פרק שני הפיתוח הכלכלי של ישראל והתהוות חלוקת העבודה העדתית

עמוד:56

סיכום בפרק זה ניסינו להראות כי מעמדם הנמוך של המזרחים בישראל אינו תוצאה של מורשת העבר שלהם , אלא פרי דפוסי היקלטותם בארץ תוך תהליך פיתוח כלכלי מואץ . מעמד נמוך אינו עמדה אבסולוטית , העוברת עם קבוצה נתונה מדור לדור ומארץ לארץ , אלא עמדה יחסית הנוצרת בתנאים היסטוריים ספציפיים . אותו תהליך בו הפכו מרבית המזרחים לפועלים הפך את מרבית האשכנזים לבני , המעמד המועדף . מובן שלעבר יש חשיבות רבה : ציינו , לדוגמא , את חוסר ההת אמה בין דפוסי הפעילות הכלכלית שהיו שכיחים בין עולי המזרח לבין תכניות הפיתוח של מנהיגות המדינה , אולם ברור גם שהעבר לא הכתיב את התוצאות הספציפיות שנתקבלו בארץ . ראשית , ידוע לנו כי מזרחים רבים בעלי רקע ונתונים זהים לאלה של העולים שבאו ארצה ואשר היגרו לארצות אחרות , גורלם היה שונה לטובה ( ראה ענבר ואדלר , . ( 1977 שנית , מעמדם הנוכחי של האשכנזים הוותיקים לא הוכתב גם הוא על ידי עברם . מעמדם הוא תוצר של הפיתוח הכלכלי אשר תואר לעיל . פיתוח זה נעשה מתוך מודעות לאפשרויות הטמונות בעלייה החדשה בכלל , וכמזרחית בפרט . אלמלא באה עלייה זו , או אילו באו עולים אחרים ושונים - ודאי היה גם תהליך הפיתוח שונה , ואיתו גם מעמדם של האשכנזים הוותיקים . מעמדם של המזרחים בישראל כיום מקורו , אם כן , באותו תהליך מודרניזאציה המוצג בדרך כלל כזה , שיביאם למעמד שווה לזה של האשכנזים . אין מדפים ריקים בראש המיבנה החברתי העומדים וממתינים למזרחים ממודרגים שיבואו וימלאו אותם . שינוי במעמדם של המזרחים לא יבוא משינוי במאפיינים שלהם בלבד - הוא יבוא רק עם שינוי המיבנה החברתי כולו . מקומות במדפים העליונים של המיבנה ייפתחו , רק אם ייצרו המזרחים אותם מדפים , תוך שינוי היחס בינם לבין האשכנזים . צעד כזה מצריך , בראש ובראשונה , השתחררות מכבלי המיתוס האידיאולוגי של המודרניזאציה .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר