פרק שביעי המעמד הבינוני הערבי והמפגש משני עברי הקו הירוק

עמוד:179

העדר יעדים חינוכיים ברורים מקשה על פעולתם של המורים והמורות הערבים . על כך מתווסף , כמובן , הפיקוח הצמוד בו הם נתונים , כולל פיקוח בטחוני . "במשך הזמן , " כותב אל חאג , ' "הועלו טענות רבות מצד נציגי הציבור הערבי כנגד התערבות גורמי הבטחון במינוי מורים וקידומם , והועלתה הדרישה שמינויים אלה יהיו מבוססים רק על שיקולים פדגוגיים . משרד החינוך כמובן הכחיש בתוקף האשמות אלה , אך המצב בשטח מלמד אחרת" ( אל חאג . ( 15 : 1989 , ' בראיונות שנערכו עם צעירים וצעירות משכילים , תוארו חלק מן המורים כפחדנים וכמשרתי המימסד , הנוהגים בכניעות ואינם מנסים לשנות דברים ( פלטק ומחאמיד , ; 144 , 17 : 1989 ר' גם צרצור , . ( 514 : 1985 על הפיקוח של רשויות המדינה מתווסף , כפי שראינו לעיל , גם זה של המימסד הפוליטי המקומי : כפי שכבר צויין , משמשת מערכת החינוך ברבים מן היישובים הערבים כמוקד לתחרות פוליטית ; הדבר מוביל למינויי מקורבים , הפועלים כאשר קידום ענייני סיעתם בראש מעייניהם ( פלטק ומחאמיד , ; 43 : 1989 צרצור , . ( 519-518 : 1985 ציבור המורות והמורים מהווה , אצל כל עדה ועם , נציג ונושא דברה של ההנהגה הקהילתית בפני אוכלוסיית בית הספר . מעבר לתכנים הספציפיים של תכנית הלימודים בחשבון , בספרות או בשפה זרה , הרי שהערכים אשר המורות והמורים מעבירים , והשפה ועולם הדימויים בהם הם משתמשים , הם ערכים ושפה של קולקטיב . כאשר עצם קיומו של הקולקטיב הוא מוכחש , כמו במקרה של המזרחים בישראל , מעבירים גם המורות והמורים —כולל אלה המזרחים —מסר של הכחשה והתכחשות , כמו גם קריאה , מרומזת ואף ישירה , לראות בשכבה השלטה מוקד הזדהות מועדף . מצבם של התלמידים והתלמידות הערבים טוב יותר , במקרה זה , שכן עולם בית הספר שלהם אינו מנותק מעולם הבית שלהם , והם יכולים להזדהות על נקלה עם מוריהם . הבעייה של ציבור המורים הערבי , ושל מערכת החינוך הערבית בכללותה , היא שבדומה לעץ שצמרתו נכרתה , חסר להם מוקד הזדהות קולקטיבי ברור , היכול להעניק לאווירת בית הספר תחושה של שלמות ; ואילו לצעירים ולצעירות המטפסים מעלה , חסרה תחושה של ודאות עד היכן הם יכולים לטפס , במסגרת החברה הישראלית . לצד הבעיות המתמשכות , יש לציין שינוי משמעותי אחד לטובה , והוא הקמתה של תשתית ארגונית ערבית , המאפשרת כיום מאמץ קבוצתי לניתוח , לניסוח משאלות ולשינוי המצב . ב 1948 היו הערבים שנותרו בתחומי המדינה חסרים מסגרת ארגונית קהילתית , לא רק בתחום החינוך אלא בכל תחומי הפעילות הציבורית . בתחום החינוך חסרו אז רשויות חינוך כלל ארציות , רשויות חינוך מקומיות , ארגוני מורים , ארגוני הורים , ארגוני

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר