מבוא אנשי חינוך והאתגר שעליהם להתמודד עמו במציאות האינטרנטית

עמוד:7

מבוא אנשי חינוך והאתגר שעליהם להתמודד עמו במציאות האינטרנטית העולם הגדול , המרוחק , שברובו נסתר מן העין , נהיה ל"עולם קטן , " מו ּ כר , עולם שנפרצו אופקיו ונפתחו גבולותיו . כיום אנו יכולים להקיף בתודעתנו היום-יומית את מה שמתרחש בכל פינותיו של הגלובוס . אנו מקושרים ונגישים לבני אדם באשר הם . רשתות חברתיות פרוש ׂ ות על פני אותו עולם ברשת של קו ּ רים דיגיטליים בהיקף ובאינטנסיביות שהתודעה האנושית מתקשה להכיל . מבחינות רבות השתנתה מציאות חיינו . הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מסחרר ומחוללת שינויים בחיי האדם המודרני בתחומים רבים : כלכלה ומסחר , פוליטיקה פנימית ומדינאות , ביטחון אזרחי ופעילות צבאית , תקשורת ויצירה תרבותית חובקת זרועות עולם , ספורט ופעילות פנאי , תיירות גלובלית , מחקר מדעי על כל ענפיו . רק עולמם של המורה והתלמיד בבית הספר עומד בעינו . בית הספר כמעט שלא השתנה במאתיים השנים האחרונות . התקשורת , שמשנה את פני החברה המודרנית , מתקשה לחדור לתחומי מערכות החינוך . בספר זה נדונים כמה מצדדיו הרעיוניים של העולם האינטרנטי הזה והשלכותיהם על תחום הפדגוגיה . ספרות נרחבת עוסקת בפיתוחם של יישומים טכנולוגיים והטמעתם בתחומי חיים שונים , ובכללם תחום הפדגוגיה , ואולם ככל שמתעמקים בנושא כן הולכת ומתחזקת הדעה , גם בקרב תומכים נלהבים בהטמעתה של הטכנולוגיה בחיי האדם המודרני , שהטכנולוגיה לבדה אין בה כדי לחולל את השינוי המבוקש במערכות החינוך . ספר זה אין עניינו בטכנולוגיה לשמה , והוא נמנע ככל האפשר מלדון בה כשהיא לעצמה ובאפשרויות שהיא מציעה , שכן בדרך כלל השיח הטכנופילי ( שוחר הטכנולוגיה ) משמש תירוץ טוב להימנעות מבירור האתגרים התרבותיים והפדגוגיים שעל בני האדם להתמודד עמם במציאות החדשה של העת הזאת . על כן , כאמור , אין הספר עוסק בפירוט ביישומים טכנולוגיים עדכניים וגם לא באינטרנט כתופעה טכנו-תקשורתית כשהיא לעצמה , אלא באתגרים הרעיוניים והתרבותיים שנדרשים בני האדם בכלל והמורים בפרט להתמודד עמם במציאות התקשורתית הגלובלית , ובכללה רשת האינטרנט . אנו מנסים לפענח את מקצת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר