פרק שמיני צפון ודרום

עמוד:196

ה"ייחודיות" לבשה במשך השנים צורות שונות . אחד הביטויים הראשונים שלה היו בתי הספר "התורניים" במסגרת החינוך הממלכתי דתי , אשר , במסווה של "הקפדה על תרי"ג מצוות , " היוו מסגרת חינוך אליטיסטית . הרעיון נולד כאשר קבוצה של "הורים ... אשכנזים , בני המעמד הבינוני , ילידי pxn ובעלי השכלה ... מראשוני בוגריו של בית ספר תיכון דתי מובחר במתכונת חדשה —ישיבה תיכונית " ... ביקשו להקים עבור ילדיהם בית ספר בעל תכנית לימודים מתקדמת ומתוחכמת , שתשלב דתיות עם נושאים חילוניים כגון היסטוריה ומתמטיקה ( הלפר , וינגרוד , שוקד , . ( 63-. 1985 עד מהרה "התחילו ילדים אשכנזים מכל בתי הספר בעיר לנהור אליו . ברוב המקרים היו אלה ילדים שלמדו לפני כן בבתי ספר ממלכתיים דתיים , שאוכלוסיית תלמידיהם היתה מעורבת או מורכבת מרוב של בני עדות המזרח" ( שם : שם . ( בית הספר החדש עורר התנגדות חריפה מצד הדוגלים באינטגרציה ( ר' לדוגמא , שוורצולד , ;( 33-32 : 1990 ההתנגדות נענתה "בחדרי חדרים" בקביעה כי "יש ערכים חשובים מאינטגרציה" ( הלפר , וינגרוד , שוקד , שם . ( 64 : בית הספר נותר על כנו , התרחב ואף שימש מודל למוסדות דומים נוספים , שהתארגנו ברשת בשם "נועם" —שם המדרשייה הראשונה של נוער "המזרחי , " כזכור . עתירות לבג"ץ של הורים מזרחים שביקשו למנוע תמיכה של משרד החינוך בבתי ספר ה"תורניים" נכשלו . ביטוי אחר למגמה החדשה היו בתי הספר ל"אמנויות" או "לטבע . " שני המוסדות הידועים ביותר הם אלה של העיר תל אביב , שהוקמו בעידודה הפעיל של העיריה . ראש מחלקת החינוך של העיריה באותה תקופה , שמשון שושני , מונה מאוחר יותר למנכ"ל משרד החינוך , והעביר לשם את השקפתו בדבר חשיבות טיפוח ה"מצויינות . " בתי הספר הללו , שהושקעו בהם סכומי כסף חריגים ( הארץ , ; 6 . 7 . 88 העיר , , ( 28 . 10 . 88 כוונו לקבוצות מיוחסות , המסוגלות גם לשלם את התשלומים הנוספים הנדרשים ( הע > ד : שם . ( על אחד מהם , בית הספר לאמנויות בתל אביב , נכתב כי "ניכר שהוא זוכה למעמד מיוחד . גם במשרד החינוך , ששושני הוא היום מנכ"לו , גם בעיריה , בתמיכתו של ראש העיר שלמה להט" ( שם : שם ) < וגם , יש להוסיף , בטלביזיה החינוכית , אשר הפכה את תלמידי בית הספר לשחקנים ראשיים באחת מתכניותיה , בנוסח סדרת הטלביזיה מארצות הברית , "תהילה . " בעקבות בתי הספר לאמנויות ולטבע בתל אביב הוקמו בתי ספר דומים גם בחיפה ובירושלים . במקומות בהם לא יכול היה המימסד המקומי לשאת בהוצאות הקמתם של בתי ספר ייחודיים שלמים , הוקמו כיתות לטבע או לאמנויות , אליהן רשמו את התלמידים והתלמידות שיועדו לטפס

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר