פעיל מושבים

עמוד:201

ליוותה אותם ליווי מלא . אז רק העלו את הגרעינים הראשונים . איפה ? לא בפיתחת רפיח- אחד אולי מתוך כל היישובים שישנם שם - אלא בגליל . לא מתוך יוזמה של תנועת המושבים ולא מתוך יוזמה , אלא מיוזמתם . מכוחם . פה , בגליל , בצפון , במרום הגליל יש כמה יישובים כאלה , שניים שלושה , יישובים ... שלמה . מה יהיה אם הדור השני יקום ויגיד . "אתם עושים את ההשקעות ברפיח , אנחנו הולכים לשלומי , אנחנו הולכים לכל העניין הזה של עיירות הפיתוח " ... ישי : אתה יודע מה ? תנועת המושבים היתה מברכת על זה שלוש פעמים "אמן . " בעובדה ! יוצרים את כל התנאים כדי שבן מושב לא יוכל להשאר במקום ששם נולד , סוגרים את כל הפרצות האפשריות , עד כדי חניקת משפחה שלא תוכל לבנות בית , בשביל שהיא תקבע מי מתוך המשפחה יוכל להמשיך . אפילו אין להם תנאים שווים כדי לקבל הלוואות מעם ישראל כדי לקנות בית , גם זה אין להם ! ועליך לדעת שהמצב הזה שקיים היום בדור השני של התיישבות העולים הוא תוצאה של חינוך שהיה אחד מהיסודות של תנועת המושבים , חינוך חקלאי - תנועת המושבים במשך דור , 25 שנה , דגלה בחינוך להתיישבות של כל הבנים שלה והזרימו בנים למאות ולאלפים לבתי-ספר חקלאיים כדי לקבל חינוך חקלאי . מתוך מה ? מתוך חרדה לציביון החקלאי של המושב . גדל דור של אלפים ומאות בנים , באמת לתפארת . דור נהדר שכל מי שנפגש איתו מתפעל ממנו , זה חבר'ה מבני עידות המזרח , דור , לדעתי , מפואר , וכשהוא הגיע לפירקו וסיגל לעצמו את האידיאולוגיה ההתיישבותית והוא רוצה להמשיך בחקלאות - כי הוא לא קיבל חינוך אחר , לא מקצועי , לא טכנולוגי , כלום ! זה מה שהוא קיבל - ותובע את חלקו בכבשת הרש אומרים לו : " החוצה , לשלומי ! לקרית שמונה ! לעזאזל ! רק לא במושב " ! כי במושב הוא אלמנט הורס , יש סכנה חס וחלילה שהוא יישאר כי הוא עלול להרוס את הדימוי של המושב ! שלמה : זאת אומרת שב , ' 51- ' 49 נאמר , לקלוט כמות גדולה של מזרחים במושבים היה טוב , כי זה איפשר לתנועת המושבים שהיתה בסטטוס מישני לעומת תנועת הקיבוצים להגיע לעמדת כוח פוליטית רצינית . היום , כשהכוח הזה עומד בסכנה , בגלל המספר הגדול מבחינת קולות , כפי שאתה אומר , סכנה של הישמטות לידי ההתיישבות המזרחית ... ישי : פשוט , אז היום מפקירים את הקבוצה הזאת ונותנים עדיפות בולטת לכל קבוצה רק שלא תהיה התיישבות מזרחית , חס וחלילה , הס מלהזכיר , הכל ! אפילו בני קיבוץ כשרים ורצויים יותר מבני עידות המזרח , מבני המייסדים של ההתיישבות החדשה . אתה יודע מה ? הם מוכנים לחתור לכל פתרון ובלבד שלא יישארו במושב . כי למה ? כי הוגי-הדיעות של התנועה הזאת חושבים שהדור הזה מהווה סכנת כלייה למושב . ואני בהחלט לא מסכים עם הדיעה הזאת ! שלמה : על מה הם מסתמכים ? מה הם אומרים ? ישי : אומרים שעשויה לגבור אוכלוסיה שאיננה חברת אגודה , על אוכלוסיה שהיא חברת אגודה וקובעת באסיפה כללית . יכולים להיות זהות באינטרסים אם , למשל , חקלאות או תעשייה , או לא יהיה מפגש בצרכים מוניציפליים בין אוכלוםיה כזאת לבין צרכים של אוכלוסיה חקלאית . עליך לדעת שאדם שחי במושבואיננו חבר מושב הוא אזרח מסוג ב' ו ג , ' מוקצה מחמת מיאוס . הוא אינו רצוי בכלל , כי יש סטטוס והגדרה חברתית רק למי שהוא חבר מושב ויש לו נחלה . כל מי שאיננו חבר מושב ואין לו זכות הצבעה - הס מלהזכיר , הוא מהווה סכנה חברתית ממדרגה ראשונה למושב .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר