פולמוס 'משבר המרקסיזם' וגיבוש תפיסותיו האידאולוגיות המוקדמות של ז'בוטינסקי: 1903-1898

עמוד:3

מחויב לזרם פילוסופי או לאידאולוגיה . ואכן , בכתיבתו שופעת הפרדוקסים הוא נהג לשלב רגשי אהדה לסוציאליזם בכתביו הלאומיים והבורגניים ביותר ויסודות שערורייתיים במתירנותם בכתיבתו השמרנית . את אחד הנרטיבים המארגנים הדומיננטיים להבנת מקורותיה ההיסטוריים של השקפת עולמו עיצב ז'בוטינסקי עצמו בכתיבתו ההגותית והאוטוביוגרפית למן סוף שנות העשרים של המאה העשרים , במידה רבה בתגובה לעליית הפשיזם ולניסיונות של יריביו ואחדים מחסידיו לזהות את התנועה הרוויזיוניסטית עם האידיאולוגיה הפשיסטית . אז החל לגבש דימוי עצמי של זקן בן המאה התשע עשרה – הסובלנית , הליברלית , המושתתת על עקרונות המשחק ורוויית תשוקה – המביט בתיעוב בזוועותיה ובאלימותה של המאה העשרים וקורא למרוד בה . מייקל סטניסלבסקי כבר ציין שניסיונו האוטוביוגרפי של ז'בוטינסקי למצוא הסבר לשילוב של האינדיבידואליזם והלאומנות בליברליזם שספג בסוף המאה התשע עשרה , שיקף יותר את משאלות הזהות שלו עצמו בעת כתיבת האוטוביוגרפיה בשנות השלושים מאשר העיד על עמדותיו האידאולוגיות בנעוריו . כמו שאראה בהמשך המאמר , דווקא ההתקפה על המסורת של המאה התשע עשרה ועל נטייתה להצמיד תוויות שכלתניות לאנשים ולרעיונות עמדה בתשתית המהלך האינטלקטואלי הנון–קונפורמיסטי של ז'בוטינסקי הצעיר , שמאוחר יותר הביאו גם אל המחשבה הלאומית . במילים אחרות , בזמן שבנרטיב העצמי של ז'בוטינסקי 1903 , ››› . 11 ( אלטלנה , ' שפלוך , ' בבוהמה של סטודנטים , אודסה , 1903 עמ' . 11 לתרגום עברי ראו : זאב ז'בוטינסקי , ' שפלוך , ' כתבים : שירים ( תרגם : חנניה רייכמן , ( הוצאת ערי ז'בוטינסקי , ירושלים תש"ז , עמ' רמה-רנג ;( דמות מוקצנת של האיש שאינו מחויב להתניות ולמגבלות החברתיות עיצב ז'בוטינסקי בבלדה המיתית ' נואלה' שנכללה במחזהו ' לאדנו ›››››››› : ' ›››››››› , ' ›››››››››› 2 : “›››››" › , › : › ››››› – ››› ››››› , ›››››››››››› , " ››››››››› ››››››››› " , ›››››› 1991 , ››› . 241-271 ופורסמה גם בתרגום העברי : זאב ז'בוטינסקי , ' נואלה , ' כתבים : שירים , עמ' רסא-רסד ; מייקל סטניסלבסקי זיהה כי מקור הביטוי אצל צ'כוב , אך נדמה שבתקופה שז'בוטינסקי השתמש בביטוי הוא היה למטבע לשון נפוץ ולא היה דווקא רפרור לצ'כוב . ראו : Stanislawski , Zionism and the Fin de Si › cle , p . 147 11 בין מאמרי מפתח שבהם עיצב את הדימוי ניתן למנות : זאב ז'בוטינסקי , ' אנחנו הבורגנים , ' הצפון , , 8 . 5 . 1927 עמ' 2 ( פורסם לראשונה בראזסוויט , 17 . 4 . 1927–ב בהמשך נכלל בקובץ הרוויזיוניזם הציוני בהתגבשותו , עמ' ;( 217-211 זאב ז'בוטינסקי , ' מרד הזקנים , ' כתבים : אומה וחברה , הוצאת ערי ז'בוטינסקי , ירושלים תש"י , עמ' 228 ( פורסם לראשונה בפולנית , 12 . 2 . 1936–ב ולאחר מכן בסוברמנייה זפיסקי , שראו אור ברוסית בפריז , ( 1937–ב כמו כן ניתן לראות את האוטוביוגרפיה של ז'בוטינסקי ' סיפור ימי' שפורסמה . 1936–ב לניתוח פוליטיקת הזהויות של ז'בוטינסקי למן סוף שנות העשרים ראו : סבטלנה נטקוביץ , ' ' מיתוס והיסטוריה ביצירתו הספרותית של ז'בוטינסקי , ' עבודת דוקטור , אוניברסיטת בן–גוריון בנגב , , 2011 עמ' . 222-176 Stanislawski , Zionism and the Fin de Si › cle , pp . 133 , 210 12 13 1903–ב ז'בוטינסקי כתב : ' המאה 19–ה שיחררה אל הבמה אין ספור דוקטרינות אשר שללו אחת את השנייה . המצדד בדוקטרינה אחת נאלץ להתנגד לדוקטרינה אחרת או אפילו לכל שאר האחרות . לכן נולד האדם עם התווית – הדמות הפעילה הטיפוסית בבימות המאה [ ... ] . 19–ה לשאלה " מי אתה – " ? היה עונה לא בשמו הפרטי ובשם משפחתו , אלא בכיתוב שעל התווית – פוזיטיביסט ,

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר