פולמוס 'משבר המרקסיזם' וגיבוש תפיסותיו האידאולוגיות המוקדמות של ז'בוטינסקי: 1903-1898

עמוד:6

פולמוס 'משבר המרקסיזם' המאה התשע עשרה , מאה של תגליות מדעיות והתפתחויות כלכליות וחברתיות , ערערה אחדים מהעקרונות של מחשבת הנאורות ואת תפיסת העולם האופטימית והמובנית שלה שלפיה האדם יכול להשתפר ולכונן סדר חברתי טוב יותר מכוח תבונתו וחריצותו כשהעצמי שלו וחיי החברה שמסביבו נתפסים כחלקים בלתי נפרדים מזרם החיים הסוחף ומכיל את הכול . מהמחצית השנייה של המאה התשע עשרה הלך ונפער הפער בין חוויית המציאות החיצונית ובין תפיסתה הסובייקטיבית , פער שהפילוסוף הקנדי צ'רלס טיילור סימן כאחת הסיבות העיקריות למשבר הרוחני של המאה . פער זה השתקף היטב בפולמוס שכונה ' משבר המרקסיזם' – אחד הפולמוסים האידאולוגיים והפילוסופיים החשובים של סוף המאה התשע עשרה . הצדדים הניצים בוויכוח היו הפילוסופים המרקסיסטים מזה וההוגים הליברלים הבורגנים השייכים ברובם לאסכולה הנאו–קאנטיאנית מזה . ויכוח זה הצמיח בעשור הראשון של המאה העשרים פתרון שלישי למשבר הזהות של מפנה המאה , והכניס אל הפולמוס הפוזיטיביסטי מיסודו מושגים כמו ' אינטואיציה , ' ' דחף' ו'לא מודע , ' שבעזרתם שאפו נציגי הדרך השלישית לגשר על הפער בין הדרכים האמפיריות להכרת המציאות ובין תפיסתה האידאליסטית . שניים מתומכיו הבולטים של פתרון זה , סורל וקרוצ'ה , עלו על הבמה הציבורית בשנים שהתנהל בהן הפולמוס . אחת מנקודות המחלוקת העיקריות בין תומכי התנועה הנאו–קאנטיאנית , שהתפתחה בגרמניה במחצית השנייה של המאה התשע עשרה , ובין תומכי הפילוסופיה של הגל וממשיכיה המרקסיסטים , עסקה במקור הידע האתי של האדם . לפי המרקסיסטים היסודות האתיים נוצרים מהתפתחות דיאלקטית של התנאים החברתיים , ואילו הנאו–קאנטיאנים שאפו להחזיר למרכז הדיון את ההתחבטויות המוסריות הטרנסצנדנטיות של האדם החופשי ולהתנער מהאתיקה הפוזיטיביסטית , המושתתת לדעתם על שאיפה לתועלתנות חברתית . לכן הם דחו את הנרטיב ההגליאני–מרקסיסטי באשר להתקדמות ההיסטוריה ואת המודל להתפתחותה ביססו על יסודות טרנסצנדנטיים על–זמניים . את הפולמוס פתחו כמה אנשי אקדמיה שהשתייכו לזרם הנאו–קאנטיאני הגרמני , ששאף לשקם את ההפרדה בין עולם התופעות ובין הספרה הטרנסצנדנטית . הם תקפו היבטים מתודולוגיים , Charles Taylor , Sources of the Self , Harvard University Press , Cambridge , MA 1989 , 18 p . 416 19 מאוחר יותר כתב לאון טרוצקי על מסריק , שטבע את המושג 'משבר המרקסיזם' במהלך הפולמוס . במאמרו אפיין טרוצקי את הפולמוס כעימות בין המטריאליזם הדיאלקטי ובין האידאליזם . ראו : ››› ››››››› , ›››››››› › ››››››› ›››››››››› , ›››››››› ››››› , 16 . 6 . 1914 ( לב טרוצקי , 'מסריק על המרקסיזם הרוסי , ' קייבסקאיה מיסל ) מחשבת קייב . ( 16 . 6 . 1914 , ) 20 על הפולמוס בהקשר הרחב של ההיסטוריה של התנועה הנאו–קאנטיאנית ועל עיקרי רעיונותיה הפילוסופיים ראו : Thomas Willey , Back to Kant , Wayne State University Press , Detroit 1978 , pp . 24-35

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר