פרק תשיעי חינוך ופיתוח כלכלי

עמוד:221

כגון אלה של מזרחים ושל ערבים , יועמדו באור חיובי , כתורמות למאמץ ההשתלבות באיזור . צמיחתה של חברה ישראלית פלוראליסטית תהיה כרוכה , בלא ספק , בהרפיית המונופול התרבותי כלכלי פוליטי הפנימי , המצוי בידיה של הציונות האירופית . כמו כן יהיה הדבר כרוך בנטישתן של אידיאולוגיות של עליונות תרבותית מן הסוג של פרנקנשטיין ועמיתיו . מצד שני , עמדה פתוחה ומשוחררת של בעלי המונופול של היום תאפשר את פיתוחה , את חיזוקה ואת העשרתה של החברה הישראלית בכללותה . פיתוח כלכלי במסגרת של חברה ישראלית פלוראליסטית טומן בחובו את האפשרות לשינוי מעמדם החינוכי של מזרחים ושל ערבים בישראל . השיפור בהישגיהם הלימודיים של ילדי השכונות ועיירות הפיתוח לא יבוא מ"פאטנטים" למיניהם —יום לימודים ארוך , שיעורי העשרה , הוראה יחידנית , הוראה פעלתנית , בית ספר אפקטיבי , וכיו"ב . כפי שראינו במהלך הספר , תולדותיה של מערכת החינוך בישראל גדושות בדוגמאות של " פאטנטים" שכאלה . השיפור גם לא יבוא מהרחבתה של ההשכלה הגבוהה על ידי פתיחת מוסדות לימוד אוניברסיטאיים פרטיים , שרק בני ובנות עשירים יוכלו לעמוד בהם , או על ידי פתיחתן של מכללות בעלות רמה נמוכה באיזורי הפיתוח . הפתח לשינוי טמון בפיתוח כלכלי ובפתיחות חברתית , שיאפשרו את פריצתם של מזרחים אל מחוץ למעגל הסגור של עבודות ייצור או פקידות במפעל המקומי , ואל מחוץ לבתי ספר ל"טעוני טיפוח . " המעבר דרך הפתח הזה יהיה תלוי , כפי שנאמר , גם בהתגבשות קהילתית , אשר תאפשר השתתפות מלאה בהזדמנויות החדשות , כולל הקמתן של מסגרות חינוך חדשות ושל מסגרות חדשות של פעילות כלכלית . כך גם לגבי אזרחיה הערבים של ישראל . הפתרון להשכלתם של בני הנוער הערבים שאינם מגיעים לסוף התיכון איננו מצוי בפתיחתם של בתי ספר מקצועיים , בהרחבת החינוך המיוחד או בקבלת תקציבים לתכניות ל"טעוני טיפוח . " כל אלה עשויים לסייע בהקמתה של "תעשיית טעוני טיפוח" ערבית , שתספק תעסוקה לשכבה דקה של בני המעמד הבינוני — אך לא תיטיב עם המוני התלמידים והתלמידות בני השכבות הלא מבוססות . הפתרון מצוי בהרחבת אפשרויות התעסוקה של בוגרי אוניברסיטאות ערביים , כדי שלימודים עיוניים לא ייחשבו ל"בזבוז . " הפתרון הוא בהרחבת המערכת האוניברסיטאית הישראלית —כולל הקמתם של מוסדות קהילתיים להשכלה גבוהה — שתקלוט לתוכה מאות ואלפי מרצים ערבים ; בפתיחת משרדי ממשלה בפני פקידים ופקידות ערביים , שיהיו , כמו מקביליהם היהודים , בעלי השכלה תיכונית ואקדמית , פתיחתם של מפעלים וחברות מסחר בפני מהנדסים ואנשי מינהל ערבים ; ובהשקעה מאסיבית בפיתוח

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר