פרק שביעי המעמד הבינוני הערבי והמפגש משני עברי הקו הירוק

עמוד:180

סטודנטים וכיו"ב . התמונה החלה להשתנות רק בשנות השבעים — במקביל לשאר ההתפתחויות שסקרנו , וכתוצאה מהן . בתחילת , 1970 כאשר מספר הסטודנטים הערבים באוניברסיטת חיפה הגיע ל , 240 הם החלו להתארגן , לראשונה , כדי להכנס למועצת הסטודנטים ( הארץ , . ( 10 . 2 . 70 כשנתיים מאוחר יותר הקימה רק"ח ארגון אקדמאים ערבים ( הארץ , . ( 19 . 12 . 71 ב 1974 הקים הד"ר סמי מרעי מכון לחקר החינוך הערבי , באוניברסיטת חיפה ( האדא , . ( 26 . 3 . 74 המכון פעל שלוש שנים בלבד ( הארץ , , ( 11 . 3 . 82 אולם עצם הקמתו העידה על מידה של מודעות קהילתית גוברת לנושא החינוך , כמו גם על תחושה קבוצתית שניתן להיאבק למען יתר שוויון בתחום החינוך . באפריל 1974 הוקמה בנצרת התאחדות הסטודנטים הערבים ( האיץ , . ( 21 . 4 . 75 ביטוי נוסף של התארגנות עצמית בתחום החינוך היה נסיון שנערך בשנות השמונים המוקדמות להקים אוניברסיטה ערבית עצמאית , בגליל . רעיון האוניברסיטה הערבית עבר גלגולים אחדים , אך בסופו של דבר נדחה על ידי המועצה להשכלה גבוהה ( האדץ , . ( 11 . 3 . 82 אחת המטרות של הקמת אוניברסיטה ערבית היתה לספק מקור תעסוקה ובמת יצירה לחוקרים ולמרצים ערבים , שהאוניברסיטאות הקיימות מעסיקות מספר קטן ביותר מתוכם ( מרעי , ; 72-71 : 1985 אל חאג , ( 7 : 1989 , ' וכן לשמש תשתית להתבססות של מנהיגות אינטלקטואלית וקהילתית ערבית . לבסוף , ב 1979 התחיל בפעילותו הוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות , גוף שהפך במהרה לארגון יציג של המיעוט הלאומי הערבי בישראל ( אל חאג' ורוזנפלד , . ( 1989 מיד עם הקמתו החל הוועד פועל בענייני חינוך , אם במעקב אחר פעילות הממשלה ואם בתחום של הפעלת לחצים על הממשלה להפנות משאבים רבים יותר לחינוך הערבי . בשנות ה 80 לא היתה כמעט שנת לימודים אחת שנפתחה ללא השבתת לימודים כללית ביוזמת הוועד , בתביעה למשאבים , מבנים , תכניות לימודים וכיו"ב . השאלה הניצבת בפני הוועד היא מהו היעד אליו צריך לשאוף . כפי שראינו , ההבדל העיקרי בין ערבים ומזרחים כיום הוא במשך השהות בין כתלי בית הספר של הצעירים והצעירות שאינם מצויים על מסלול אוניברסיטאי ו תלמידות ותלמידים מזרחים נשארים במסגרת לימודית עד י"ב ועד בכלל — רובם בבתי ספר מקצועיים . רוב בני גילם הערבים , לעומת זאת , נושרים במהלך הדרך : לכיתה י"ב מגיע רק רבע מכלל קבוצת הגיל ( משרד החינוך , . ( 33 : 1985 תופעת הנשירה אינה מוגבלת לתיכון בלבד : באמצע שנות השבעים הגיעו לכיתה , 'ח השנה האחרונה של כמעט כל בתי הספר

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר