פרק שמיני צפון ודרום

עמוד:201

מערכת החינוך היא אולי התחום היחיד בחברה המודרנית בו זוכות נשים למשך פרק זמן נכבד למעמד רשמי ומעשי של שוויון ? בבית הספר היסודי ובחטיבת הביניים לומדות בנות לצד בנים ( פרט לבתי ספר נפרדים בכפרים מוסלמיים ודרוזיים , וכן בחינוך העצמאי ובבתי ספר "תורניים . ( " בשיעורים שווים ( לפחות אצל יהודים ונוצרים , ( ומגוון מקצועות דומה , השווה לכל ( פרט לשיעורי התעמלות ומלאכה ; ר' בן צבי מאיר , בדפוס . ( הן עומדות למבחן לצד הבנים , בעמדה שווה , ומוערכות לפני קני מידה שווים . מעמד זה שונה ממעמדן של הילדות בבית ובשכונה , וגם מזה של נשים בוגרות במשפחה ובעבודה . נראה כי הדרגים ההתחלתיים של מסלול הלימודים מעניקים לבנות מעין מפלט ארעי ממערכת היחסים הלא שוויונית השוררת בין המינים . ואולם החל בחטיבה העליונה ( עבור אלה הלומדות בבתי ספר מקצועיים , עוד בחטיבת הביניים ) מופרדות בנות רבות מן הבנים , באמצעות ההפנייה למסלולים . הפרדה זו גדלה עוד יותר באוניברסיטה ובמוסדות לימוד על תיכוניים לא אוניברסיטאיים . כאן כבר מופנות נשים למסלולי לימוד התואמים את המקצועות ה"נשיים" המצפים להן לאחר סיום הלימודים . מעבר למיסלול הרשמי , מתחילה ההפרדה למעשה עוד קודם לכן , באמצעות השפעה עקיפה של ציפיות ההורים והמורות . ממחקרים שנעשו בארצות הברית , נמצא כי ציוניהם של בנות ושל בנים במבדקי אינטליגנציה שווים עד לגיל ; 14 אז מתחילים ציוני הבנות ליפול מאלה של הבנים . מחקרים שנעשו בישראל , לעומת זאת , מראים כי ציוני הבנות נופלים מאלה של הבנים כבר בגיל ; 9 בגיל 11 עולים ציוניהם של הבנים על אלה של הבנות אף במבחן המילולי —תחום שבו מגלות בנות ארצות הברית עליונות על הבנים ( ליבליך , ; 123 : 1985 ספר , . ( 583 : 1986 הבדלים דומים נמצאו גם במבחני הסקר , במיונים של תלמידות ותלמידים לכיתות מחוננים , ובמבחני הכניסה לאוניברסיטאות . מצב שוויוני יותר נמצא רק בקיבוצים , ובעיקר באלה של הקיבוץ הארצי ( ספר , . ( 585 : 1986 את התוצאות ניתן לייחס להעדפה חזקה של הבנים מצד המורות ( ספר , ; 1977 בן צבי מאיר , בדפוס ) ו"הסביבה" ( ליבליך , , ( 122 : 1985 ולמידה גדולה יותר של בטחון עצמי אצל הבנים — תכונה המטופחת , ככל הנראה , בבית , בשכונה ובבית הספר , כאחד . באטלר פור מצאה שהורים בישראל — יהודים וערבים כאחד—מייחסים חשיבות גבוהה יותר לחינוכם של הבנים ( באטלר פור , . ( 320 : 1985 תכני הלימוד עצמם —המקראות , למשל—מציגים את הבנים בעמדה של עליונות ( מעון , ; 1974 שר , נורמן והרשקוביץ , . ( 1981 המבחן היחיד בו עולות הבנות על הבנים הוא בחינות הבגרות ; ספר משערת

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר