחינוכם הלקוי ' . כל עוד היו קטנים , לא שמו לב להבדלי נטיותיהם הנסתרות ( עיין פסוק כד . ( תורה אחת וחינוך אחד העניקו לשניהם , ושכחו כלל גדול בחינוך : 'חנך לנער על פי דרכו' וגו' ( משלי כ"ב , ו . ( יש לכוון את החניך בהתאם לדרכו המיוחדת לו בעתיד , ההולמת את התכונות והנטיות הרדומות בעמקי נפשו , וכך לחנך אותו לקראת המטרה הטהורה , האנושית והיהודית כאחת . התפקיד היהודי הגדול אחד ויחיד בעיקרו , אך דרכי הגשמתו רבות ורבגוניות , כריבוי תכונות האדם , וכרבגוניות דרכי חייהם . " . 1 'ויגדלו הנערים' - ר' פינחס בשם ר' לוי : משל להדס ועצבונית שהיו גדילים זה על גבי זה , כיון שהגדילו הפריחו זה ריחו וזה חוחיו . כך כל שלש עשרה שנה הולכים שניהם לבית הספר ובאים מבית הספר , לאחר י"ג שנה זה הולך לבתי מדרשות וזה הולך לבתי עבודה זרה" ( בראשית רבה פרשה סג ט , מהד' תיאודור אלבק עמ' -692 . ( 693

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר