פרק שמיני צפון ודרום

עמוד:200

בשנתון החלו לימודים על תיכוניים אקדמיים ( לעומת 99 & מן המזרחים ;( 20 % אחוז מתוכם הגיעו בסופו של דבר לעיסוקים של צווארון לבן גבוה ( לעומת 7 % מן המזרחים 30 % ;( מהאשכנזים בשנתון קיבלו הכנסה ברמה של החמישון העליון ( לעומת 14 % מן המזרחים ) ( שם . ( 266 : נשים אשכנזיות , שלא נכללו בסקר הנ"ל . הן בעלות ההישגים הגבוהים ביותר בקרב הנשים הישראליות , הן בתחום ההשכלה והן בתחום התעסוקה . נתוני מפקד , 1983 אותם ראינו בפרק המבוא , מלמדים על שוויון מלא , כמעט , לפחות במישור הכמותי , בין גברים אשכנזים ונשים אשכנזיות , בכל הנוגע להשכלה גבוהה . השכלה זו מתורגמת , מזה שני עשורים , גם לתעסוקה ברמה גבוהה , יחסית . כפי שראינו בתחילתו של פרק זה , ההתפתחות הבולטת ביותר , אולי , לגבי מעמדן של נשים בישראל , היא העלייה הגדולה בשיעור הנשים בקרב המועסקים , מכרבע מכלל המועסקים באמצע שנות החמישים עד לכ 40 % בשנות השמונים ( בן פורת , 1989 א . ( 169 : שינוי זה משקף השתתפות גדולה יותר של נשים מכל הקבוצות החברתיות בכוח העבודה . ואולם המשרות היוקרתיות ביותר נפלו בחלקן של הנשים בעלות ההשכלה הגבוהה . הללו תופסות היום מקום שווה — שוב , במישור הכמותי בלבד — בקרב כוח העבודה המשכיל : נשים מהוות כיום מחצית מכלל המועסקים המשכילים ( שם . ( 170 : רובן מועסקות בענף השירותים , הציבוריים והפרטיים כאחד : בקרב נשים בעלות השכלה גבוהה מספק המיגזר הציבורי שלושה רבעים מסך כל התעסוקה ( שם : שם . ( הישגים אלה הם , כאמור , בעיקר נחלתן של נשים אשכנזיות בנות המעמד הבינוני . שיעורי הלמידה במוסדות להשכלה גבוהה של נשים מזרחיות אינם שונים באופן משמעותי מאלה של גברים מזרחים , כפי שראינו בפרק המבוא . בקרב הערביות , הקבוצה היחידה ששיעורי הלמידה בקרבה גבוהים היא זו של נשים נוצריות ; אצל מוסלמיות , דרוזיות ובדואיות , שיעורי הלמידה נמוכים . ואולם מעבר להבדלים שבין העדות והלאומים , נראה כי תכני ההשכלה שרוכשות נשים אינם חורגים ממסגרת התפקידים האופייניים המוקצים לנשים בחברה בת ימינו — תהיה זו חברה "מפותחת" או חברה "מתפתחת . " מקצועות הלימוד של נשים — אשכנזיות , מזרחיות וערביות , כאחתדומים : אלה מהן הלומדות בתיכון לומדות רובן במסלול העיוני , ובתוכו במגמות ההומאניות ; בתיכון המקצועי יש אבחנה ברורה עוד יותר בין המקצועות הגבריים ( אלקטרוניקה , מיכניקה , נגרות ) לבין המקצועות הנשיים ( אופנה תפירה , טיפול , תיירות מלונאות ;( באוניברסיטה לומדות רוב הנשים מדעי החברה והרוח , ובעיקר במגמת הוראה ; במוסדות על תיכוניים לא אוניברסיטאיים לומדות מרבית הנשים הוראה וסיעוד .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר