פולמוס 'משבר המרקסיזם' וגיבוש תפיסותיו האידאולוגיות המוקדמות של ז'בוטינסקי: 1903-1898

עמוד:2

ז'בוטינסקי , שאחדות מהן נוצרו בהשפעתה הישירה ואחרות היו תגובת נגד לה . אך הבירור הלא מספק של המושג פין–דה–סיאקל ( והמושגים הנלווים אליו כמו סימבוליזם ודקדנס ) הביא לידי שימוש לא מוקפד בהם לתיאור רוח התקופה , אורח החיים של היוצר , האידאולוגיה , האסתטיקה והתמטיקה של יצירותיו . שהרי את כל המחשבה הפוליטית , את הספרות ואת האמנות של המאה העשרים אפשר להגדיר כתוצר של הפין–דהסיאקל – המודרניזם נוסח ג'ויס , וולף וקונרד , הראליזם של גורקי , האוונגרד הדאדאיסטי , הספרות הפופולרית ואף המיסטיציזם הפילוסופי . מכאן ניתן לראות עד כמה התפיסות שזוהו עם גיבוש תפיסותיו האידאולוגיות של ז'בוטינסקי היו מצד אחד כלליות ומופשטות מדי , ומן הצד האחר הסבירו תופעות נקודתיות בלבד בהגותו וביצירתו . אלה לא יכלו לבודד יסודות קבועים ממשיים שעמדו בתשתית תופעות מגוונות ולעתים אף מנוגדות בתפיסותיו הפוליטיות והאסתטיות . לצד הקושי האובייקטיבי לתפוס את דמותו של ז'בוטינסקי , שמקורו בהטרוגניות הקיצונית של מפעליו הפוליטיים היצירתיים וברוחב היריעה שלהם , יש גם קושי מושגי : החוקרים ניסו לתפוס את מחשבתו של ז'בוטינסקי ואת יצירתו במושגים של הגות רומנטית , מחשבה ליברלית אירופית קלסית או הגות ניטשאנית , אך כל אחת ממסגרות השיח הללו כיסתה רק שטח מצומצם מפעילותו של ז'בוטינסקי והעלתה שאלות רבות באשר לסתירות ולחוסר העקביות שבמפעליו יותר משהשיבה עליהן . לטענתי , ז'בוטינסקי היה מודע לחמקמקות מושגית זו ולעתים אף כיוון להשגתה . שהרי כל חייו , ובייחוד בצעירותו , התגאה בהיותו ' אדם ללא תווית' – איש עצמאי שאינו Michael Stanislawski , Zionism and the Fin de Si › cle : Cosmopolitanism and 5 Nationalism from Nordau to Jabotinsky , University oa Caliaornia Press , Berkley 2001 , p . 15 ; Alice Nakhimovsky , Russian-Jewish Literature and Identity , The Johns Hopkins University Press , Baltimore and London 1991 , p . 69 6 על ריבוי פניו של ז'בוטינסקי ועל הקושי לקבוע מסגרת היסטוריוגרפית מוסכמת להבנת מפעליו הפוליטיים והיצירתיים ראו : זאב צחור , ' ז'בוטינסקי וז'בוטינסקאים , ' בתוך : אבי בראלי ופנחס גינוסר ( עורכים , ( איש בסער , מכון בן–גוריון לחקר ישראל , שדה בוקר , 2004 עמ' . 47-39 7 ראו : יהודה פרידלנדר , ' הערות ליצירתו הספרותית של זאב ז'בוטינסקי , ' בתוך : בראלי וגינוסר ( עורכים , ( שם , עמ' . 298-283 8 ראו : רפאלה בילסקי בן–חור , כל יחיד הוא מלך : המחשבה החברתית ומדינית של זאב ז'בוטינסקי , דביר , תל אביב ; 1988 דן מירון , הגביש הממקד , מוסד ביאליק , ירושלים Israel Kleiner , ; 2011 From Nationalism and Universalism : Vladimir ( Zeev ) Jabotinsky and the Ukrainian Question , CIUS Press , Edmonton 2000 9 דוד אוחנה , ' זרטוסתרא בירושלים : קווים להשפעת ניטשה על ה"עברי החדש" , ' בתוך : דוד אוחנה ורוברט ויסטריך ( עורכים , ( מיתוס וזכרון : גלגוליה של התודעה הישראלית , מכון ון ליר , הקיבוץ המאוחד , ירושלים , תל אביב תשנ"ז , עמ' ; 289-269 יעקב גולומב , ניטשה העברי , ידיעות אחרונות , תל אביב , 2009 עמ' ; 135-129 עוד ראו : מירון , הגביש הממקד , שם , עמ' . 22 , 14 10 ההגדרה הופיעה כבר בכתיבתו הפואטית המוקדמת מפיו של הדובר הלירי , בן דמות המחבר , בפואמת הביכורים שלו ' שפלוך Altalena , “›››››› " , › ›››››››››››› ›››››› , ›››››› : '

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר