מבוא

עמוד:7

מבוא עם ישראל , מקדמת דנא , נבחר וצמח "למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו , ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט " ( בראשית י " ח , יח . ( כל תינוק שמתחיל את לימודו בתורה , נתקל בדמותו של אברהם אבינו , שלא לקח לעצמו שלל מלחמה " מחוט ועד שרוך נעל '' ( בראשית י"ד , כג , ( הוא פוגש באיסור "לא תלין נבלתו על העץ , " בגלל צלם אלוהים שבאדם ( דברים כ " א , כב , ( ולומד "כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה לשלום" ( דברים כ , ' י , ( ועוד רבות כיוצא בהנה . עם ישראל ינק סגולה זו של מוסר ורחמים בעומק הווייתו , וטיפח אותה בהתנהגותו במהלך ההיסטוריה . וכך ביטאו זאת רבותינו : ' ונתן לך רחמים ורחמך ' - כל המרחם על הבריות בידוע שהוא מזרעו של אברהם אבינו , וכל שאינו מרחם על הבריות בידוע שאינו מזרעו של אברהם אבינו ( ביצה לב ע '' ב . ( טבעי הדבר , שציווי כמו "לא תחיה כל נשמה " ( דברים כ , ' טז , ( או תיאור כמו " וילכדוה , ויכוה לפי חרב ואת מלכה ואת כל עריה ואת כל הנפש אשר בה , לא השאיר שרידי ( יהושע , 'י לז , ( או הבטחה כמו "כי הגוי והממלכה אשר לא יעבדוך יאבדו , והגוים חרב יחרבו" ( ישעיהו , 'ס יב , ( עוררו בעם ישראל לדורותיו הרהורים ולבטים - כיצד יעלו אלה בקנה אחד עם מידות החסד והמשפט שעליהן חונכנו וגדלנו ? לאחרונה התחדשו פולמוסים וויכוחים בנושא זה בעיתונות ובכלי התקשורת . לאמתו של דבר , דברים אלו הטרידו את העם היהודי בכל תולדותיו , ותשובות אחדות ניתנו בנושאים אלו . זה מכבר התפרסם מאמר של ס ' יזהר ' ) נגד יהושע , ' ידיעות אחרונות , ט' בכסלו תשנ " ג * , ( שיצא למתקפה כוללת נגד יהושע , שהוצג , כביכול , כאנטי תזה לישעיהו - איש השלום . אנו , האמונים על כך שכל דברי התורה והנביאים מרועה אחד ניתנו , לא נוכל לקבל דברים מעין אלו ; גם דברי יהושע וגם דברי ישעיהו ממקור אחד נבעו . בעקבות פניות רבות של מורים ושל תלמידים הוחלט לערוך יום עיון בנושא זה , במכללת הרצוג להכשרת מורים ליד ישיבת הר עציון . ביום העיון , שהתקיים בעשרה בטבת תשנ " ג , התייחסו המרצים להתנהגות עם ישראל במלחמה תוך ניסיון לקרוא את ספרי הנביאים , יהושע וישעיהו , באור כולל ומדויק . * [ מובא כנספח לחוברת , עמ' . [ 90-83

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר