אלטרנטיבות

עמוד:364

מיים , או לשירות ממשלתי , מתוך אמונה שבכך הם תורמים , לא רק לקידומם ולרור חתם האישית , אלא גם לקידומה של חברה טובה יותר . רבים - מתוך היסחפות עם הזרמים הדומינאנטיים בחברתנו - וודאי עדיין משוכנעים כי הם אמנם חלק מחברה טובה יותר . אצל רבים אחרים וודאי התעוררו ספקות , אך בעומדם מול היעדר אלטרנאטיבות אישיות ממשיות , הם ממשיכים בפעולתם מתוך אמונה כי גם אם המערכת כולה מעוותת , הרי הם את פעולתם הפרטית הטובה עושים . הנסיבות האישיות שלי ושל הדומים לי - האפשרות להמשיך בלימודים גבוהים , האפשרות ללמוד בחו"ל במסגרת חופשית מן הלחצים של האסכולות המחשבתיות הדומינאנטיות בארץ , והאפשרות להתפתח וללמוד כמרצה וחוקר באוניברסיטת חיפה בתקופה בה לא שלט בה הזרם הדומינאנטי של הסוציולוגיה הישראלית לחלוטין - איפשרו לי להתמודד עם הרעיונות שעליהם חונכתי ללא המיגבלות שבמיםגרתן פועלים רבים מבני דורי . התאפשר לי לנסח אותם ערכים בצורה היסטורית קונקרטית ביחס לחברה שלנו כיום , בתחומים מוגבלים בלבד , בצורה ראשונית בלבד , וללא "תשובות סופיות" - אך בצורה עצמאית , ובדרך המאפשרת לי להרגיש את השלמות שבין אמונותי לבין פעילותי המעשית . אני עושה את אשר אני עושה , אם כן , לא מתוך דחף אלטרואיסטי , אלא על מנת שאוכל להגיד כי אני אדם יהודי וישראלי - מה שאני אמור להיות . כיום הנני , בכורח הנסיבות שנתהוו בארץ , אשכנזי . פירושו של דבר שהנני מצליח להביא לידי ביטוי את אנושיותי רק בתוך מסגרת שבה רבים אחרים אינם יכולים לעשות זאת , או עושים זאת בצורה חלקית ומעוותת . ישראליותי היא חלקית בלבד - אינני יכול לאמר שאני ישראלי כמו בן גילי הגר באחד מפרברי הערים הגדולות , או בעיירת פיתוח . יהודיותי גם היא מפוקפקת , כיוון שאני שותף להווייה חברתית שבה יהודים אינם שווים זה לזה , כפי שהיו הדברים בעבר - ההווייה היהודית ישראלית מנוגדת להווייה היהודית ההיסטורית . אני עושה את אשר אני עושה , אם כן , מתוך אמונה מלאה בשאיפות התנועה הציונית - ליצור אדם יהודי חדש וחברה יהודית חדשה . תוצאות פעולותיה של הציונות מנוגדות לשאיפותיה המקוריות , ועלינו לשנות את הכיוון . לשאלה מה מביא אותי , האשכנזי , לפעול בכיוון זה , יש גם משמעות נוספת - מה מקומי כאשכנזי בתנועה לשינוי מהותי של מצב המזרחים בישראל . זמן רב התלבטתי בשאלה זאת , מכיוון שאני מאמין שהשינוי חייב להיעשות על ידי מזרחים . שינוי שייעשה על ידי אשכנזים , גם אם ייעשה מתוך מיטב הכוונות , וגם אם ייעשה מתוך אלטרואיזם אמיתי , למען המזרחים , יהיה עדיין שינוי אשכנזי . תהליך שינוי שמטרתו הסופית היא מצב שבו יטלו המזרחים את גורלם בידיהם חייב להתחיל - ולא רק להיגמר - בכך שמזרחים נוטלים את עניניהם בידיים . זוהי עמדה עקרונית , אולם אין היא מעניקה תשובה לשאלתו של פרט , אשר מתוך תהליך התפתחותו ופעולתו הגיע לערוך מחקר כגון זה שאני השתתפתי בו כאן . תכופות חשבתי שעלי להפסיק , אולם , בסופו שלדבר המשכתי . פירושה של הפסקה היה נטישה או הרמת ידיים ; פירושה של הפסקה היה קבלה ללא סייגים של המציאות המנוכרת הקיימת כמצב שאי אפשר להתעלות מעליו ואשר יהיה קיים לעד . פירושה של הפסקה היה להתכחש - או להעלים ולהסתיר - את אשר הגעתי לראות .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר