התשתית הפילוסופית של הרעיון החלוצי בהגותו של נחמן סירקין

עמוד:2

ורוחניים . משפחת סירקין היתה משפחה יהודית שורשית בעלת ייחוס של רבנים ותלמידי חכמים מצאצאי הרב יואל סירקיס , אולם הוריו של נחמן התאמצו לשלוח אותו לגימנסיה רוסית . ב 1882 עברה משפחת סירקין ממוהילוב למינסק , שם המשיך נחמן הצעיר ללמוד בגימנסיה . כדי להשלים את השכלתו היהודית שכרו הוריו מורה פרטי שילמדו מקצועות עברית ומקצועות קודש בד בבד עם לימודי החול ( בשנות נעוריו עוד קיים מצוות והשכים להניח תפילין בבית הכנסת . ( בשנים 1882-1881 פרצו הפוגרומים הגדולים שלימים כונו ' סופות בנגב , ' והשפיעו מאוד על התפתחות החשיבה הלאומית היהודית בכלל ועל התפתחותו הרוחנית של סירקין בפרט . במישור הכללי ספג סירקין את הלכי הרוח הסוציאליסטיים נארודניקיים שהיו דומיננטיים מאוד במינסק ( גרינביצקי , אשר הרג בפצצה את עצמו ואת הצאר אלכסנדר השני ב , 1881 היה מינסקאי . ( מלבד זאת הושפע סירקין הצעיר גם מהתסיסה בציבור היהודי בעקבות הפוגרומים . האנטישמיות , אשר עד אז נטו לראות בה שריד עבר ומקור לאי נוחות , נראתה פתאום כאיום מוחשי על כל אורח החיים . סירקין הושפע מאוד מן הקונטרס של פינסקר ' אוטואמנציפציה , ' שהתפרסם באותו זמן , ודיבר על הצורך לחתור לפתרון מדיני לשאלת היהודים . כך החל סירקין לעצב את זהותו בשני כיוונים שונים ומנוגדים לכאורה : לאומיות יהודית וסוציאליזם . בין השנים 1882 ל 1885 היה סירקין הנער חבר באגודת ' חובבי ציון' המקומית במינסק , ובו בזמן השתתף בפעילות מהפכנית רוסית ( בין 1885 ל , 1886 בהיותו בן , 18-17 כלאה אותו משטרת רוסיה בגלל קשריו עם חוגים מהפכניים . ( הנער הצעיר והאידאליסט נמשך לשני חזונות שונים ומנוגדים : שחרור האדם בהתאם לסוציאליזם הדת היהודית בזמן החדש , א , תל אביב תשס"ג , עמ' ; 287-273 רחל רוז'נסקי , זהויות נפגשות : פועלי ציון בצפון אמריקה , 1931-1905 קריית שדה בוקר תשס"ד ; צביה בלשן , איחוד מפולג : הברית העולמית של מפלגות פועלי ציון , 1920-1907 קריית שדה בוקר תשס"ד ; אילון שמיר , ' חידוש הציביליזציה היהודית בהגותם של נחמן סירקין ומרדכי מ . קפלן , ' עבודה לשם קבלת התואר דוקטור , האוניברסיטה העברית בירושלים תשס"ו . . 2 הרב יואל סירקיס הוא מחבר הספר בית חדש ופוסק מפורסם במאה ה . 16 מרי סירקין מספרת על גאוותו של נחמן אביה על ייחוס אבות זה . בתוך : סירקין , אבי נחמן סירקין , עמ' . 22 כל חייו התייחס סירקין בהערצה ובאהבה לדעת , לחוכמה , ל'תורה' במובן כללי וגם במובן של מורשת יהודית , וראה את עצמו , למרות המרד בדת , חוליה ממשיכה לשלשלת אבותיו . . 3 שמואל ליב ציטרון , 'מיינע באגעגענישן מיט נחמן סירקין , ' ווילנער טאג , , ( 1924 ) 229 עמ' . 5 . 4 מנדל זינגר , בראשית הציונות הסוציאליסטית , חיפה תשי"ז , עמ' . 23 . 5 פרנקל , נבואה ופוליטיקה , עמ' . 68 . 6 בכך היה שינוי עמוק לעומת הסוציאליזם של שנות השבעים , שהיה דרך לעזיבה ולהתרחקות מהיהדות . ראו : משה מישקינסקי , ' מבוא , ' בתוך : אהרן שמואל ליברמן , כתבות ומאמרים ב'ופריוד : ' 1876-1875 ( בעריכת משה מישקינסקי , ( תל אביב תשל"ז , עמ' . 152

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר