פרק תשיעי חינוך ופיתוח כלכלי

עמוד:212

לבוגרים היה ייעוד קהילתי או לאומי ברור . ואילו במסגרת מדינת ישראל הפכו מערכות העבר למסלולים פנימיים , כאשר יעדיה של הקבוצה השלטת מבין השלוש הפכו ליעדים החלים על הכל , כאשר רק חלק מן המורות והמורים יכולים לחוש הזדהות מוחלטת עם הווייתה ומטרותיה של הקבוצה השלטת , וכאשר לבוגרי כל אחד מן המסלולים יש ייעוד ברור —אך שונה מקבוצה לקבוצה . מבחינה זאת נראה כי אחד המאפיינים הבולטים ביותר של מערכת החינוך בארץ הוא חוסר האוניברסליזם שלה . בישראל אין "בית ספר ישראלי ; " יש "בית ספר של מבוססים , " "בית ספר של טעוני טיפוח , " " בית ספר ערבי . " מי שרוצה לדקדק ולהוסיף את האבחנות הדתיות הפנים לאומיות , יעלה רשימה מפורטת יותר . ההבטחה שהיתה גלומה בחוק חינוך חובה ובחוק חינוך ממלכתי , של מתן חינוך מודרני לכל , לא קויימה , שכן המדינה בישראל לא הקימה מערכת חינוך אחת , שווה לכל נפש , אלא שימרה , בדרכים שונות , קווי הפרדה היסטוריים , הגם שבלבוש חדש . " הצלחתה" של החברה הישראלית לשמר את ההבחנה בין אוכלוסיות המקור של מערכות החינוך של הימים שלפני , 1948 מבליטה את עוצמתם הרבה של מנגנונים מעמדיים . הנטייה הרווחת בין הבריות לשפוט את מידת הצלחתם של פרטים על פי דימויים קבוצתיים , מושמת ללעג על ידי מנגנונים מעמדיים אלה . פלסטינים , שבישראל מוכרים כ"בעלי יכולת הפשטה נמוכה , " הם כאלה רק במסגרת המערכת המעמדית הישראלית ; שכן בני עמם הגולים עושים חיל בלימודים , הן במוסדות חינוך ערביים והן במוסדות חינוך מערביים . מזרחים , המוגדרים בישראל כ"טעוני טיפוח , " הם כאלה רק במסגרת המערכת המעמדית הישראלית ; שכן בני עדתם שלא הגיעו לישראל , או שהיגרו ממנה , עושים גם הם חיל בלימודיהם . וכפי שראינו , אף אשכנזים רבים נפגעים ממערכת מעמדית הפועלת מתוך הנחה שה"צמרת" צריכה להיות קטנה וצרה —דבר היוצר תחרות מתמדת ואכזרית להיכלל במיעוט ה"ייחודי . " במלים אחרות — מנקודת ראות משפחתית , ובמישור החינוכי גרידא , לאשכנזים עדיף היה שאבותיהם יהגרו לאמריקה — שם , כאמור , יהודים מגיעים לשיעורי לימוד באוניברסיטה של ; 90 % -ב למזרחים כדאי היה להגר לצרפת , לקנדה או לארצות הברית : ולפלסטינים בני המעמד הבינוני "כדאי" היה להיות מגורשים ב . 1948 את התהליכים שהתרחשו במערכת החינוך אי אפשר כלל להבין בלא לקשרם לצורה הספציפית שלבש המבנה המעמדי בחברה הישראלית . מה שמתואר כ"כשלונם של המזרחים במערכת החינוך בישראל" איננו אלא

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר