מבוא מקיום רוחני לקיום טבעי: י"א ק ובנר בספר "מחתרת" של משכיל שוליים במאה הי"ט

עמוד:11

לאומיים ; אינטליגנטים יהודים רוסים ; פקידים בעלי משרות שונות מטעם השלטון ; מתקני דת ; פורקי עול מצוות ; ואורתודוקסיה ליטאית וחסידית המגבשת את שורותיה ואת עמדותיה האנטי מודרניסטיות — כל אלה וגווני גוונים אחרים אכלסו בצפיפות את המפה החברתית והתרבותית ואפשרו — יותר משהתאפשר מעולם — את עצם הבחירה בין הנתיבים . תופעה זו כשהיא לעצמה , פתיחת אופציות שונות המתחרות זו בזו מתוך ויכוח ומאבק , היא מסימניו המובהקים של עידן חדש לחברה היהודית , שהתבטלו בו הן אחידותה ואחדותה של התרבות הדתית , והיא מעידה על חוסר המנוחה , על הדינמיות , ועל התנועה המתמדת , שאפיינו את המקום ואת הזמן שבמסגרתם חובר המצרף . העדויות למתיחות הפנימית , למאבקי התרבות ולחיפושי הדרך פזורות בעיתונות העברית , שבשנות השישים עשתה את צעדיה הראשונים לקראת הפיכתה למכשיר מרכזי ורב עוצמה לגיוס דעת הקהל ולהעמדת במה לפובליציסטיקה לוחמת ( המגיד בליק , הכרמל בווילנה , המליץ באודסה . ( הן פזורות גם בניצני העיתונות היהודית הרוסית , ברומנים פרי עטם של מאפו , מנדלי וסמולנסקין , בשירתו הלוחמת והאנטי קלריקלית של יל"ג ובאוטוביוגרפיות של משכילים המבקשים להציג את נסיון חייהם כדוגמה לרבים ( למשל , חטאות נעורים של משה לייב ליליינבלום . ( אלא שבספרות היפה בוטאה הביקורת 4 ראה בין היתר : Steven J . Zipperstein , The Jewsof Odessa — A Cultural History 1794-1881 , Stanford 1985 ; Eli Lederhendler . The Road to Modern Jewish Politics , Oxford and New York ; 1989 המאמרים בקובץ שבעריכת עמנואל אטקס , שם ; שמואל פיינר , מהשכלה לוחמת להשכלה משמרת , מבוא למבחר כתבי רש"י פין , ירושלים תשנ"ג , עמ' . 47-1 על היקפה , מוקדי התגבשותה ודרכי החיברות בתנועת ההשכלה ברוסיה עד לשנות הששים ראה : מרדכי זלקין , ההשכלה היהודית ברוסיה , 1860-1800 — היבטים חברתיים , דיסטרציה , האוניברסיטה העברית בירושלים , ירושלים תשנ"ו .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר