הקדמה

מתוך:  > מורה דרך > הקדמה

עמוד:7

הקדמה ה ; ההכשרה פרקים המוגשים המקצועית בזאת של לקורא פרחי ההוראה אינם מתיימרים במסגרת להחליף לימודיהם את במכללה מסלול , בסמינר להכשרת מורים או באוניברסיטה , ואף לא את הניסיון המצטבר של המורים הוותיקים . ההפך הוא הנכון : מסלול הלימודים במסגרות ההכשרה להוראה בישראל הנו כיום מן הטובים שבמערכות החינוך בעולם . ההכשרה הניתנת ללומדי ההוראה מבוססת על ניסיון רב שהצטבר בארץ בעשרות השנים האחרונות , ולכן תכנית ההכשרה בישראל מקיפה , מעמיקה ותכליתית . הגדיל לעשות משרד החינוך אשר הוסיף למסגרת ההכשרה נדבכים חשובים ביותר : 'פרויקט הליווי בקליטה ' ו ' פרויקט הסטז' . ' עם זאת , למרות ההכשרה המקיפה שקיבל המורה , קיים פער מסוים בין הלימוד וההכשרה לבין ההתאקלמות המעשית בבתי הספר . במעבר שבין מסלול ההכשרה לבין קליטתו בעבודה נתקל המורה המתחיל בקשיים ובחבלי לידה בלתי צפויים הנובעים מחוסר ידע ומניסיון מועט , כפי שנפרט בהמשך . מכאן יובן מדוע חש המורה בימים הראשונים לעבודתו כשהיין השוחה בים סוער ומחפש את דרכו בין גלים צפויים ובלתי צפויים . במיוחד חריף מצבו של המורה המתחיל בשבועות הראשונים לעבודתו , בהם הוא זקוק ביתר שאת לעזרה , לידע , לפתרונות ולליווי . אולם דווקא בתקופה זו עסוקים בעלי התפקידים הניהוליים בבית הספר בטיפול בנושאים רבים הקשורים לתחילת שנת הלימודים ואינם מתפנים בצורה מתוכננת לליווי המורה החדש . מכאן גם יובנו החששות , פרפורי הבטן , חוסר הביטחון ואי-הוודאות שחשים המורים בתחילת עבודתם . המציאות המתוארת לעיל מוכרת למחבר הספר אשר משמש בתפקידי ניהול ופיקוח זה כשלושים שנה , ובמסגרת זו קולט מדי שנה מורים חדשים . אכן , לצורך הכנת הספר ערכנו ראיונות וסקרים במספר בתי ספר בין מורים חדשים וותיקים , על מנת ללקט מניסיונם את הנושאים המטרידים את המורה . ספר זה מתייחס לחלק מהנושאים שהעלו המורים , כגון : שלבי הקליטה , דרך ההיכרות עם בית הספר , איתור הנורמות והנהלים הייחודיים של בית הספר , הבנת מבנהו הארגוני , הכרת בעלי התפקידים שבו , תכנון העבודה השנתית , הקשר עם התלמידים ועם ההורים , עבודת הצוות , הטיפול בנושאי משמעת , הכרת תכניות הלימודים , אבחונים ועוד , כפי שמפורט בראשי הפרקים של הספר .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר