רב ראשי עירוני

עמוד:308

רב ראשי עירוני השיחה שלפנינו היא עם רב ראשי ספרדי עירוני . הרב הוא יליד מרוקו . בשיחה דן הרב בהזנחת מחקר היצירה התורנית המזרחית , בשליטת האשכנזים במוסדות הדתיים בארץ , בייחודיות היצירה הדתית המזרחית , בהשפעות הדדיות בתחום הדת בין שתי העידות , ובצורך בהתארגנות לשם שינוי מצבם של המזרחים בארץ . הרב : הייתי רוצה להודיע - העידות המזרחיות עדיין הן בבחינת תרדמה בארץ . מדוע ? מפני שכל הדברים החיוביים שלהם עוד לא יצאו לאור . אמנם יש כמה דברים שלהם שהבליטו אותם כמו המימונה , יום גרוזיה , שכנגדו התנגד בית הדין הגרוזיני . יום גרוזיה - בית הדין הגרוזיני התנגד אליו ! והמימונה - הרב עובדיה רוצה להתנגד אליו . למה ? מפני שאלו הם הדברים , הצללים של עידות המזרח . כאן בארץ לקחו את הצללים - ואת האורות משום מה גונזים . האורות , דהיינו - הכתב שלנו , הספרות שלנו , שהיא קובץ של כמה וכמה אסכולות וכמה וכמה דורות , שמהם למדו אחינו האשכנזים הלכה למעשה . לכן אני אומר שהאוניברסיטאות , שהם בעלי הבית של הרמה הגבוהה חייבות מייד , באופן דחוף , לעשות פקולטה , לא רק איזה שמורת טבע , כמו שאומרים - איזה קורם , או איזה שבוע ימים של חקר יהדות מרוקו . צריך - שנת חקר יהדות מרוקו , למשל , שנת חקר יהדות בבל - לא שני ימים של חקר יהדות מרוקו , כמו שעשו באוניברסיטאות . ועל זה אני התרעתי . ולהביא את האנשים המוסמכים ביותר כדי לדבר על יהדות מרוקו . כי הנוסטלגיה הדתית והחברתית של יהדות מרוקו לפעמים מזכירה לנו את המיזמור - "עלנהרות בבל , שם ישבנו ובכינו בזכרנו את ציון . " ואני אומר - "שם ישבנו ובכינו בזכרנו את יהדות מרוקו . '' אני קושר דת בעדה , מבחינה דתית . לצערי הרב , אין גיבוש , ואין קיבוץ גלויות וליכוד השו רות גם בשטח הדתי . דהיינו - מרגישים שיש מחיצה , מחיצת מה , בין אחינו הספרדים לאחינו האשכנזים . אני לא מתנגד לשטח הרבני - אני מתנגד למימםד , שהוא עשה את הדבר הזה . החלק הדתי הוא החלק הארי ביותר שיש בתחום הרוח והספרות של יהדות המזרח , ולכן בלי לפרסם . ולפענח את השטח הדתי על כל חלקיו של יהדות זו , גם מבחינה חברתית וגם על שאלות ותשובות , וגם כל העניינים ההיסטוריים הקשורים בזה - לא יכולים לקבל גם כן אור נכון . שלמה : אתה אמרת שיש מחיצה , איך זה בא לידי ביטוי ? הרב : נקרא לילד בשמו : היה מקובל שרק אחינו האשכנזים כבשו את עולמה של תורה , אבל בזמן האחרון מפני האמנציפציה שחלה קצת גם בשטח המזרחי , אז עכשיו גם הישיבות הגדולות וגם ישיבות העולם הגדולות וגם המוסדות הדתיים , דהיינו - ראשי המועצות הדתיות ובו , ' מתחילים לקחת חלק נכבד בזה . והם הוכיחו את עצמם ע"י שלקחו על עצמם דברים גדולים וחיוניים - הוכיחו שאין כדוגמתם . שלמה : מה היה קודם לכן ? היתה מניעה להיכנס למוסדות ? הרב = היה מקובל שאשכנזים היו לומדים לחוד וספרדים היו לומדים לחוד . זה קודם כל מחיצה - בלי כחל , בלי סרק ובלי פרכוס , בלי התפלספות . רוב הישיבות היו בשליטה אשכנזית . זה מתבטא בקמח של הישיבות - בניהול העניינים

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר