פעיל מרכזי ב"עודד"

עמוד:291

עדתית חיובית קונסטרוקטיבית בנושא זה שהיא לא רק מדברת . כי הזכות לדבר בוודאי קיימת לכל אחד ואחד , אלא שהדיבור מלווה בעשייה בשטח , במימדים שמתאימים לקבוצה קטנה , לתקציבים קטנים שהיו . הנושא השני שלי היה נורא חשוב לעשות ב"עודד , " זה יצירת תודעה עצמית של העצמאות . לא כל כך חשוב גם כן אם הפעולה מוצלחת או לא מוצלחת - אם היא משיגה או לא משיגה . אני לא משרד החינוך שצריך לדעת אם חטיבת הבי ניים זה הפתרון או לא הפתרון לבעיית החינוך של מדינת ישראל . אני לא מתיימר שיש לי פתרונות , חס ושלום , אבל כן יש לי דבר אחד - שאני צריך ליצור את התודעה אצל אנשים , שהם יכולים בעצמם לחפש פתרונות ולא לחכות להם . בפעילות של "עודד" זה מה שתמיד ניסינו ליצור - "חבר'ה , אתם עושים את הע בודה ! אתם תגידו , אתם עצמאים לגמרי - אתם יש לכם זכות לחשוב בלי שמשרדהחינוך יגיד לכם אם זה טוב או לא טוב , בלי שהממשלה תגיד לכם זה טוב , זה לא טוב , בלי שמנהל הבית ספר יגיד לכם : זה טוב , או לא טוב , פעולתכם חשובה , מבוססת ומאורגנת - יש לה הצדקה עצמאית . " וזה דבר נורא קשה אצל העדות - אני לא זוכר אם אתה עוד היית יכול לפני 10 שנים , אבל הנושא העדתי היה נושא טאבו במדינה . להזכיר שאתה יוצא מרוקו זה מאוד קשה . אני לא מדבר מבחינה של הנסיון האישי - אני חושב שאני די עצמאי ודי משוחרר - לפעמים היה צריך לחשוב כדי להגיד שאני ממרוקו . זה לא בא בצורה טבעית . בן אדם שבא ממינסוטה , ממיסיסיפי , לא חושב פעמיים לפני שהוא אומר מאיפה הוא . אצלי , קרה לי לפעמים שהייתי חייב לחשוב . התגובה שהתה שניה , שתי שניות - זה לא תגובה ספונטנית . אחת הבעיות , הבעיה בעבודה ב"עודד , " היית צריך לומר - שהעבודה , הפעילות היא לא צריכה את הגושפנקא , את החותמת של הצד השני על מנת שתהיה מוצדקת . ואם השגנו את זה עם שניים , שלושה , ארבעה בכל מקום שעבדנו - זה הלך קשה מאוד . קשה מאוד להשתחרר מהעסק הזה , כי החותם התרבותי של התרבות הדומיננטית הוא כל כך חזק שקשה מאוד להשתחרר ממנו . אלה שראו את עצמם נחותים - זה בגלל שבהתחלה אחרים ראו אותם נחותים - אז זה לא משנה , הבעייה שבסוף הם ראו את עצמם נחותים . את כל ההוכחה שלהם -זה לא כלפי עצמם שהם רוצים להוכיח , אלא כלפי התרבות הדומיננטית . כלומר - הספרדים רוצים להוכיח את עצמם כלפי האשכנזים . היה דבר חשוב - יצירתה של התודעה של עצמאות , שקבוצת התייחםות היתה צריכה להיות הפעולה בפני עצמה , ולא הקבוצות האשכנזיות במדינה . דוד : אני רציתי לשאול בעניין הזה של להצדיק את עצמנו בעיני האשכנזים . בשיחה שלי איתך אתמול , אמרת משהו על העצלנות שלנו , על החוסר יכולת האירגונית שלנו , על חוסר יכולת , על אימפוטנציה בעקרון . מיכאל : לא חשוב שהחברה והתרבות שלי באו כבר עם רגשי נחיתות . רגשי נחיתות נוצרו כאן בגלל שהחברה הדומיננטית רואה בהם נחותים . לאחר מכן הם עשו מזה אסימילציה - עיכלו את רגשי הנחיתות , את ההתנהגות הזו . מכאן שההתנהגות יכולה להיות אחת ויחידה - אוטואמנציפציה . אני מתכוון , שאם אתה צריך להשתחרר ממצב כזה , שאתה רואה את עצמך כנחות יחסית לאחרים ולתרבותם - אתה צריך , על מנת לצאת מזה , להוכיח בפעולות עצמאיות שאתה כן יכול גם להצליח בחברה מודרנית , אבל בצורה עצמאית . דוד : ואוטואמנציפציה - זה לא קשור עם מוסד , שיש מישהו שנותן לך את ההגדרה הזאת ?

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר