מבוא

עמוד:8

נסקור את המאמרים המופיעים בחוברת : לא 'יהושע וישעיהו' אלא 'יהושע ויהושע !' כך הגדיר ראש הישיבה , הרב אהרן ליכטנשטיין , את הכותרת שהיה הוא נותן ליום העיון . הרב עמד על דמותו של יהושע , שהקב '' ה בכבודו ובעצמו מעיד עליו "איש אשר רוח בו , " ויצא נגד אנשי הביקורת המכירים ומדגישים רק פן אחד בדמותו . הרב יעקב מדן התייחס ישירות לטענותיו של ס ' יזהר . הוא ציין , כי השאלה בדבר מוסריות יהושע איננה שאלה על יהושע אלא על התורה עצמה , שהרי יהושע מילא את צו התורה . בהמשך הוא דן במספר נקודות : א . למלחמות יהושע היה אופי צבאי מלחמתי ולא אופי של השמדה ; ב . לכנענים ניתנה הזכות לבחור בין מלחמה לשלום ; ג . את הזכות על הארץ העביר הקב " ה מהכנענים אלינו , לא בשרירות של גזרה אלא "ברשעת הגוים האלה , " ובזכות אבות שהייתה לנו . הרב יואל בן-נון לימד שני עקרונות : א . הכתובים המצווים על החרמת עמי כנען , דורשים לבצע משימה המנוגדת לנטייה היהודית הטבעית , שמובלטת בספר בראשית ובדמותו של יעקב אבינו . הנטייה היהודית לחסד מסבירה את הצורך בהדגשות כה חריפות , כאשר יש הכרח להילחם ; ב . בקריאה מדויקת של ספר יהושע מתגלה תמונה אחרת מזו שמתגלית בקריאה השטחית . את הנטייה המוסרית של היהדות בכל הזמנים הדגיש פרופ ' שלום רוזנברג . מאז ומעולם הייתה לעם ישראל רגישות רבה לסכנות של כיבוש ומלחמה . ואולם , ישנם עידנים , בהם דווקא המוסריות דורשת לצאת למלחמה . את הקריאה הסלקטיבית בתני'ך תקף דוד נתיב . קריאה כזו מוציאה דברים מהקשרם , ומסבירה פסוקים , המהווים חלק ממערכת שלמה , כאילו הם עומדים בפני עצמם . על ידי כך באים לידי הבנה מסולפת ומוטעית של הכתובים . במאמר מובאות דוגמות הממחישות את הבעיה , והדבר מיושם ביחס למוסר הנביאים . פרופ ' אברהם גרוסמן הרחיב את הדיבור על הבנה נכונה של דברי הנביאים . בין דבריו הוא ציין , שהקב '' ה נתן נבואות בפי הנביא בהתאם לצורכי הדור . דבר זה אמור גם לגבי נבואות לעתיד רחוק , ואף לגבי נבואות אחרית הימים . את נבואות ישעיהו על חזון השלום באחרית הימים הסביר פרופ' גרוסמן לאור מפלת סנחריב בירושלים , שהייתה חריגה ומפתיעה ביותר מבחינת האשורים , ושהייתה הצלה פלאית לעם ישראל . פרופ' גרוסמן הדגיש , שממצאי התעודות האשוריות , כאשר מדייקים בהם , מעמידים באור מופלא את גדלות הנבואה ואת דיוקו של המקרא . הנחה את יום העיון הרב יהודה שביב , ואת דבריו הבאנו בצורה מרוכזת .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר