מבוא

עמוד:96

לידה של האב . המרואיינים מרגישים שזיהוי זה מאפשר אפלייה בכוח או בפועל . תחושת השתייכות לקולקטיב נשלט מוטיב שני החוזר ברוב הראיונות הוא ההתייחסות השלילית למנהיגות העדתית - לעסקני המפלגות , לנציגים בכנסת , לאנשי התאחדויות העולים , וכיו"ב . הטיעון החוזר הוא כי אנשים אלה מכרו את עצמם ואת קהילותיהם בעבור בצע כבוד ויוקרה . נילווים לכך חוסר אימון וחשדנות כלפי מנהיגים חדשים , ובאופן כללי - כלפי כל מי שקם היום ומכריז על עצמו כלוחם למען האינטרסים העדתיים . מתוך הקלות בה הצליח המימסד הישראלי לקנות את הסכמתם של מנהיגי העדות בשנות החמישים והשישים לצעדים ולהחלטות השונות , מסיקים המרואיינים בי יקל עליו גם לקנות את המנהיגים החדשים . טיעונים בנוסח "נציג מטעם , " או "לכל מנהיג המחיר שלו , " או "זאת שאלה של זמן עד שיקנו גם אותו" חוזרים בחלק גדול של הראיונות . מעניין לציין כי לאף אישיות מזרחית מוכרת אין מעמד של נציג אמיתי . אין אף אישיות המוזכרת כראוייה להיות מוקד לגאווה ולהזדהות עדתיים . היחיד המתקרב למעמד כזה , כמבטא נאמן של רגשות הקיפוח , הוא ח '' כ צ'רלי ביטון , אם כי הוא מעורר ברבים מן המרואיינים התנגדות חריפה . התייחסותם השלילית של המרואיינים אל המנהיגות העדתית מלמדת על כך כי הם רואים את קבוצות המוצא השונות בעבר ואת המזרחים ככלל כיום כקולק טיב . זהו קולקטיב ש"קניית" מנהיגיו איפשרה וממשיכה לאפשר שליטה עליו מצד העדה הדומינאנטית . אמנם ניתן לראות את התחושה המובעת בראיונות כי לא קיימת מנהיגות חיובית היכולה להוות מוקד להיזדהות , כעדות להתפרקות למעשה של המסגרת הקולקטיבית . אלא שיתכן גם כי תחושה זו היא רק עדות לכך שקולקטיב זה עדיין מצפה למנהיגות אשר תוביל אותו להשתחררות ממצב השליטה . תחושה של הישלטות כלכלית מוטיב שלישי זה מוזכר בצורה ישירה ומרכזית על ידי אנשי מושבים , עייירות פיתוח , פועלים עירוניים ונערי שכונות . השליטה הכלכלית של המימסד האשכנזי מקבלת ביטוי שונה בהתאם למקום : אנשי המושבים מדברים על מיכסות הייצור הגבוהות יותר של הוותיקים , ועל השליטה שלהם במוסדות תנועת המושבים ; אנשי עיירות הפיתוח מדברים על השליטה החיצונית על המיפעלים בהם רובם מועסקים ; הפועלים העירוניים מדברים על שליטתם של אשכנזים בעמדות ההנהלה , התיכנון והפיקוח במפעלים . רבים מן המרואיינים רואים בהישלטות כלכלית זו את ההסבר למצבם הנוכחי . ביטוי בוטה ביותר נותן לכך אחד המרואיינים , האומר כי המימסד מעוניין בכך שמזדהים ימשיכו לעסוק ב"עבודות השחורות , " ולא - יהיה צורך לצאת למילחמה נוספת , על מנת להגדיל את מספר הפועלים הערבים . נערי רחוב שואלים מה הטעם לשנות את אורח חייהם ולעבור

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר